Omtagning är Alain Robbe-Grillets första roman på tjugo år, en ny nouveau roman således. Författaren till numera klassiska Panacheromaner som Stenögonen, Jalusi och I Labyrinten, följer sig själv i spåren för att, liksom fotnoterna i Omtagning, ta tillbaka det som en gång skrivits. Precis som i debutromanen från 1953, Les Gommes (Suddgummina) tenderar dessutom berättelsen att radera berättaren.
Kanske beskriver engelskans dress rehearsal bäst det slags estetiska upprepningstvång eller självbiografiska kurragömmalek som här pågår i ett efterkrigsberlin uppstyckat i ockupationsmakternas olika zoner bland dubbel- och gengångare och med ett överflöd av detektiv- och spionrekvisita: lösmustascher, vidbrättade hattar, högklackade damskor och diverse intima accessoarer. Incest, förbuddling och förblindelse är nyckelord i denna Oidipus-variation med barocka sado-erotiska övningar i pornografisk inramning.
Utdrag ur boken:
"Då drog jag mig till minnes lösmustaschen som jag anbringat för detta uppdrag, konstfullt imiterad och ytterst trovärdig, till punkt och pricka lik den som jag haft en gång i tiden. Ansiktet som var en kopia av mitt, såsom i en spegel, var däremot slätrakat. Som en spontan reflexhandling strök jag med ett finger över min överläpp. Lösmustaschen satt förstås kvar. Resenären log ett tydligare leende, kanske sarkastiskt, åtminstone ironiskt, och gjorde samma lätta strykning över sin nakna läpp."