Ämnesord: ungdom
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9129666333

Medelbetyg: 4,5 (10 röster)
Bok recensioner av Midnattsstjärnan :
2007-03-03 15:02
Det börjar närma sig jul när Peter Petrini, en tredjedel av deckarklubben Hemliga ögat, är och julhandlar med sin flickvän Lucy Devereaux, den andra tredjedelen av Hemliga ögat, som det händer. En stor svart limosin glider in på gågatan och en mamma med barnvagn började irriterat knack på fönsterrutan. Man fick inte åka på gågatan med bil förutom tidigt på morgonen. Rutan vevades långsamt ner och ett ansikte visade sig. Ett ansikte som är känt över hela världen.

Jag tycker att midnattsstjärnan var mycket värd att läsa. Jag hade med mig dn när jag åkte till Tailand.
2007-03-19 17:00
I Midnattsstjärnan, som är den åttonde boken i serien om deckartvillingarna Peter och Petra Petrini, förläggs handlingen vintertid till skånska Lund. Huvudpersonerna i boken är som vanligt Peter, Petra och deras kompis Lucy. Tillsammans bildar de detektivbyrån Hemliga ögat.

Mitt i julruschen i lilla Lund får Peter Petrini, till sin stora förvåning, syn på den svenske Hollywood-stjärnan Sebastian Belbo. Varken Petra eller Lucy tror förstås på Peter när han berättar om sin upptäckt. Snart får dock hela Lund reda på att den världsberömde skådespelaren befinner sig i deras stad. Han är där för att deltaga i Charles Dickens pjäs ”En Julsaga” tillsammans med skolans teatergrupp, i vilken bl.a. Peter, Petra och Lucy spelar. Juliet, som är Peter och Petras lillasyster, är också med i teatergruppen. Hon tilldelas en av huvudrollerna i pjäsen som ska bli SVT: s stora julsatsning och som ska sändas på självaste julafton.

En parallell handling till händelserna med teateruppsättningen tar sin början när deckarklubben får syn på en mystisk tomte med en stulen walkie-talkie. Petra följer såklart upp spåret med tomten och walkie-talkien vilket leder in ungdomarna i ett nytt fall. Under arbetets gång hamnar de bl.a. i en skum skrotaffär med minst sagt mystiska typer i. De tvingas också bedriva spaningsarbete mitt i natten på Stortorget i Lund i bitande kyla.

Alltmedan händelserna i boken fortlöper, binds handlingarna så småningom samman. Många frågor ställs under resans gång, frågor som alla får sitt svar på ett eller annat sätt. Vad är det till exempel för skumma planer som smids i skrotaffären? Vilka är egentligen Trötter, Skallagrim, Loke och Fenrisulven? Vad är det för konstigt halsband som Peter hittar på torget? Ska storasyster Rebecka och Sebastian Belbo gifta sig? Vad är det för smäll som hörs mitt under julföreställningen? Och vem är egentligen Midnattsstjärnan? Den som läser får se…

Midnattsstjärnan är en bra barn- och ungdomsbok. Den innehåller flera saker som en ungdomsbok ska innehålla som exempelvis spänning, humor och vänskap. Om man ska jämföra Midnattsstjärnan med de tidigare Petriniböckerna, där jag håller Gömstället och Spökskeppet högst, så kommer den inte riktigt upp i dessa två böckers standard. Den håller ändå hög Petrini-klass. Boken är välskriven och är nog främst riktad till åldersgruppen 12-15 år. Även yngre barn och äldre barn/ungdomar kan ha utbyte av boken. I Midnattsstjärnan behandlas mycket mer än bara brott och tjuvjakt. Man får också en inblick i hur vardagen för ungdomar kan se ut. Miljöbeskrivningarna i boken är också geniala. Jag rekommenderar den varmt.
2007-05-29 18:32
Självklart den bästa i serien har allt
2007-05-30 16:24