Albert Camus, Främlingen
Denna bok visar tydligt Camus nihilistiska drag. Mannen, som de yttre omständigheterna gör till mördare, är fullkomligt genial i sin likgiltiga skepnad. Camus språk påminner för mig stundtals om den enkla uppbyggnad som kan skådas hos bl.a. Hemingway. Meningar som inte säger mer än det nödvändiga och ej heller med ord som beskriver särdeless mycket. Det som dock gör mig något skeptisk mot det språkliga bruket är att de stundtals korta, enkla och koncista meningarna byts ut mot dess motsats, nämligen långa överbetonande sådana, där det som tidigare utelämnats istället upprepas med onödiga synonymer. Detta till trots är jag en stor beundrare av Camus språk då detta används som bäst, även om mitt hjärta ligger hos språkmålare som Wilde.
Främlingen är den Camus-bok jag för första gången läste, och den visade då på ett tydligt sätt upp den nihilistiska tankegången. Mersaults öde bestäms helt av ytte krafter, vilka också småningom dömer honom. Den likgiltighet inför hela livets essens som boken visar upp är både tragisk och intressant, beroende på hur man väljer att se det.
Själva rättegången mot Mersault är en enda stor intellektuell njutning, där den brottslige helt lider av brist på empati, men ändå (som vi som läsare kan förstå) inhyser en större humanism än många av de andra i rättssalen. På något sätt får man känslor för den människa som uppenbarligen mer än andra kan vara kapabel till brott, då bristen på moraliska principer blivit moral. Och det är också här som boken får sin styrka.
Främlingen är en bok att läsa och betrakta, och under min andra genomläsning slogs jag av tanken om den inte egentligen är en användbar tankekraft mot den syn på brottslingar vi har idag. Mersault är egentligen ingen ond person, onda personer existerar inte. Hans studie av världen och dess invånare må vara full av likgiltighet, men ett sådant perspektiv är humanare än en syn där man avskyr somliga grupper etc.
Boken är intressant, dels ur filosofisk och nihilistisk synvinkel, men också ur ett rättsperspektiv där vi människor ofta tenderar att döma människor på de känslor de visar, eller rimligare INTE visar, utan att egentligen bry oss om tanken bakom.