Ämnesord: spänning, äventyr, mat
Utgivningsår: 1954
ISBN: 9172632186

Sagan om ringen bok 1.
Recensionerna här skall endast innefatta bok 1, vill ni skriva en allmän recension för alla tre böckerna gör det på denna sida: Sagan om ringen (alla tre böckerna)

Detta är den första delen i Trilogin om Härskarringen - en av vår tids märkligaste, mest lästa och älskade litterära storverk.

Det är fest hos hoberna, ett småväxt folk som vill leva i lugn och ro med skummande öl och goda historier. Men i deras ägo finns en märkvärdig ring. Härskarringen, som kan förvandla gott till ont. Långt bort i skugglandet Mordor gör den onde trollkarlen Sauron upp planer på att erövra ringen. Hoberna har bara en utväg - att förstöra ringen i Domedagsklyftan. Ett litet utvalt sällskap med hoben Frodo i spetsen ger sig iväg på det ödesdigra uppdraget, en vandring fylld av äventyr och fasor.
Medelbetyg: 3,92 (37 röster)
Bok recensioner av Sagan om Ringen :
2007-03-04 12:25
inte lika bra som filmen men klart läsvärd.
2007-04-04 17:04
Underbar!

Snacka om bok att gotta sig i. Tolkien är mer än fantastisk på att beskriva miljöer och personer. Att jag nu läser boken efter att ha sett filmen ger mig bara en ytterligare dimension. Filmen var bra- boken betydligt mycket bättre. Intressant hur karaktärernas syften i boken. Det vävs samman på ett intressant sätt. Och vilka bilder får man inte av Tom Bombardill- när han studsar fram i skogen.
2007-07-22 15:09
Sagan om ringen, av J.R.R. Tolkien, är den första delen i trilogin om Härskarringen. Bokens främste huvudperson är den lille hoben Frodo från Fylke.

Hoben Frodo ärver en dag en magisk ring av sin släkting Bilbo, och hela hans tillvaro och trygga liv ändras. Han måste ta sig hela vägen till det onda landet Mordor, där han ska förgöra ringen i Domedagsberget. Men den onde Sauron, ringens före detta ägare, lever fortfarande och har Mordor som sitt rike. Frodo måste tillsammans med sina följeslagare: Trollkarlen Gandalf grå, alven Legolas, dvärgen Gimli, människorna Aragorn och Boromir samt hans tre hobvänner Sam (Samwise Gamgi), Merry (Meriadoc Vinbock) och Pippin (Peregrin Took) trotsa alla faror och ta sig till Mordor för att möta och förgöra Sauron och ringen.

Fantasy är egentligen inte min favoritgenre inom litteraturen, men Sagan om ringen och Harry Potter är verkliga guldkorn. Sagan om ringen innehåller stor detaljrikedom vilket gör den välgjord och läsvärd. Den är spännande och hela äventyret känns storslaget. Miljöbeskrivningarna är underbara liksom personskildringarna. Sagan om ringen är verkligen ett mästerverk och betyget blir därefter.
2007-09-09 19:45
Har sett filmen... Ska snart läsa boken och hoppas på att älska den lika mycket. en helt klar femma!
2007-12-11 23:47
dom som inte har läst sagan om ringen tycker jag ska läsa den den är spännande bra
2008-01-13 18:36
ge den sin rättmätiga chans. jag läste den 2 ggr. efter första var jag tveksam men efter den andra var jag fast, underbar bok.
2008-02-02 12:25
En riktigt bra fantasyserie det här. Den första boken är den mest mystiska och den jag gillar bäst i serien.
2008-05-25 22:33
Sagornas sagor. Jättebra bok
2008-06-12 15:30
Jag förstår mig inte på sån här fantasy. Punkt.
2008-07-07 14:20
Jag har läst första boken och halva Sagan om de två tornen. Böckerna är väldigt udda, så jävla påfrestande, man måste vara ett inbitet fan redan innan man börjar läsa för att klara sig igenom. Känner mig imponerad av mig själv för att ha läst hela första boken. Det var för mycket av allt, storyn(och därmed de bra delarna) drunknar i alla släktträd och historisk fakta som radas upp.
2008-11-02 17:46
Jag tycker den var fruktansvärt seg, man var ju typ tvungen o läsa 200 sidor innan det hände någonting!
Ursäkta mig alla tolkien fanns men jag tyckte denna bok inte var något vidare bra.... Jag håller mig till Harry Potter
2008-11-11 16:58
Den ultimata fantasy-boken helt enkelt:P
2009-03-13 09:30
Kan summera dessa böcker i ett enda ord: överskattade. Kan inte förstå varför de haft sån framgång. Inte speciellt minnesvärda karaktärer, story eller händelser. Och de gammalmodiga språket de använder finner jag mest störande, VILKET ORDBAJSERI. Nej dessa böcker var ingenting för mig
2009-04-05 20:09
Den känns lite utdragen och dryg med alla låååånga beskrivningar av precis allting. Inte rikgt min grej kanske?
Men jag Tolkien får creds för att han har verkligen lagt ner ett enormt arbete på hela den här "Sagan-om-ringen-världen" som han skapat.
2009-05-04 17:18
Okej, först och främst vill jag säga att jag verkligen försökte gilla den här boken, det gjorde jag verkligen, men jag kunde inte göra det :[ .
Tempot var i snigelfart, det hände nästan ingenting!
Jag är inte direkt den typen som gillar gamla berättelser, men man måste erkänna att JRR Tolkien har skapat en värld som känns verklig (:
Så ingen bok för mig, men jag kan förstå att vissa gillar den faktist.

2009-05-04 19:34
Jag har försökt att läsa boken ett x antal gånger tidigare, men jag beslutade mig för att lyssna på den istället. Vilken annorlunda upplevelse. Sångerna som helt plötsligt har fått en rytm och berättarrösten med uppläsningsglädje får Midgård att verka mer verkligt än någonsin.

Trots de långsamt förekommande etapperna är boken fortfarande magisk. För mig kändes det som om Tolkien var inspirerad av romantikens era. Naturbilderna och det nya sättet att tänka bland människovarelser i det här fallet.

Sagan om ringen är den moderna tidens Odysséen.
2009-08-07 15:39
´Har läst alla bökerna i serien och kan inte säga att jag är imponerad.
Förta boken är den sämsta, den är för lång först och främst, sommnade nästan och den är inte skriven som en så kallad Vuxenbok då menar jag att den är väldigt barnslig på några ställen. Många säger att sagan om ringen är den bästa fantasy serien som finns jag kan bara säga läs inte den första eller dom andra böckerna, ni kommer bli besvikna!
2010-06-15 22:32
Jag gillar boken. Man får veta mycket mer om karaktärernas bakgrund, vilka de verkligen är och man förstår allt mycket bättre.
Dock är den lite seg på sina ställen. Det kändes som om jag aldrig skulle komma ifrån rådslags-delen.
Det finns mycket som jag önskar att det hade varit med i filmen, Ormbunken Bill tillexempel. Jag hade gärna velat sett Sam kasta ett äpple i huvet på gubbjäkeln.
:P
2011-09-23 11:09
Första delen i trilogin om ringens krig, berättad ur hobbitarnas synvinkel, de kortvuxna och dittills i Midgård i stort sett okända varelserna från Fylke. En av mina första stora läsupplevelser. Man måste erkänna att den är ett mästerverk, men den kräver mycket av sin läsare. Helst ska man läsa andra böcker av Tolkien, som förklarar och fördjupar hans stora mytologiska skapelse Arda. Ringens herre beskriver bara slutet av Tredje Åldern och början på Fjärde Åldern, den tid då människorna tog över och de gamla sagoväsena bleknade bort; alver, dvärgar, hobbitar, orcher, drakar, jätteörnar, jättespindlar och andra varelser.

Böckerna tänks bygga på "Västmarks röda bok", en krönika över "de stora åren" skriven av Bilbo och Frodo Bagger och avslutad av Sam Gamgi.

Första delen handlar om att trollkarlen Gandalf just förstått att den ring som Bilbo hittade under sin resa till Ensamma berget (se boken Bilbo) verkligen är Den Stora Ringen, Härskarringen, den som Isildur högg av från mörkrets herre Saurons finger flera hundra år tidigare och som sedermera hittades på floden Anduins botten av hobbiten Deagol, stals av hans kusin Smeagol, och varit i hans (som numera kallas Gollum) ägo sedan dess.

Gandalf inser att den absolut inte får komma tillbaka till Sauron, att den bara kan leda till ont och att den måste förstöras, och att Saurons makt på så sätt kan tillintetgöras. Han planerar ett sätt att föra ringen till Domberget, där den en gång smiddes. Bilbo är gammal och istället överlämnas ringen och uppdraget till hans släkting Frodo. Sedan tar den långa resan och allt som händer i världen runt omkring sin början.

Många klagar över att inledningen är så seg! Jag upplever istället att Tolkien bygger upp en enorm förväntan på vad som ska komma. Och att man på så sätt, och genom romanens långsamma tempo, kommer in i den här fantasivärlden, som ju på de allra flesta sätt påminner om vår egen, eller rättare sagt hur det var i ett medeltida Europa, där folk levde i mindre byar, som jordbrukare eller hantverkare och som hade ett närmare förhållande till naturen än vi har idag. Tolkien har sagt att han inte ville skriva en allegori över någonting, utan bara skrev för att roa och för att det var så kul att berätta en saga och att låta fantasin flöda.

Första delen följer resan fram till att Ringens Brödraskap skingras, i och med att Frodo och Sam ger sig av från de andra, efter att Boromir har försökt att ta ringen från Frodo. Det finns många höjdpunkter, som det magiska besöket hos Tom Bombadil, de svarta ryttarnas anfall mot värdshuset i Bri, flykten över vadstället där ryttarna spolas bort av en flodvåg, den ruskiga färden genom dvärgastaden Morias övergivna gruvor och salar, med "väktaren i vattnet", orchöverfall och balrogen som drar med sig Gandalf ner i jorden, och besöket hos alverna i Lothlorien, där Frodo och Sam får titta i Galadriels spegel.

Jag håller inte med om att filmerna är bättre än böckerna. Man får helt andra bilder i huvudet när man läser. Peter Jackson har gjort en amerikaniserad och överdriven version, ändrat på saker i onödan, lagt till eget, överbetonat och förvanskat actionscenerna osv. Scenerna i Moria är de värsta – där stämmer inte mycket överens med boken. Visst är filmerna bra som sådana, men boken är något annat och mycket mycket rikare. Det är böcker man kan läsa om många gånger och ha med sig genom livet.

Den nya översättningen är bra, om än inte perfekt. Den har rensat bort många felaktigheter och överdrifter i Ohlmarks gamla översätting och lättat upp språket, men kanske gått lite för långt åt vardagsspråket till. Jag gillar Roland Adlerberths översättningar av Silmarillion, Sagor från Midgård m. fl. Där stämmer "tonen" bättre överens och man tänker inte alls på att man läser en översättning.
Ohlmarks dikter tyckte jag bättre om än Lotta Olssons lite blodfattiga nytolkningar.

Jämför Ohlmarks:

Eärendil, en sjöman stark,