I naturens riken

Författare: Inga Borg & Fibben Hald
Ämnesord: natur, historia, kultur, vetenskap, äventyr, linné, biografi
ISBN: 9172991526

En faktabok för alla naturintresserade barn och ungdomar om Carl von Linnés liv och arbete. Första delen handlar om Carls barndom och uppväxt i Stenbrohult, hans stora naturintresse, skolgång och studier, samt Lapplandsresan. Den andra delen handlar om Linnés forskningsarbete och hans resor utomlands och i Sverige, hans beskrivningar av det svenska landskapets flora, fauna och folk. Den ger också en rad glimtar från hans personliga liv.
Bok recensioner av I naturens riken :
2007-01-21 19:51
I naturens riken är två böcker indelade i undertitlarna: "Linnés barndom och ungdom" och "Linnés liv och verk". Såvitt jag vet är det bara den andra delen som finns på bokus.com.
De här två stora böckerna om Carl von Linné riktar sig till barn, men är minst lika bra för vuxna som vill veta mera på ett lätt sätt. Författaren är Inga Borg som skrivit många böcker om det blåhåriga skogstrollet Plupp. Här skildrar hon i nästan litterär form, men med många autentiska Linné-citat vår trehundraårsjubilerande superkändis liv och forskning.
Språket flyter bra och även om man vet något om Linnés liv, är det spännande att följa den unge vetenskapsmannen upp i fjällvärlden och på hans resor i blommornas rike. Båda böckerna är rikt illustrerade av Fibben Hald, vars detaljrika och lite naiva bilder fångar Linnè och hans 1700-tal på pricken. Andra bilder är av så väl 1700-talskonstnärer som av nutida.
Ps. I boken framstår han som ett under av vänlighet. Men britterna som dyrkar Linné högre än vi, har en annan syn på hans personlighet:
Linnaeus was an ingenious and complicated man, and one of the most arrogant people in the history of science. (http://www.nhm.ac.uk/nature-online/science-of-natural-history/taxonomy-systematics/fathomseminar-whatsinaname/session1/no-science-tax-fathomseminar-whatsinaname-session1.html) Och just naturvetenskapsmän har ju genom historien visat sig vara det mest arroganta akademikerna - och det säger inte lite!
Men så jävla otrevlig kan han inte ha varit, för då hade han knappast fått så många vänner.

"

Skriv egen bokrecension till I naturens riken