Antikvariat Blå Spegeln

Författare: Martin Widmark
Genre: Ungdom
Ämnesord: kärlek, spänning, vetenskap, ungdom, äventyr
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9163850958

''David & Larissa'' är en ny bokserie av succéförfattaren Martin Widmark, i dag en storfavorit hos både barn och kritiker för sina böcker om LasseMajas Detektivbyrå och monsteragenten Nelly Rapp. Nu blir det spänningsläsning med naturvetenskaplig inriktning för en lite äldre målgrupp. Huvudpersonerna dras in i historier som ställer dem inför existentiella frågor om liv, död, åldrande, tid, moral och den senaste DNA-teknikens möjligheter. Den drivna och mångsidiga illustratören Katarina Strömgård, som hemtamt rör sig i både historiska och nutida miljöer och sago- och fantasyvärldar, har gjort de uttrycksfulla illustrationerna (en per kapitel), som fångar karaktärer och miljöer på kornet.

I den första boken har den 13-årige David just flyttat in hos Melkior, en vän till familjen som äger antikvariatet Blå Spegeln. Melkior är en sympatisk man som mest ordnar med sina gamla böcker om biologi och zoologi. Det passar David perfekt, som trivs bäst när han får vara i fred och fundera. Numera gillar han också att vara i Larissas sällskap, en smart och egensinnig tjej från Ryssland som dök upp den första skoldagen i 7:an.
En dag bryts de stilla rutinerna på antikvariatet då Melkior plötsligt är spårlöst försvunnen. David och Larissa hittar ett kodat meddelande som hjälper dem att ta upp jakten. Efterhand avslöjas mer och mer om Melkiors häpnadsväckande förflutna. Och när de djupt nere i en underjordisk sal, fylld av urgamla men levande exotiska djur, får se ett diplom på väggen, tror de knappt sina ögon: ''Till Melkior Rasmussen för förtjänstfulla insatser'', står det. Undertecknat: ''Charles Darwin''.

Medelbetyg: 4,4 (5 röster)
Bok recensioner av Antikvariat Blå Spegeln :
2007-09-19 18:06
Den här boken är väldigt bra. Men den passar med för mellansatdiet än högsatiet, och det är en ganska spännade bok, som kán vara läskig i bland :D Så jag tycker att dom i mellanstadiet verkligen ska ge den en chans för den är verkligen bra! Men äldre kan givetvis läsa den också! ;P
2010-07-25 17:33
Bra, lättläst och mycket spännande. David ska bo hos sin farbror över sommaren för hans föräldrar ska resa bort. Han har precis börjat skolan och träffar den nya tjejen Larissa. Men plötsligt så en dag är hans mystiske farbror borta och det ännda som finns kvar är ett kodat meddelande, David och Larissa letar efter honom i ett farligt äventyr och tillslut så visar det sig att farbrorn är 140 år gammal...
2011-09-30 22:16
Gud vad jag tyckte den här var spännande när jag läste den. Det är synd att den är så kort, jag skulle verkligen uppskattat en mer vuxen version av den här boken med djupare beskrivningar och mera tankar från karaktärerna. Dock är det här en perfekt bok för 10-12-åringen som inte gillar att läsa, eftersom det händer saker hela tiden finns det ingen chans att man blir uttråkad.
Jag älskar förresten illustrationerna!
2011-11-11 13:14
Håller med Tusendelförsent! Jag fick denhär när jag var 11 i julklapp och tyckte den var så spännande att jag började läsa mera böcker och nu är jag en riktig läsgeek. Riktigt bra för lite yngre personer men det är ju invidiuellt!

"

Skriv egen bokrecension till Antikvariat Blå Spegeln
Vindens hemlighet