Den oändliga planen

Författare: Isabel Allende
Utgivningsår: 1991
ISBN: 9119217625

Som liren pojke lever Gregory Reeves i en tillvaro vars fasta punkt är en lastbil målad i regnbågens färger och försedd med skylten DEN OÄNDLIGA PLANEN. I den färdas hans far, som är predikant och konstnär, hans mor och syster samt Olga, en vännina från Ryssland som behärskar spådomskonst. De säljer hopp till de fattiga spansktalande invandrarna i Kalifornien.
Isabel Allendes stora och generösa roman berättar om hur Gregorys liv gestaltar sig efter denna genomgripande upplevelse av frihet, lättvunnen optimism och stora tankar. Han växer upp i en förort till Los Angeles. Den domineras av immigranter från Mexiko som vårdar vardagen och gemenskapen i familjen. Samtidigt växer nya kulturer fram just här, i Los Angeles och San Fransisco, decennierna efter andra världskriget och McCarthy-erna. Den målade lastbilen med predikanten förebådar hela 60-talets samhälle med flower-power, droger och fri sexualitet innan Vietnamkriget hugger sitt djupa sår i USA och jakten efter karriär och eget välstånd tar sin början igen.
Bok recensioner av Den oändliga planen :
2007-04-02 23:52
Karaktärerna i Allendes "Den oändliga planen" är verkligt vältecknade. Även tidsandan i Kalifornien (40-tal till 80-tal) känns trovärdig. Och kanske gäller det för historien också, men den lockar inte mig speciellt. Vi får följa ett antal karaktärers liv genom åren, särskilt den fattige pojken Gregory - som växer upp och mognar och mot alla odds lyckas tämligen väl.
Men det är lite förutsägbart och ganska ospännande. Så är även språket och romanens struktur. Rakt fram, från A till B, bara.
Samtidigt är det ganska snyggt, inga svårigheter att ta till sig och det flyter bra. Men man blir aldrig överraskad, aldrig road.

Jag hade hoppats på mer.