Labyrinten

Författare: Kate Mosse
Ämnesord: historia, spänning, äventyr
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9789113015873

Labyrinten är berättelsen om kampen mot döden - eller snarare för evigt liv.

Platsen är Carcassonne i södra Frankrike. Året är 1209, det år då albigenskrigen inleds och Sydfrankrike införlivas i det franska riket. Den unga kvinnan Alaïs får överta en mystisk bok av sin far, en bok som han hävdar innehåller den sanna Graalens hemlighet. Trots att Alaïs inte förstår innebörden av de egendomliga orden och symbolerna i boken vet hon att ödet har utsett henne att skydda den. Det kommer att krävas stora offer och en stark tro för att försvara labyrintens hemlighet - en hemlighet som sträcker sig tusentals år tillbaka i tiden, till det forntida Egypten.

Under en arkeologisk utgrävning i bergen utanför Carcassonne 2005 faller Alice Tanner över två skelett i en dold grotta - en grav, visar det sig. Inuti kryptan förnimmer hon en överväldigande ondska och inser att hon på något sätt kan förstå de uråldriga tecken som ristats i stenen. Alldeles för sent förstår hon också att hon genom sin upptäckt dragit igång en fruktansvärd serie händelser, som oupplösligt sammanbinder henne med katarernas öde för 800 år sedan. Och med Alaïs.

Medelbetyg: 3 (11 röster)
Bok recensioner av Labyrinten :
2007-08-09 11:37
En tegelsten på 622 sidor som sålt i över två miljoner exemplar i Storbritannien och USA. De första 400 sidorna är mycket bra. Den historiska miljön och platsen intresserar mig och inspirerar till bredvidläsning. Nutidsberättelsen är till form en slags äventyrsberättelse på jakt efter historien. Har verkligen två miljoner människor läst ut hela boken? Jag gjorde det för att få veta hur det går. Berättelsen faller platt till marken. Faktiska historiska händelser återberättas torrt och inte i romanform. Nutidsberättelsen blir helt osannolik och berättartonen sentimentalt romantisk. Är det skicklig reklamkampanj som ligger bakom säljframgången?
2007-09-06 10:59
En bok i "Da vinci kodens"anda, men mycket bättre. Det finns mystik, kärlek, historia och spänning i boken.Det är två parallelhandlingar 2000-talet och 1200-talet, det gör att boken blir levande och intressant.
2008-01-26 17:36
Ännu en i raden av efterföljare i Da Vincikodens fotspår. Den här är dock klart bättre. Det här är underhållning och äventyr, inte en faktabok. Förstår mycket väl att den lästs av miljoner, då underlaget av läsare i andra länder är betydligt större än i Sverige, och att religion är ett känsligare ämne på andra håll än här.
2008-02-21 08:31
Vart lit seg på vissa ställen, och för mig vart personena aldrig riktigt levande.
2008-02-21 16:48
Alice Tanner är volentär i ett arkeologteam som gräver ut en paleolitisk boplats. Av en ren händelse råkar Alice hitta en ingång till en grotta där hon hittar mystiska tecken och skelett efter två mördade människor. Hennes bästa vän som är med i teamet reagerar våldsamt på Alice upptäckt. Några dagar senare försvinner hon och ytterligare en kollega i blir påkörd i en smitningsolycka. Allt tycks hänga samman med upptäckten i grottan. Alice finner sig vara en reinkarnerad kopia av en ung och modig kvinna som levde under 1100-talet. Hon får mystiska flashbacks från det förflutna och inser att hon är den sista väktaren av hemligheten som inte får uppenbaras. I det förflutnas labyrint tvingas Alice upptäcka helt okända saker med sig själv och kämpa för sitt liv.

När man läser på baksidan till den här romanen får man intrycket av att den är en mer genomtänkt "Da Vinci-koden". Mot detta vill jag inlägga mig absoluta VETO. Den här boken har inga likheter med Dan Browns succé-roman annat än att den har samma konspirerande innehåll. Den heliga graalens historia nystas upp på ett föga sinnrikt sätt tillsammans med små inflikanden av "fakta" för att ge romanen en känsla av autensitet. Dock gav boken mig från första sidan ett dåligt intryck. Författaren påstår att katarer (en sektliknande rörelse under medeltidens slut som verkade i Frankrike) betyder "De goda". Och redan här började jag ana ugglor i mossen. Ordet katar härstammar nämligen från grekiskans "Katarasis" (stavningen är jag dock inte säker på) som betyder rening. Katarerna betydde följaktligen de "rena". Under inkvisitationen blev katar ett öknamn. I svensk översättning och omvandling blir ordet "kättare", alltså någon som förfalskar/förråder det sanna ordet.

Konsekvensen av en sån detalj fick mig att höja lite på ögonbrynen - men jag bestämde mig ändå för att ge boken en chans. Historien handlar alltså om en 20 årig kvinna som redan är doktor i sitt ämne (shit that would be the day) och ramlar in i en grotta som gömmer årtiondets - förlåt - århundradets - förlåt - årtusendets största hemlighet, nämligen den heliga graalen. Vi får följa Alice jakt på sanningen år 2004 samt hennes alterego (eller vad man nu ska kalla det) under medeltidens slut. Båda historierna är blaskiga som gammalt kaffe. Författaren adderar lite kärlek, lite mystik, lite thriller och knyter samman skiten i en av de sämsta upplösningar jag någonsin läst.

Indiana Jones, Da Vinci-koden, Nine Gate har historier som fungerar bra. I denna roman har författaren uppenbarligen förtjusats av alla dessa intriger och försökt göra saftkalas på de bästa delarna - utan att lyckas! Jag satt och himlade med ögonen under 600 sidor och blev egentligen aldrig klok på varför jag läste ut boken (troligtvis mest för att få såga den intill fotknölarna). Ingen av personkaraktärerna är trovärdiga. Intrigen är pinsam och förutsägbar. Nästan varje kapitel som handlar om Alice (av idag) börjar med att den unga kvinnan vaknar upp vagt förvirrad "hon visste inte var hon befann sig" och detta upprepade gånger. Jag blev så uttråkad att jag ville slita av mig armen och slå mig själv med den. Minus ett! Minst. Högst? Sämst.

2008-12-19 13:59
Oj, vilken kalkon! Jag måste säga att det inte är många böcker jag ger upp om och lägger ifrån mig halvvägs, men den här var för mycket. Ogenomtänkt upplägg, dåligt språk och en närmast infantil personkarakteristik och berättarteknik. Den kunde utan vidare ha kortats till hälfen och ändå känts lång.

För mig är det svårt att förstå den enorma upplagan. Men vad jag förstår är författaren en känd person på hemmaplan som dessutom låtit boken växa fram via en webbplats. Bra och innovativ marknadsföring i alla fall!
2009-03-13 18:52
Jag tycker det är en spänande roman som fångade mig direkt, men den delen som handlade om nutiden var inte så bra. Jag tycker inte det var något fel på språket tvärt om så var den delen som utspelade sig på 1209 talet målande med starka karaktärer. Jag blev lite besviken mot slutet, jag hade förväntat mig något mer och mycket större och efter att ha läst över 600 sidor kände jag mig lurad och fick inte ut något av slutet.
2009-03-16 20:51
Det här är en riktigt tråkig bok som inte lyckas fånga mitt intresse. Jag tycker de delarna som utspelar sig i dåtid är bäst och det är de som gör att jag ö h taget fortsätter läsa.
2023-04-10 21:31
Ett ambitiöst verk med parallella historier. Medeltidskrig och nutidsaction. Kate Mosse satsar helhjärtat och träffar nästan helt rätt.

Läsvärdet är inledningsvis högt och man längtar till att få upplösningen till den dubbla intrigen. Tyvärr mattas tempot och kanske är de drygt sex hundra sidorna ett hundratal för många. Hur som helst är det ett spektakulärt äventyr med en hel del nerv.

"

Skriv egen bokrecension till Labyrinten
Inte utan min syster