Efterskalv

Författare: Arne Dahl
ISBN: 9100104183

År 2005. Augusti. Terrorismen har kommit till Sverige. Det är i alla fall så det verkar när en tunnelbanevagn sprängs i Stockholm och människor dör. Det blir ett pådrag som inte liknar någonting annat i landets historia. När dessutom en terrorgrupp som visar sig bestå av invandrargrabbar tar på sig dådet tycks det glasklart att det finns aktiva terroristceller i det alltmer trängda Skandinavien.
Men smällen har efterskalv, många efterskalv, och med på ett hörn i den stora utredningen finns Rikskriminalpolisens speciella enhet för våldsbrott av internationell art, mer känd som A-gruppen. Chefen Kerstin Holm och hennes manskap känner illavarslande vibrationer på andra håll än de har väntat sig. Var och en satsar A-gruppens medlemmar hårt på sitt jobb – men finns det en gräns för hur inblandad i brott man kan bli? Hur förändras man i kontakt med brottslingarna? Vad återstår av känslan för vanligt, hederligt liv, det man är satt att bevaka, när man dygnet runt enbart konfronteras med dess fiender? Hur förhärdad får man bli, och var bottnar sedan ens lojaliteter?
A-gruppens nionde fall är en hisnande nagelbitarresa in i terrorhotets och kulturkrockarnas djupt oroväckande värld. Arne Dahl i sitt esse.

Medelbetyg: 3,38 (8 röster)
Bok recensioner av Efterskalv :
2006-12-30 23:25
Ännu ett av Arne Dahls mästerverk.
A-gruppens nionde fall.
2008-03-25 22:24
Ännu en bra bok av Arne Dahl. Jag tycker om att den inte är så uppenbar, utan man får klura lite som läsare.
2008-05-12 11:16
Första boken av Dahl jag läser (helt omvänt, jag vet), men jag föll ändå genast för A-gruppen. Ok, svenska thrillers kan ju lätt kännas lite overkliga, men Dahl balanserar det helt ok när han blandar "makro- och micronivåer" (slutet på spänningsromaner blir alltid löjliga, så det behöver jag inte kommentera). Största styrkan ligger ju hur som helst i personbeskrivningarna och författarens härliga metastil. Hela serien ska läsas!
2009-01-26 20:22
Detta är nionde boken i serien och tyvärr också den sämsta hittills. Upplägget påminner väldigt mycket om den föregående boken, Mörkertal, speciellt i början. Jag tänker då på ett brott på en begränsad yta med många vittnen. Det är många namn som rabblas och även denna gång har både unga kvinnor och sexmissbrukande män en del i det hela. Historien maler på, men det blir aldrig riktigt spännande. Dahl skriver oftast bra, men denna gång är hans fantasitorka påtaglig.
2009-08-23 17:34
Utredningar, utredningar, tragglande, tragglande. Zzzzz. Tråkigt! Tyvärr!

Storyn var bra trots allt men det uppväger inte. Kan bara bli en beige trea i betyg.
2009-09-07 08:06
Boken handlar om A-gruppen som denna gång får sätta tänderna i ett terrordåd mot tunnelbanan i Stockholm. Men är det ett terror dåd? Vad är det för människor som åkt med i just den här vagnen som sprängdes? Ett pusslande och utredande kör igång och jag tycker att den här boken är den bästa av böckerna om A-gruppen. Väntar nu på nästa bok, Himmelsöga, på biblioteket och ser fram emot den och hoppas att den är lika bra som den här.
2009-11-19 16:59
Arne dahls bästa deckare i serien om den så kallade a-gruppen.
2012-09-27 12:06