En halv gul sol

Originaltitel: Half of a Yellow Sun
Författare: Chimamanda Ngozi Adichie
Ämnesord: depression, krig, mat, politik, hälsa, humor, religion, natur, historia, kärlek, kultur, framtid, ungdom
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9100106720

Olanna och Kainene är så olika som två tvillingsystrar kan bli. Olanna har ärvt sin moders mjuka kvinnliga skönhet och hon gör sig till vän med alla. Kainene är sluten och hård och bestämmer sig tidigt för att gå i sin välbeställda faders fotspår och bli affärskvinna. Hon möter engelsmannen Richard som blir blixtförälskad i henne men hon funderar inte ett ögonblick på att bilda familj till skillnad från Olanna som flyttar ihop med sin stora kärlek, Odenigbo och får en dotter, Baby.
Hos Odenigbo möter vi också hans unge tjänare Ugwu, en fattig pojke från landet som i ung ålder visar att han har huvudet på skaft och behandlas som en i familjen.
Men det är svåra tider i Nigeria även för de privilegierade och när kriget bryter ut blir de alla offer för fruktansvärda händelser som sliter sönder deras liv. Hem och familj splittras, Ugwu blir tillfångatagen och tvingad att gå ut i strid, Olanna och Richard söker tröst hos varandra och ideal och lojalitet testas och förskjuts för alltid.

Richard funderade på det en stund. Han visste att han rymde från ett hus där väggarna var täckta av bilder på sedan länge döda människor som andades på honom. Men han viste inte vart han ville komma. Tänkte barn på sådant över huvud taget?
Medelbetyg: 4,31 (13 röster)
Bok recensioner av En halv gul sol :
2007-08-11 15:30
Alla har väl hört, när man inte äter upp maten "tänk på barnen i Biafra". Vadå barnen i Biafra? Efter att ha läst En halv gul sol , så har dessa barn fått ett ansikte och en historia, en gripande historia. Boken kan inte lämna någon oberörd. De karaktärer som man är känna vill man att det ska gå bra för,det är nästan man orkar inte med att läsa om när de svälter, när deras nära och kära blir massakerade. Verkligheten kommer så nära. Efter att ha läst boken vill man veta mera om Nigeria och dess historia.
2008-02-22 12:10
Om Biafra: ”Våren 1967 gjorde igbobefolkningen i sydöstra Nigeria ett väpnat uppror mot centralregeringen och utropade en egen stat, Biafra. Dessförinnan hade igbofolket utsatts för omfattande massakrer. Andra, mindre välsituerade befolkningsgrupper fruktade att igbo skulle få för stor makt på deras bekostnad. Svält och bristande vapenresurser knäckte Biafra 1970.” Här har vi denna välskrivna och intressanta romans huvudtema. Statens upptakt och slut skildras genom några personer: de rika och välutbildade systrarna Olanna och Kainene, deras män: Odenigbo och den vite engelsmannen Richard. Men det är bara tjänstepojken Ugwu som helt vinner mitt hjärta och intresse. Boken är inte lättläst. Det vimlar av namn på personer och orter. Norra Nigeria är muslimskt och den södra kristen, det förstår man inte riktigt när man läser, inte heller det politiska spelet. Papper och penna samt kartbok är nog nödvändigt för att hänga med i de 682 sidorna. Läs den och upplev.
2008-08-27 19:31
En ganska lång bok, delvis baserad på händelser som utspelades under kriget i Kenya -67 - 70 då Biafra försökte bryta sig loss och bli en egen stat. För mig var detta något helt okänt. Afrikas historia, förutom de kolonialtida erövringarna, är inget jag minns att vi gått igenom under skolåren så detta tyckte jag var väldigt intressant att läsa om.
2008-12-01 11:44
Jag älskar varenda sida i denna bok, Jag har lärt mig så mycket och jag skäms över hur lite jag vet om vad som händer på andra kontinent. En halv gul sol utspelar sig i Afrika under början till slutet av 60-talet då det är inbördeskrig i Nigeria. Det är flera stycken karakterer som har en stor roll i historien och varenda en är så äkta som en människa bara kan vara. Olanna och Kainene är tvillingsystrar utan några som helst likheter.Det finns engelskmannen Rickard som inte bara älskar Kainene utan hela den svarta kontinenten som inte vill låta Richard bli en av de hur bra han än talar deras språk och försöker bli en del av deras kultur.Ugwu är en ung tjänare som har blivit en del av Olannas och Odenigbos familj. Odenigbo själv är en bildad patriot och revulutioner som blind tror på ett fritt Biafra.
Jag tror inte man kan annat än älska denna bok för det är en stor roman som inte lämnar någon oberörd.
2008-12-19 14:08
Den här boken gav mig väldigt mycket. Levande och gripande personporträtt. Ibland beskriver författaren på ett torrt och sakligt sätt sådant som gör en alldeles bedrövad, som när barn sakta förtvinar av undernäring. Att språket är så befriat från starka känslouttryck gör den ännu starkare och man kan inte låta bli att tänka "om det hände här"... "varför gjorde inget något".

Oerhört stark bok som gav mig helt nya insikter och gjorde mig sugen att läsa fler afrikanska författare.
2009-06-08 11:45
Boken lär mig mycket, Levande personporträtt. Varning för sträckläsning
2009-07-10 16:02
En mycket bra bok, med starka porträtt av några människor under kriget. Enda nackdelen är att författaren växlar perspektiv då och då och inte alla människor är lika intressanta.
2010-04-25 22:25
Det tog ett tag tills boken verkligen grep tag om mig, men när den väl gjorde det, gjorde det ont att läsa boken. Återigen ett bevis på hur onödiga krig är.

Ur historiskt perspektiv fungerade boken som en lärobok då jag aldrig hört talats om Biafra. Inbördeskriget i Rwanda mellan hutu och totsi hade jag tidigare hört talats om, men inte inbördes kriget i Nigeria mellan hausa och igbo. Det som jag tror är orsaken till flertalet av dessa krig i Afrika är västerlänningars äckliga girighet av att ha mer. De koloniserade hela Afrika och när de väl lämnade kontinenten var det redan kört.

Biafra var redan fördömt från och början. Och som Ugwu skriver i sin bok så var det svälten som gjorde Biafra känt. Utan barnen med de spinkiga armarna och benen, men med de uppsvällda magarna hade förmodligen bara fler dött.

En bra bok. Språket flyter på, man dras lätt in i handlingen och helt enkelt läsvärd.
2011-11-20 11:12
Tvillingsystrarna Olanna och Kainenes liv, liksom alla andras i Nigeria, förändras dramatiskt när inbördeskrig bryter ut och det nya landet Biafra bildas. Det nya ska bli fritt från korruptionen från väst, ge frihet och rättvisa åt sin befolkning och vara en förebild för resten av Afrika. Det landet istället blir ihågkommet för är de blodiga förlusterna och den värsta svältkatastrofen på århundraden. Man får följa systrarna genom sina gemensamma strid för familjernas överlevnad, där vardagen sakta men säkert förbytts i ett helvete.
Jag avgudade den här tegelstenen - inte bara för att den var fantastiskt bra, utan också för att jag lärde mig otroligt mycket av den. Man slås av hur orättvis bild vi i Europa har av Afrika: som ett enda stort land. Nu vill jag veta mer.

"

Skriv egen bokrecension till En halv gul sol