Jurtjyrkogården

Författare: Stephen King
Ämnesord: mord, psykologi, religion, spänning
Utgivningsår: 1983
ISBN: 9789170029899

Tänk om en ung familj fick dotterns katt överkörd av en lastbil och pappan beslutar sig för att begrava den - utan att säga något - på en avlägsen plats, som en djurkyrkogård. Och tänk om katten kom tillbaka nästa dag, levande men helt annorlunda - helt fel. Och sen - tänk om familjens tvåårige son blev överkörd av en annan lastbil…

''Sometimes dead is better....''
Medelbetyg: 3,89 (45 röster)
Bok recensioner av Jurtjyrkogården :
2004-02-16 20:01
En grymt spännande och bra bok! Den skrämde faktsikt skiten ur mig...
2004-02-16 20:39
En bra, läskig och spännande bok helt i Kings anda!
Rekommenderas!
2004-02-17 15:04
En av Kings bästa och ruskigaste!
2004-04-08 11:09
En riktigt härlig otäck skräckhistoria, ger en djupa rysningar. Är en av Kings bästa.
2004-05-01 23:42
Den här läste jag när jag gick på gymnasiet. Och jag gillade den mycket. Många verkar titta snett på Stephen King som författare. Och det som stör mig med det är att det verkar som de flesta som gör det inte har läst något av honom, bara sett superdåliga filmatiseringar av hans böcker. Läskig bok med ett läskigt och öppet slut, gulp!
2004-09-07 00:04
bra spännande,en av kings bästa
2004-09-16 23:25
Louis och hans familj flyttar till Ludlow, in i ett underbart vackert kolonialhus med vidsträckta skogsmarker i sin ägo. Redan första dagen träffar familjen den sympatiska gamla Jud med hustru som varnar dem för den hårt trafikerade vägen som gränsar till tomten. Någon halvannan kilometer från huset ligger "Jurtjyrkogården" där barnen i trakten begraver sina älskade husdjur. Här ligger katter, hundar, marsvin och papegojor. Det finns till och med en tvättbjörn som är begravd på området. Ett kort stycke bortom Jurtjyrkogården ligger dock en annan och äldre begravningsplats....de som begravs här återvänder till livet - ..... på något vis iallafall....

En jävligt otäck skräckhistoria som fick det ila kallt längs ryggen både en och två gånger. Jag hävdar att King är en av vår tids största författare. Han har blivit undervärderad pga VAD han skriver, inte hur han skriver. King skriver nämligen oerhört bra. Hade han valt att inte skriva skräck hade han kanske varit mer respekterad i de "litterära" kretsarna. Han har dock gjort ett val som jag finner oerhört givande :).
Nedan ett litet citat ur boken:

"För deras del låg Juds gren av familjen nu i det förflutna; den var som en eroderad asterorid som drev bort från den stora massan, krympande, knappt mer än en prick. Det förflutna. Fotografier i ett album. Gamla historier berättade i rum som kanske verkade för varma för dem - de var inte gamla; det fanns ingen reumatism i deras leder; deras blod hade inte blivit tunnare. Det förflutna var handtag som skulle fattas och senare släppas. Om nu kroppen var ett kuvert som innehöll den mänskliga själen - Guds brev till världsalltet - vilket de flesta kyrkor menade, då var American Eternity-kistan ett kuvert som innehöll den mänskliga kroppen, och för dessa kraftiga sysslingar och brorsöner var det förflutna bara ett dött brev som skulle arkiveras"
2005-01-10 02:38
Bra bok!
2005-08-14 22:55
Spännande, läskig, otäck... Den här boken är inget för känsliga läsare.
2005-10-25 14:22
Jurtjyrkogården är den första av Stephen Kings romaner jag har läst. Han skriver på ett speciellt sätt som bara han kan, han fångar skräcken perfekt, med den stora vägen, den vänlige men på något sätt mystiske grannen och den hemlighetsfulla Jurtjyrkogården (nu har jag på ett konstigt sätt börjat att stava själva ordet så) som lurar långt uppe skogen. Man känner hur man själv börjar gråta när... ja, det kanske jag ska spara tills ni själva läser den. Jag tyckte dock att det var ett litet snöpligt slut på boken som hålligt mig på helspänn i en och en halv vecka. Man annars är betyget starkt 5/5.
2005-12-18 19:15
Kings bästa måste jag nog säga.
2006-06-19 18:07
Boken handlar om Louis Creeg och hans familj som består av hustrun Rachel, hans dotter Ellie och sonen Gage. De har i bokens början precis flyttat till småstaden Ludlow, där Louis har fått nytt jobb som läkare. Familjen finner sig till ro i sitt nya hem och det dröjer inte länge förrän de får nya vänner. Louis blir till exempel vän med deras granne Jud Crandall som bott i trakten i hela sitt liv. Det är av honom som familjen får reda på att det finns en djurkyrkogård en liten bit från deras hus, där traktens barn i alla år begravt sina husdjur. Begraver man ett djur där så återuppstår det sägs det... Så när Ellies älskade katt en dag blir överkörd, tycker Louis att han kan göra ett försök att begrava katten på djurkyrkogården. Efter en tid kommer mycket riktigt katten tillbaka, men förändrad - skrämmande annorlunda. När sonen i familjen dör i en olycka, ser Louis ingen annan utväg än att försöka ge honom livet tillbaka på samma sätt som med katten - trots de varningar han får...

Boken är väldigt spännande. Har man som jag redan innan man läser boken, sett filmen, blir boken mindre spännande eftersom man då vet hur det kommer att gå. Men trots det är boken lite läskig. "Jurtjyrkogården" är ingen bok man bär med sig i minnet en längre tid utan endast en av de där böckerna man kan underhålla sig med för stunden och sedan glömmer bort.
2006-08-14 20:10
Jag har just läst ut denna, i mina ögon, mycket läsvärda bok. Då storyn redan är väl känd vid det här laget kan jag omedelbart övergå till mitt egna intryck av detta 500-sidor långa verk.
Jag har inte läst många King-romaner men jag upplever att Kings stryka ligger miljöbeskrivningarna och personporträtt som känns både trovärdiga och levande. Vi får trampa runt i Mains förortsidyll och lära känna karaktärerna ur framför allt Louis Creeds synvinkel. Här kan tilläggas att jag ibland drog på munnen när man fick läsa vad Mr Creed hade i tankarna. Snart noterar vi dock att det finns något under ytan, något som drar boken framåt, genom ett, i mitt tycke, onödigt långt mittenparti fram till det synnerligen snabba avslutet på ca 20 sidor!
Men det är kanske här styrka i boken ligger, att det inte är en köttig zombiskräck utan att behållningen ligger i resan och inte målet.
Det är i alla avseende en bra bok som jag rekommenderar er att läsa, i alla fall om ni gillar denna genrer.

Så vad blir då betyget? Någonstans mellan en stark 3a och en svag 4a...
2006-09-16 13:35
Jurtjyrkogården som den faktiskt heter, är en mycket stark och skrämmande roman av herr King. Kanske inte världens bästa bok att läsa när man sitter i en mörk stuga i en skog och är rätt så mörkrädd av sig. :) Men jag gillar att läsa mig till kalla kårar, och det får man här.
2006-12-09 15:04
När doktor Louis creed och hans familj flyttar in i det stora huset i utkanten av en liten stad i Maine verkar allt perfekt:huset är fantastiskt naturen är underbar och människorna är vänliga. Men inom sig vet Louis instinktivt att något inte är som det ska. Har det att göra med djurkyrkogården som ligger i den mörka skogen bakom huset? Bakom djurkyrkogården ruvar indianernas gamla begravningsplats på sina djupa hemligheter. Louis anar att det finns magiska krafter och en ondska bakom allt förnuft. Och han känner dess dragning dessa platser utövar på honom är omöjligt att motstå i längden...
2006-12-10 11:03
En av Stephen kings bästa böcker samt den har en del filosofiska tankar kring döden.
2007-04-23 13:11
Otäck skildring av vad en männsika kan göra om de drivs till vanvett av sorg. Trodde inte King var så här bra. De återupstådda varelserna skrämmer mycket, men mest tanken på hur man själv skulle agera i samma situation.
2007-06-14 23:05
Min första Kingbok och den enda som jag verkligen älskar och har kvar. Bara så där läskigt som det kan bli. Som förälder förstår man pappans desperata handling, men ändå så låt de döda vara döda.
Jag läste denna när jag var 14 år, första gången och då såg jag bara det läskiga i boken, nu som vuxen har jag läst om den och man ser mer än bara det läskiga, man känner med de inblandade men förstår ändå inte VARFÖR de ska experimentera som de (han) gör.

Boken är nu i vuxen ålder inte lika läskig, den är mer nervkittlande, den berör på ett helt annat sätt än för 23 år sen.
2007-10-06 19:46
En bra och spännande bok. En Stephen king klassiker.
2007-10-14 11:25
Ännu ett lysande exempel på att bok är bättre än film. omöjlig att lägga ifrån sig, bara att rekommendera!
2008-01-13 22:43
jurkyrkogården låter som en spännade historia. Man blir grymt intresserad av att läsa den bara att läsa på baksidan av boken om vad den handlar om. Tyvärr blir man väldigt besviken när man väl börjar läsa. Ingenting händer under hela boken och man undrar när ska det börja hända något. Man börjar tröttnar men forsätter för man vill veta hur det slutar. Och det är inte förrän i slutet som det börjar bli riktigt spännade. Då börjar man sitt som klistrad framför boken och vill inte sluta läsa den. Tyvärr så är det inte många sidor kvar då. Så jag kan tyvärr bara ge den en etta pga av att boken inte alls är särskilt spännade förrän slutet kommer.
2008-02-01 23:14
Ett intressant upplägg i boken, även om den är lite seg emellanåt.
2008-05-11 18:58
Med hjärtat slående i minst hundra knyck och bara två timmar kvar till klockan skulle ringa..... ja, det gick inte att lägga ifrån sig boken.
Sova det fick man göra natten efter.
Läs den - gärna på semestern då inga klockor bestämmer.
2008-08-13 22:43
En av de bättre King-historierna.
2008-09-09 00:08
Berättelsen om Louis Creed och hans familjs undergång upphör inte att fascinera mig. King har aldrig tidigare eller efteråt varit lika bra. Här får han med allt som gör honom så läsvärd. Kusliga stämningar, sorg, galenskap, frågor om liv och död, rätt eller fel, naturskildringar, familjeband,gripande karaktärer, blod, splatter, kärlek och död.

I de flesta av Kings romaner så finns det ett slut på allt elände, där huvudkaraktärerna växer och blir starkare och slutligen bekämpar det onda.

I Jurkyrkogården förekommer inget sådant. Det är en mörk och svart berättelse, och även om det finns ögonblick av lycka i personernas liv så fungerar de mer som för att understryka hur smärtsamt sönderfallet av en förnuftig tillvaro är. Louis Creeds hopplösa mardrömsresa ner mot galenskapen känns oundviklig.

Jurkyrkogården är naturligtvist en klassiker i genren. Kings fulländade verk. Hans enda bok som verkligen bär hela vägen fram.
2008-10-24 19:52
Underbart skrämmande! Jag älskar den. Såg faktiskt filmen före men vad jag kan säga så är boken mycket, mycket bättre.
2009-02-02 14:20
Jag vill nog påstå att första gången jag läste denna bok så vart jag chookad. Det var den 3 Stephen King boken jag läste och just då den bästa jag hade läst. Senare såg jag filmen för att sedan läsa boken igen. Den var då helt förstörd. Så jag vill säga till alla som inte läser King utan bara ser filmer och sen dömer hans sätt att skriva att inte komentera eller ens skriva en recension om en bok. Djurtjyrkogården är alltså enligt mig något av det bästa jag hade läst innan jag såg filmen.

Så innan jag såg den så får den 5 och efter 3...filmen får 2 i betyg.
2009-12-26 21:18
Den första boken som skapade verklig skräck i mitt sinne. I det här fallet lyckas Stephen King med att skriva en bok om psykiskt sammanbrott á la svart magi. Människan vill mycket, men man ska kanske inte leka gud.
2011-01-06 18:58
Jag har verkligen aldrig varit någon skräckismänniska; har aldrig vågat läsa deckare, se skräckfilmer eller läsa Stephen King. Men det finns något med genren som har charmat människor i alla tider - ungefär som jurtjyrkogårdens makt väckte Louis nyfikenhet - och någonting lockade mig ändå att läsa en klassisk skräckroman. Om jag hade vetat innan vad boken hade för rykte ("Kings läskigaste roman") hade jag absolut inte börjat med "Jurtjyrkogården".
Jag förstår varför Stephen Kings böcker är så hyllade; han koncentrerar sig inte bara på att skrämmas, utan är i allmänhet väldigt duktig på att beskriva och bygga upp sina karaktärer - både fysiskt och psykiskt. Har nog aldrig varit med om att en bok har tagit sig till mitt hjärta så kraftigt, eller lyckats skrämma mig så mycket. Den är som bäst när stämningen är krypande och mystisk, tycker det var särskilt skrämmande då huvudpersonen försökte passa in de sjuka och hemska händselserna i sin vardag. Slutet var en aning för hemskt och brutalt för att jag skulle kunna ta det till mig, och i slutändan kom jag fram till att detta i första hand är en hemskt sorglig historia. Även om slutet var lite för flummigt och hattigt är det här en av de starkaste böckerna jag läst, och jag lär ligga sömnlös ett bra tag framöver.
2011-03-03 18:30
Familjen Creed lämnar sitt hem i Chicago och flyttar till det lilla Ludlow i New England. Allt är bara för perfekt, ända tills familjens katt Church blir påkörd. Traktens barn brukar begrava sina älskade och saknade husdjur på den gamla jurtjyrkogården. Church blir begravd bortom den, på indianernas gamla gravplats. Död, begraven och ändå kommer han tillbaka. Till det yttre densamme men ändå kusligt annorlunda. Dolda, mörka krafter har släppts lösa…

En av mina personliga favoriter bland Kings böcker.
En spännande, ruggig nagelbitande berättelse som ger mig rysningar i kroppen. En otäck skildring om vad människor är beredda att göra om de drivs tills vanvett av sorg.
2011-07-20 15:41
Bra.
2011-11-11 13:36
Vet någon hur många sidor den är?
2013-10-23 14:25
Det är inte utan att jag fick en känsla av obehag när jag läste den här boken. Katten som kom tillbaka efter att ha begravts och det kusliga i förändringen.
Men om det fungerar med katter så borde det fungera för anhöriga, eller?

En spännande bok men lite väl lång. Den borde strukits ner med minst en fjärdedel.
2015-10-18 10:20
Tämligen en välskriven bok och oftast var det spännande och intressant att få följa med karaktärerna. Det mesta är bra med denna boken och den håller Stephen King-klass, verkligen. Den blir ihågkommen för mig.
2021-03-06 12:36
Jag tycker att boken var bra och den var lite läskig. Jag tycker att den gick bra att lyssna på. Han som läste upp boken heter Harald Leander. Jag tycker att han är en bra uppläsare. Jag gillade denna.

"

Skriv egen bokrecension till Jurtjyrkogården
Murgrönan