Bok recensioner av Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö :
2004-02-22 20:14
En bok om ett mystiskt mord som skett i de lugna trakterna. Huvudpersonerna är två pojkar. En bra bok som hade många olika perspektiv. Lite utdragen i början men i slutet var det mer spännande.
2004-02-23 16:36
Jag gillade den här boken väldigt väldigt mycket, den är lättläst med ett öppet slut. Bra miljöskildring och berättarstil.
2004-02-24 13:06
Första två tredjedelarna njöt jag bara. Av språket, miljön, tiden och personskildringarna. Sen piper det iväg ordentligt i bokens sista tredejdel. Som att författaren tröttnade på sin historia. Upplösningen är INTE tillfredsställande.
2004-04-16 13:23
Njae, så dålig var den väl inte. Höjer betyget lite. Och fortsättningen: "Och Picadilly Circus ligger inte i Kumla" duger oxå.
2004-05-24 19:34
En sommar anno -60 tillbringar den 14 årige Erik tillsammans med sin kamrat Edmund och sin äldre bror. Eftersom deras mor ligger döende i cancer förpassas bröderna ut till huset Genesaret för att ta hand om sig själva. Genesaret är paradiset på jorden och här får de råda som de själva vill. Men vad vore paradiset utan ormen i lustgården? Det är här Kim Novak kopian Ewa kommer in i bilden. Det Fruktansvärda bryter den nostalgiska idyllen vid Genesarets sjö och Erik tvingas ta itu med svårigheterna i att bli vuxen.

MYCKET annorlunda kriminalroman från Håkan Nesser! Den kärva men lågmälda tonen i berättelsen får mig att tänka på Kings "The Body" (Stand by me). Jag tyckte om språket, de kortfattade meningarna och innebörden i dem. Flera gånger kommer jag på mig själv att le för att samtalen är så autentiskt väl återgivna. Typiska samtal mellan pojkar/män som är cowboys på utsidan men mjukare därinunder.....
2005-01-27 14:42

Natella

Bokrecension.

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser.

Huvudpersonen i romanen Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö är en fjortonårig pojke som heter Erik. Det är mest han som berättar om alla företeelser och om alla personer i boken. På sånt sätt vi, läsare, uppfattar bokens innehåll enligt Eriks egna åsikter och tankar. Eriks tänkesätt samt hans beteende verkar vara mycket förnuftsmässiga, rationella, inte så vanliga för en fjortonårig pojke. Kanske just därför att Eriks gestaltning i boken liknar själv Nessers, gör han (Erik) inga skildringar på sitt utseende, utan beskriver han sina tankar samt bedömanden av alla andra personer som existerar i boken. Man kan föreställa Eriks roll i romanen också som regissörens: han bringar till existens en film, som alla kan se, utan att ha syn på själv regissören, som befinner sig bakom bilder, fast just hans närvaro känner vi i den högsta graden. Den person som egentligen hjälper oss att beskriva Erik för oss själva är hans mor. Hon säger: ”Du är duvan, Erik. Det är Henry (Eriks bror) som är höken, han klarar sig alltid. Men dig måste vi vara rädda om, det är du som måste vara försiktig.”

I Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö har Håkan Nesser beskrivit sina barn- och ungdomsmiljöer på 60-talet, nämligen i Närke, där första delen av romanen utspelas och den centrala delen - på Eriks sommarställe Genesaret. ”Genesaret var ingen sjö. Det var ett hus, men det låg vid en sjö som hette Möckeln.” – på sånt sätt beskriver Erik den här platsen. I den första delen bekantar läsare sig med huvudpersonerna: Erik, hans familj: pappa som jobbar på fängelset som vakt, mamma, som ligger på lasarettet eftersom hon är cancer sjuk och Eriks äldre bror- Henry, som är 8 år äldre än Erik och började jobba på regionaltidningen Kurren. Erik presenterar också sina klasskamrater Benny och Edmund. Senare Ewa Kaludis, som för sin skönhet kallas för Kim Novak, dyker upp i romanen, som vikarie på Stavaskolan. På stort sätt alla händelserna som förekommer först i romanen kretsar på två olika planer, om man kan säga så- skolans liv och familjers liv; senare, i den centrala delen av romanen utspelas allt i Genesaret.

Erik börjar sin berättelse med hans pappas ord, som ska förekomma då och då i romanen: ”Det blir en hård sommar”. Och det blev den. Erik tillsammans med sin klasskamrat Edmund var tvungen att lämna stan under sommaren och tillbringa den i Genesaret i stället. Eriks pappa tänker att det blir bättre för Erik eftersom han själv kommer att ta hand om Eriks mamma, som ligger på lasarettet. Edmund skulle vara med för att hans mamma skulle kurera sig från alkoholism. Så båda två pojkarna känner sig olyckliga fast på olika sätt. Henry ämnades ta hand om pojkarna under tiden. Men i själva verket Erik och Edmund skötte sig själva mest eftersom Henry var delvis upptagen med sin skrivning :han höll på och skriva en roman om det verkliga livet och han var ute mycket med sin bil, som kallades för ”Killer”. För Erik och Edmund började lovet i Genesaret som höjdarsommar, precis som Eriks brorsa sa: ”det ska vara som för en fjäril en sommardag”: de badade i sjön, solade, byggde en brygga. Allt verkade vara otroligt roligt och lugnt innan de fick se Ewa Kaludis, som var Berra Albertssons- en känd handbollsspelare- fästmö, på Genesarets gård. Ewa och Henry var förälskade i varandra. Det var Edmund först som kände att ”det är som att gå och vänta på ett oväder”. Efter bara några dagar hittades Berra mördad utanför sin bil på parkeringsplatsen bredvid Genesaret. ”Tänk att det kan gå så snett med en sån höjdarsommar. "Så inihelvete snett” - sa Edmund. Och då börjar kriminalkommissarie Verner Lindström sitt jobb. Erik, Edmund och Henry förhördes några gånger. Först pojkarna förnekade att Henry hade ett förhållande med Ewa (Kim), men sen sade sanningen. Så Eriks bror Henry häktades för mordet och då kände alla ”hur ur balans hela tillvaron var”. Men genom en kort tid var han befriad eftersom polisen inte kunde bevisa hans skyldighet. Efter detta flyttade Henry till Göteborg och fick anställning på Göteborgs-posten. Lite senare på samma år dog Eriks mor. Året därpå flyttade Erik med sin pappa till Uppsala och Eriks pappa fick jobba där. Familjen lyckades sälja Genesaret till ett ganska gott pris. Erik började läsa teoretisk filosofi och flyttade in i en egen lägenhet. Sen gifte Erik sig med Ellinor och i början av åttiotalet hade de tre barn. Familjen skaffade sig ett hus i Norby och Erik arbetade som gymnasielärare i historia och filosofi. Erik berättade om den där händelsen i Genesaret till Ellinor och hon bestämde sig att hitta Edmund. Han var en präst i Ånge. Edmund hade inget mer att berätta om mordet. I samband med en läromedelsmässa bodde Erik två nätter på ett Hotel i Göteborg och träffade Ewa Kaludis, sin skolkärlek, där. Ewa var skild och hade en dotter, som hette Karla. Erik beslutade att skilja sig och bo tillsammans med Ewa. Han lyckades ”skaffa en åtminstone acceptabel gymnasietjänst ute i Mölndal och i början av 1987 bodde de under samma tak”. Via Ellinor, Eriks före detta hustru, fick han veta att kyrkoherde Edmund Wester hade drabbats av en hjärtinfarkt och låg på lasarettet i Östersund. Edmund ringde Ellinor och uttryckte en önskan att få tala med Erik. De träffades och en av de sista sakerna Edmund sa var: ”Det var ändå en höjdarsommar, Erik. Trots Det Fruktansvärda, så var det en höjdarsommar. Jag glömmer den aldrig.” Erik bestämde sig för att skriva ner hela historien om Berras mord. Han besöker Genesaret en gång till och hans uppfattning av den här platsen beskriver han som ”nittiotal versus sextiotal.” Allt förändrade sig. En bit från parkeringsplatsen gräver han upp släggan. Det var Ewa, som undrar i slutet av romanen: ”Vem av er var det egentligen som slog ihjäl Berra?. Du eller Edmund? Det måste ju ha varit en av er.” Och då svarar Erik men tyvärr för tyst, så även Ewa fick inte höra svaret. Så är det inte punkt utan bara frågetecken som ska sättas på den sista sidan i boken. Liksom frågar själv Håkan Nesser: ”Och vad föreslår läsaren?”

Jag tycker att Håkan Nesser ville skriva en spännande historia, att överraska läsare på nåt sätt som skulle vecka läsarens intresse samt väcka debatt. Författare sätter döden, mordet i romanens höjdpunkt för att ställa och vecka de viktiga frågorna om livet. Just det gör Erik på de sista sidorna i boken. Han frågar sig själv: ”Vad är ett liv?” Medan tänkte han hans förre liv rusade snabbt framför hans öga. Det påminner mig om Hamlets kända monolog ”To be or not to be?”. Det enda han har lyckats behålla var ”Ewas vackra kropp.” Och med detta ville kanske Nesser hävda att just skönhet ska rädda livet från ilskan och ondskan.

Jag tycker boken innehåller spänning, den är roligt och sorgligt samtidigt. Vad det gäller språket kan jag säga att det är lättläst och tom förekommer många ordspråk samt uttrycken, som man vill gärna lära utantill: ”Människan spår, Gud rår.”, ”Kommer tid, kommer råd”, ”Det är så lite vi vet”, ” Det kunde ha varit värre”, ”Jämna plågor.” Visst väcker boken känslor och tankar. Jag kan identifiera mig med Erik eftersom jag tycker mycket om analysera olika företeelser, livet själv och livets omgivningar. Jag skulle rekommendera boken för dem som är fjortonårige nu.Huvudpersonens sätt att förstå saker skulle lära dem att tänka kanske mer uppmärksamt om allt och alla.

=
2005-05-06 19:04
ganska bra, lite populär musik från vittula stil, men mkt bättre..
2005-07-13 16:22
Jag blev lite besviken på den här boken. Den var inte alls så fantastisk som jag hört. Visst, det är en bra bok att fördriva några timmar med. Men långt ifrån bästa boken jag läst.
2005-12-11 14:00
härlig bok skön stämmning! bra poträtt.
2005-12-22 21:37
En bok uppdelad i två perioder i en pojkes/mans liv. Första delen när huvudpersonen är pojke är underbart skriven. Känner att jag också vill ha/ha haft ett sådant sommarlov på 60-talet (och då menar jag den stämning som råder innan Det Fruktansvärda inträffar). Nesser får mig att känna det som om jag levt på 60-talet. Andra delen i boken är också mycket bra. Vet inte riktigt vad det är som saknas för att ge boken en femma...men något är det. En mycket stark fyra är det i alla fall. Spännande och mysig...fast i omvänd ordning då :-)
2006-01-02 02:53
Fick väldigt blandade känslor av den här boken. Språket, person- och miljöskildringarna är mycket bra. Sedan inträffar det fruktansvärda... Fram hit är boken bra. Men mot slutet av boken avklaras runt 30 år på bara några sidor. På ett sätt är det väl bra, men lite mer "kött på benen" kunde man ju kanske fått. Håller med den som skriver att det verkar som om författaren tröttnar på sin historia, så känns det nästan, och det gör ju att man själv tröttnar på den.

Slutet kan man ju ha delade meningar om, jag kan själv inte bestämma mig för om jag ska tycka om det eller inte. Jag blir arg, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka lite om det i alla fall..

Däremot kan jag inte hålla med den som satt genren till deckare. Jag trodde att det skulle vara en deckare, men det tycker jag nog inte att det är.. Nu är jag kanske inte expert på vad en deckare är, har inte läst så speciellt många.. Men med tanke på att över halva boken handlar om vad som hände innan "det fruktansvärda" inträffar, inte alls speciellt lik en deckare. Jag vet inte vad jag ska säga, lite besviken kanske.

Har svårt att sätta betyg, allt från en tvåa till en fyra har jag tänkt ge den, så det får väl bli en kompromiss och bli en trea då, med reservation för ändringar.
2006-03-03 08:37
Nesser bjuder på en fantastisk läsupplevelse – en ungdomsskildring med tydliga personporträtt och en miljö man helt förlorar sig i.
Vad som mer fascinerar mig är det enkla språket där även ordspråk och visdomsord flitigt förekommer.
En varm och hjärtknipande historia som utspelar sig under en härlig men hård sommar…
2006-07-13 01:04
Den 14 -årige Eriks mamma ligger för döden i cancer. Det bestäms att Erik ska bo i familjens sommarhus, Genesaret, över sommaren tillsammans med äldre brodern Henry och de nyfunna vännen Edmund.
Det blir, trots den tunga närvaron av moderns förestående död, en toppensommar. Och trots att "DET FRUKTANSVÄRDA" hände.
I juli sker nämligen ett mord. Bara ett tiotal meter från Genesaret, på deras parkering.
Skitstöveln och handbollspelaren Berra Albertsson hittas blodig och död, med huvudet inslaget.
Misstankarna faller genast på Eriks bror, som nyligen inlett ett förhållande med Berras flickvän, Ewa Kaludis. Det ser ut som ett triangeldrama med dödlig utgång.
För vem skulle inte döda för att få en kvinna som ser ut som Kim Novak.

Detta är mitt första möte med Håkan Nesser och jag kan därför inte göra någon jämförelse med hans andra böcker. Men jag har förstått att denna bok på många sätt är annorlunda.
Mitt intryck av boken är mycket positivt. Trots att mordet sker långt in i boken, känns det absolut inte som att det finns någon "tomgång i väntan på mordet".
Tvärtom känns handlingen som att den kan stå utmärkt för sig själv utan något mord.
De två vännernas sommar, relationen till en döende mor och en mycket äldre bror, broderns relation till pojkarnas våta dröm - Ewa Kaludis.
Allt detta är så ömsint och levande berättat att mordet bara blir en del i handlingar - varesig mer eller mindre viktig.
Detta är därför snarare en relationsberättelse än en krimanlroman. Och som sådan är den mycket bra.

Bokens inläsare är Håkan Nesser i egen hög person. Och han gör jobbet med all heder.
Vem kan bättre, än författaren själv, känna in rätt tempo och få till klockrena betoningar utifrån texten.
Nesser får fram den ömsinta humorn och den pubertala osäkerheten på ett trovärdigt och ärligt sätt.

2006-07-24 07:19
Jag har nyss sett filmen så det var lite kul att direkt efter läsa boken. Som vanligt är boken bättre och givetvis mer ingående men jag måste säga att man har gjort ett bra jobb när man filmatiserade boken.

Hela boken har en mysig stämning av SOMMARLOV! Den är lättläst och lite smårolig och språket är speciellt på ett härligt sätt.

Boken går inte direkt in på djupet. Trots allt sker ju någonting fruktansvärt men man får aldrig veta hur förövaren egentligen tacklar sitt brott. Vilka känslor och funderingar och samvetskval personen ifråga känner.
2006-08-09 01:54
atTyckte riktigt mycket om boken och kunde ger den en 5:a mycket för slutet. otorligt bra slut.
2007-01-30 19:51
Bra bok. Läsvärd.
2007-03-17 12:14
Boken var inte jättespännade och lite förutsägbar.
2007-05-03 23:37
Nesser är min första kärlek!
2007-10-25 16:59
Den var hekt ok. Läste den eftersom det var en uppgift i svenska A. Lättläst och spännande. Att rekommendera! :-P
2008-01-05 00:30
Ett helt ok tidsfördriv men ingen kioskvältare...
2008-01-11 15:21
Nessers absolut bästa bok. Har man inte läst någon av honom så läs denna.
2008-01-13 21:51
Älskar den här boken. Det är så underbart bra. Filmen är nästan lika bra den. Man får verkligen hänga med killarna under deras sommarlov. Och mitt i allt så uppstår ett mord. Allså jag verkligen gillar den här boken. En klar femma
2008-02-01 23:34
En av mina Nesser-favoriter. Fina personkildringar och man får 60-talskänsla, även om man inte levde på den tiden.
2008-05-02 23:45
Romanen " Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö " kom ut 1998 och är skriven av den svenska förfättaren Håkan Nesser.
Det var Erik som hade berättat detta historia som handlade om frukkansvärda. Eriks mamma låg i sjukhuset. Hon hade den obotliga sjukdomen som hette kräftan. Eriks pappa arbetade som plit i Kumla och Eriks bror var journalist. Historien började, när Eriks pappa ville att båda Erik och Henry skulle bo i sommarstugan den där sommaren. Eriks pappa sa att Edmund skulle komma också. Edmund var Eriks skolkamrat , men Erik kände inte honom. De skulle bo i sommarstugan och tillbringa tiden tillsammans.

Eriks bror var en journalist. Han ville skriva en bok som skulle handla om livet. Han tillbrinade hela tiden med sin skrivmaskin i sommaren. Han var 8 år och 8 dagar äldre än Erik. Eriks mamma kallades Henry för Höken, för att han klarade sig altid. Huvudapersoner i romanen var Erik och Edmund. De såg ut som förnuftiga och duktiga, tror jag. Erik berättade om att det skulle handla om fruktansvärda och om annat. Då och då, upprepade Erik några starka meningar t em: "Det blir en hår sommar" Människan spår, Gud rör" m.m.

En dag, sa Henry att livet skulle vara som för en fjäril en sommardag. Förmodligen, gällade det den där boken som han ville skriva. Erik tyckte att Henry var mycket duktig på att uttrycka sig.

Jag personligen är väldigt intresserad av boken och jag verkligen gillar den här boken för att jag tror att boken är skriven på lätt läst svenska. Boken gör mig mycket ivrig att läsa till det sista bladet. Dessutom boken innehåller mycket vardagliga ord och meningar som jag behöver. Håkan Nesser har skrivit denna bok på ett sätt som alla vill veta vad det ska hända efter fruktansvärda. På den andra delen av boken, har Nesser börjat berätta lite grann om fruktansvärda och på samma kapitel har han avslöjat om det fruktansvärda. Vi har förståt att fruktansvärda är Kannon- Berra, har blivit död. Men till sista bladet av boken, har Nesser inte avslöjat om vem har dödat Kannon- Berra. Det betyder att Nesser vill att vi ska tänka mycket på vem har dödat Kannon- Berra.

Jag personligen tror att det är Edmund som har dödat Kannon- Berra.
Mvh Haidar Ahmad
2008-08-11 13:38
En lite småmysig bok. Språket låg mig varmt om hjärtat och det är det som är den främsta anledningen till att Håkans Nessers kriminalroman får en fyra.
2008-08-19 11:42
Det här är antagligen Nessers bästa bok.Ett par år sen jag läste den,och blev faktiskt nästan hypnotiskt fascinerad av den.Person- och naturskildringarna,det lätta avskalade språket och den stegrande spänningen fungerade i perfekt harmoni.Det var som att vara där på platsen.
2008-11-10 21:05
Nja, det här var inte så där vidare....
Nesser kan mycket bättre.

2008-11-21 21:23
Vi fick läsa den här boken i skolan och de flesta tyckte väl att den var liite halvtråkig i vissa delar. Själv tycker jag väl att den kankse var lite seg i början och mitten, men då fick man istället en livshistoria uppspelad för sig.

Det är rakt igenom en vacker berättelse. Det skulle kunnat varit en snyftare med tanke på personernas sorgliga händelser runt omkring dem, men det sprids inget gråtmilt ljus över texten. Texten är helt enkelt kanske den bästa jag kommit över på länge. Det är ett språk som känns nära till hjärtat och ändå håller han något av ett småroligt tacktal. Djupet är vad som var bäst med boken. De mängder av dialoger om saker som är enormt svåra och tunga, men som känns enklare att leva med genom deras härliga öppenhjärtliga språk och sätt.

Detta är den första Nesserbok jag har läst, men jag kommer defentivt att läsa fler. Goda rekomendationer.
2008-11-24 19:49
Spännande historia och roligt språk :P många svordomar med både bra och dåliga minnen från sommaren i Genesaret.
2008-12-28 20:12
En av få böcker som har tilltalat mig väldigt mycket. Lättsam, bra intrig och fiffigt slut.
2009-01-16 09:03
Även om den inte är någon av hans bästa så håller den hög klass.
2009-02-17 20:13
Lätt nostalgisk berättelse om en killes uppväxt och om den händelse som satte spår i resten av hans liv. Helt ok läsning, men känns lite trist i jämförelse med böckerna om Barbarotti.
2009-12-03 00:36
Mycket bra läsning. har även sett filmen ett antal gånger =)
2009-12-03 15:08
Bra bok som jag verkligen rekommenderar! Det som gör att det inte är en femma är att jag tycker att allting händer för fort i slutet, tidshoppen är alldeles för snabba och man blir nästan lite vemodig i slutet! Dock gillar jag det öppna slutet, även om jag själv har mina aningar ;)
2010-01-01 08:17
bra, men historien tappar tempo i slutet
2010-02-14 21:48
En väldigt bra bok, bra språk och spännande historia.
2010-06-29 12:01
Lustig. Innehåller den humor som de flesta böcker som beskriver pojkår under 50 eller 60-talet brukar innehålla. Rätt schysst egentligen, men tröttsamt i längden. Läsning för sommaren. Skulle inte kategorisera den som deckare dock.
2010-06-29 12:26
spännande bra historia med mycket intressant slut...
2010-08-14 15:33
Jag tycker det är en underbar bok :-)
2011-02-22 14:01
helt underbar bok!!! vill gärna ha den oläst! underbart språk och en underbar story! grattis till dig som inte läst den ännu!
2011-11-08 21:16
Boken "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" tycker jag var en bra bok, helt klart en av de bättre i lästaböckerrepetoaren. Om man överväger läsning; läs den! Men slutet och bokens upplösning är väl ärligt talat inte av den mest tillfredsställande sorten, för min del skapas mest frustration. Men det kanske är det som gör en bok till bra?
2012-05-09 13:15
En väldigt bra bok. Kan nästan känna sommaren när jag läser den. Sännande så att jag inte kunde lägga ifrån mig den. Helt enkelt en bok alla borde läsa!
2013-08-01 15:58
Ett mästerverk!!
2016-08-03 22:53
Just denna sommar kommer att förändra 14-årige Eriks liv. Det är en hemsk sommar då hans cancersjuka mamma ligger på sjukhuset men det är också en sommar med varm vänskap och underbara dagar. Detta tills det sker något otäckt. Men Erik och kompisen Edmund kommer att njuta av flera veckor med bad, läsning och spaning på vackra kvinnor. Det kommer också en tid med en vuxen Erik som möter kvinnan från förr.

Jag tyckte boken var bra .

2017-10-16 01:16
Nej, det här tycker jag var en ganska långtråkig bok som aldrig riktigt gick in i huvudet på mig. Håkan Nesser har skrivit betydligt bättre böcker än denna.