Hatet

Författare: Anders Nyqvist
Ämnesord: depression, hälsa, psykologi, kärlek, framtid, ungdom
ISBN: 9100112879

Det är sjuttiotal. Anders pappa har studerat till ingenjör på kvällarna och hela familjen kan flytta till en större lägenhet. Det är bara det att pappa dricker, mer och mer, samtidigt som han äter de tabletter han har ständig tillgång till. Utåt är han den lyckade klassresenären som är politiskt engagerad och har en fin familj. Hans karisma vilseleder omvärlden, men i hemmet trappas missbruket upp, han blir våldsam, oberäknelig och giftig.
Han förgriper sig på Anders mamma och håller hela familjen i ett skräckgrepp genom psykisk terror, lögner och hot. De väntar på nästa utbrott, är alltid på spänn. Under Anders säng står en packad väska, ifall han måste ta med sin lillebror och fly under någon av de otaliga sömnlösa nätter då mammans skrik håller dem vakna.
På inga villkor får någon ana vad som händer. Samtidigt växer lusten att slå tillbaka hos Anders - tills den hotar att svämma över alla bräddar.
Medelbetyg: 4,4 (5 röster)
Bok recensioner av Hatet :
2007-05-30 19:02
Ett av de sista orden Anders sa till sin pappa öga till öga var "Pappa, ser du?. Så här stor är en niomillimeters pistolkula. Den kostar två kronor. Det är vad du är värd för mig." Anders pappa hade problem redan innan barne föddes. Hans problem blev bara värre och värre för varje år. Det dröjde tills Anders var runt sju åtta år innan han förstod att något var fel, att pappa var inte som andra pappor. Anders blev mobbad i skolan och hemma mötte en berusad pappa honom och hans bror. Anders är den som tar på sig uppdraget att skydda sin mamma och bror, men på nätterna hör han hur hans far våldför sig på mamman, och han känner sig maktlös. Fadern håller familjen i ett terrorgrepp bakom en fin husfasad, han misshandlar, hotar och våldtar barnens mamma. Boken beskriver Anders uppväxt fram till 1990 då hans pappa avlider. Det är smärtsamt att läsa boken, jag har inte svårt att förstå Anders Han berättar helt rakt och naket om sin uppväxt och det är det som gör att man blir så djupt och illa berörd
2007-07-24 10:27
Detta var en jobbig bok att läsa. Jobbig eftersom man vet att den är sann och man vet att många lever i den här hemska verkligheten. Den berörde.

Samtidigt var det inget litterärt mästerverk utan en avskalad bild av författarens barndom.

Jag hade gärna velat veta hur författaren mår idag och hur hans barndom påverkat honom.
2008-12-18 15:38
Boken är smärtsam. Gör ont långt in i själen.
Man känner skräcken krypa innanför skinnet. Man känner sorgen och skammen. Boken ger samtidigt en sorts tillhörighet, till dem som varit med om samma olidliga barndom.

2010-10-05 20:56
Hade inga speciella förväntingar, ämnet är visserligen angeläget men författaren är knappast ensam om att skildra en pojkes uppväxt med en alkoholiserad fader, men fick snart svårt att lägga boken ifrån mig. Till skillnad från andra liknande böcker som jag läst lyckas Anders nyquist ge mig en känsla av förståelse, han låter mig sitta på axeln och se och känna allt han upplever. Han berättar detaljerat och ger mig känslan av att ha varit med själv. Boken är inte bara mörk utan det nämns också många ljusa skildringar vilket ger balans. Mycket stark fyra.

"

Skriv egen bokrecension till Hatet
Allt ska bli ditt