Det finns annan frukt än apelsiner

Originaltitel: Oranges are not the only fruit
Författare: Jeanette Winterson
Ämnesord: filosofi, psykologi, humor, kärlek
Utgivningsår: 1985
ISBN: 9789146228981

I Jeanettes värld är apelsiner lösningen på allt. Näst efter att be förstås. Jeanettes fanatiskt frireligiösa moder uppfostrar med järngrepp sin adoptivdotter till att bli missionär. Tillsammans hänger de en filt över teven och lyssnar på missionsrapporter på radiogrammofonen varje söndag. I den grå industristaden i norra England finner Jeanette värme och trygghet i den evangeliska gemenskapen.Tills hon en dag förälskar sig i en kvinna. Den annars så älskvärda församlingen och familjen vänder henne ryggen. Utsparkad från hemmet tvingas hon att försörja sig som glassbilschaufför och som sminkös på en begravningsbyrå. Men det som kunde ha slutat i bitterhet vänds av Jeanette till något livsbejakande
Medelbetyg: 2,6 (10 röster)
Bok recensioner av Det finns annan frukt än apelsiner :
2007-07-12 07:51
Av vad jag förstår så är denna bok en biografi av författaren själv, men med vissa inslag av fiktion. Man får följa Jeanettes uppväxt som är starkt präglad av hennes frireligiösa mor. Till en början är hon själv lika uppslukad av den religiösa gemenskapen tills den dag då hon inser att hon är homosexuel. Denna insikt vänder hennes värld upp och ner. Inte för att hon själv vill det utan snarare på grund av hennes omgivnings ovilja till acceptans. Just hennes mor tar avstånd från henne och hon blir tvungen att klara sig själv genom ungdomsåren.

Min förväntan på denna bok var ganska hög. Med "Fyrväktaren" bakom sig (vilken är en otroligt bra bok) hoppades jag naturligtvis bli lika uppslukad av denna. Dock är jag faktiskt rätt besviken på innehållet. Visst.. Jeanette änvänder en fin berättarkonst och humorn finns där, men det blir liksom aldrig riktigt intressant. Med tanke på innehållet så känns berättelsen snarare lite sorglig.
En slätstruken bok av en annars bra författare.
2008-01-03 13:48
Om Wintersons uppväxt i Lancashire, helt präglad av den väckelseförsamling som hennes mor delvis ledde. W. hade tänkt bli predikant men blev utesluten för att hon som flicka hade lesbiska förhållanden. Mycket märklig mor. Detta är Wintersons debutroman, delvis svårläst, inte helt lyckad i konstruktionen, men handlingen i boken engagerar. Slutet bra skrivet.
2008-01-06 17:40
Det kanske är av en anledning som jag endast hittar recensioner eller tips till denna bok i homorelaterade sammanhang, nu när jag försöker hitta en recension motsatt min att referera till.

"Det finns annan frukt än apelsiner" tråkade ut mig så till den milda grad att jag trodde det var något fel på mig efter att ha blivit tipsad om Jeanette Winterson så mycket. Men jag kanske började med fel bok? Kan det vara så enkelt? I den här boken blandas det myter med nutid och frikyrklighet med homosexualitet och självklart slutar allt lyckligt... Visserligen fanns det några passage som fick mig att lystra till och tycka att "nu var hon något på spåret"... men på nästa sida kom det mera myter och sådant jag läst i andra böcker många gånger förut. Sådant som ger en känsla av deja vu och påminner en om att man slösar tid på att läsa det ännu en gång.
2009-11-16 19:09
Eftre fyrväktaren gav jag Jeanette en andra chans och läste dennna boken. Den ärr så svår att läsa. Det är ju meningen, men det känns som att man tappar tråden och inte hittar den igen. Jag tror tyvärr att det blir den sista winterson-boken för min del. Tyvärr.
2012-10-27 14:21
Wintersons debutroman börjar som en skälmroman om en brådmogen adopterad flicka i en förvirrad religiös miljö och slutar ... ja, hur slutar den? Mitt intresse mattades påtagligt sista fjärdedelen av boken. Inget i den förebådar enligt min mening vilken god författare Winterson skulle bli.
2013-07-15 10:10
Boken beskriver en mycket besynnerlig uppväxt och hur man frigör sig från den. En bra och välskriven bok.
2017-05-03 12:27
Jeanette berättar om sin liv där religionen tar mycket stor plats. Adoptivmamman är en religiös fanatiker. Jeanette lever lite i en drömvärld där historierna från gamla testamentet ingår i lekarna samtidigt som hon skrämmer sina klasskamrater med alla hemskheter. Men när Jeanette som tonåring blir förälskad i en flicka så får hon problem med mamman och församlingen. Det blir början till ett liv där Jeanette måste klara sig själv. Det här är en fascinerande berättelse med insprängda sagor där det går att ana band till mamman som fortfarande hänger kvar liksom en tråd till sitt offer.

"

Skriv egen bokrecension till Det finns annan frukt än apelsiner