I Egalia råder fred och fruktbarhet. Det är kvinnan som är det starka könet, ett självklart faktum, eftersom det är kvinnan som kan få barn - medan mannen ses endast som en producent av sperma. Eftersom mannen är det svaga könet indikeras att han också är mindre värd. I detta perspektiv är kvinnan förmer än mannen på alla områden. Sålunda är varje pojkes önskan att få faderskapsskydd av sin kvinna. Att mannen ska gå hemma med barnen är självklart. Det är ju kvinnan som jobbar - och vem skulle ta hand om barnen annars? De män som trotsar de rådande normerna döms ut som känslokalla och egoistiska. I led med denna manssyn tycker kvinnorna sig ha rätt att roa sig efter jobbet, ragga upp yngre pojkar på krogar och förvänta sig ett rejält mål mat när de kommer hem. Det återstår för mannen att pryda sig för att tilltala kvinnorna. Den viktigaste symbolen av dem alla är förstås penishållaren. Denna är utformad att stå rakt upp (eftersom hängande penisar är lite äckligt och visar på oengemang). Penishållaren är självklart inget bekvämt, men den betyder mycket för mannens antagna potens och männen ägnar mycket tid åt att pryda sig själva.
Vi följer pojken Petronius som växer upp i staden Egalsund. Hans mor och far är lyckligt gifta. Modern är självklart affärskvinna medan fadern tar hand om hemmet. Han är en vacker karl som gärna pysslar med sitt yttre och strävar efter att tillfredställa Petronius mor. Han fasar för att bli utbytt mot ett yngre alternativ och förtränger sina drömmar om att syssla med teknik (vilket egentligen är hans gebit). Petronius har till skillnad från sin far inget tilltalande yttre. Av detta skäl blir pressen från omgivningen att han ska få faderskapsskydd ännu hårdare. Ingen vill att Petronius slutar som en gammal herke, ogift och utan barn. Petronius själv har en föreställning om hur den perfekta kvinnan ska störta in i hans liv och rädda honom från honom själv. Samtidigt har han också yrkesambitioner. Petronius vill bli sjökvinna! Men detta tycks omöjligt - det hörs ju på själva yrkesnamnet hur orimligt detta skulle vara. Men Petronius mamma som är inflytesrik, ser dock till att sonen får praktisera på ett fartyg. Detta trots att kapten som kvinnoskap protesterar. Det finns inga dykardräkter för män och dessutom är kvinnor svaga för mansfolk. Man kan inte förvänta sig att besättningen ska kunna tygla sin lust efter pojke efter flera veckor till sjöss.
När Petronius drömmar rasar går han i protest med i en maskuliniströrelse som strävar efter jämlikhet i samhället. Gruppens medlemmar vill förändra samhällets villkor, så att även männen får komma till tals. Den slutliga protesten blir förstås att bränna penishållaren!
"Egelias döttrar" är en kultbok från 1977 skriven av Gerd Brantenberg och översatt av Ebba Witt-Brattström. När boken kom ut lästes den framför allt i feministkretsar och ansågs vara en komisk satir över samhällets könsnormer. Idag har boken ett antal år på nacken, vilket märks framför allt i den extrema kontrasteringen mellan de arbetande mammorna och de hemmavarande fädrarna. Men författaren plockar fortfarande poäng, framför allt genom den språkliga form som hon valt att berätta på, för att belysa hur ett motsvarande matriarkat skulle se ut. Istället för "man" används ordet "dam" (detsamma gäller t ex som uttrycket "Dam Gud!". Alla yrken står i kvinnoform. Vi möter sjökvinnor och brandkvinnor. Denna språkliga kontrast är mer upplysande än hela historien sammantaget. Vårt språk har till större delen manlig utformning - att läsa motsvarande, fast i kvinnlig form, känns lite som att ha på sig kläderna bakochfram. Exakt hur mycket värdering man ska lägga i detta - är tveksamt, men att vårt språk är utformat med manliga förtecken är uppenbart. Denna historia är tillspetsad å det grövsta. Kvinnorna är som de allra mansgrisigaste män du kan föreställa dig. Männen å andra sidan beskrivs på ett nyanserat och empatiskt sätt. Ett par kapitel in i boken började jag bli irriterad på männens oförtagsamhet. Varför gör dom inget? Hur kan dom vara nöjda med att situationen ser ut så där? Vad är det med kvinnorna som tycker sig vara mer värda än mannen, hur kan dom egentligen förvänta sig att mannen ska vilja ha sex efter att ha tagit hand om barnen och hemmet en hel dag? Finns det ingen hänsyn? Män är faktiskt inte objekt!
Så vänder vi på situationen och ser verkligheten som den faktiskt är. Kvinnor är inte heller objekt! Det är svårt att vara i minoritet när man kämpar för existensberättigande, oavsett om det är i hemmet eller på jobbet - och oavsett kön. Många egenskaper som vi upplever är typiskt manliga/kvinnliga är socialt betingade. Om man behandlar en individ som om hon/han är mindre värd - kommer individen med all sannolikhet också bete sig som om detta antagande stämmer. Somliga egenskaper som fysisk styrka vs förmågan att föda barn - är odiskutabla. Det är vilket värde vi tillskriver dessa egenskaper som har betydelse. När jag hör någon säga "Jamen, det går ju inte att ändra - det är så verkligheten ser ut" blir jag irriterad. Vi kan omforma våra tankemönster, våra värderingar och våran syn på varandra. "Eglias döttrar" är en intressant bok som inte i första hand är feministisk - utan satirisk. Den vänder in och ut på våra fördomsfulla inställningar och visar oss "verkligheten" sedd i en skrattspegel. Betyget blir en fyra.