Utgivningsår: 1999
ISBN: 9780446608954

Medelbetyg: 3,6 (5 röster)
Bok recensioner av A walk to remember :
2006-11-17 13:28
A walk to remember – Nicholas Sparks

A walk to remember är en mycket romantisk bok som plockar fram de finaste sidorna hos människan. Mitt intresse för boken och dess författare Nicholas Sparks väcktes av att jag såg en film med samma titel. Jag blev rörd av de starka känslor och passioner som illustrerades i skådespelarnas attityder, ansiktsuttryck och beteenden. Något inom mig berördes av den renodlade godhet och goda intentioner som kännetecknar huvudrollsinnehavaren. Till en början var jag orolig över att filmen var en sliskig och ytlig romantisk film som får en att spy av alla floskler. Men så var det inte. Filmen var välgjord och väl genomtänkt. Man anade att något inte stod rätt till med huvudrollsinnehavaren Jamie Sullivan men man kunde aldrig riktigt lista ut vad innan faktumet presenterades för tittaren.

Detta var bakgrunden till att jag nu har läst denna bok. Jag blev något besviken då den inte levde upp till filmens kvaliteter av planterade ledtrådar och den inre logiska sammanhållningen. För första gången i mitt liv är boken sämre än filmen. Men trots detta gjorde även boken mig rörd. Det är inte ofta man får läsa en romantisk bok som inte går över gränsen till vad som känns äkta.

Jamie Sullivans medspelare och sedermera partner Landon som är den egentliga huvudrollsinnehavaren förvandlas från en ointresserad och blaserad person som värderar andra människors åsikter högre än sin egen till en generös och självständig person som vågar stå för sina nya känslor som vuxit fram med tiden. Jamie har en väldigt stark tro på Gud och hon överlämnar hela sitt öde till denna andliga entitet. Hon är en äkta altruist som ägnar hela sitt liv åt att hjälpa andra. Detta ger henne en tillfredsställande känsla av mening och sammanhang.

Men precis som alla altruister äts hon upp inifrån. Egoism är grunden för människans existens och den är inte oförenlig med generositet och hjälpsamhet. Förvisso får hon glädje och lycka tillbaka från sina medmänniskor, men det sker när det redan är för sent. Bara den som verkligen tror på Gud kan känna tillfredsställelse med det tragiska slut som boken erbjuder läsaren. Jag måste erkänna att några tårar letade sig ut ur mina ögonvrår. Samtidigt som det är tragiskt är det mycket vackert, även då livsfilosofin hos Jamie går emot min egen. Läs boken, den kommer att beröra dig!
2007-09-16 13:13
Lättslukad bok. Fin kärlekshistoria. Tyvärr gjorde mig slutet besviken, eftersom jag tyckte att den blev alldeles för sockersöt i slutet.
2007-12-08 10:15
Mycket fin kärlekshistoria. Den liknar ingenting jag läst innan. Dock håller jag med om att den blev lite väl sockersöt på slutet.
Jag älskar att läsa om personer som Jamie. Det ger mig inspiration till att själv bli en bättre människa :)
2009-02-02 20:23
En rätt så bra bok. Tyvärr blev jag besviken när jag läste den, trodde att den skulle vara mycket bättre. Tycker faktiskt i detta fall, att filmatiseringen var bättre än boken. Kanske var det för att jag såg filmen innan jag läste boken, kanske inte. De handlade ju inte alls om samma saker, jo det klart, huvudhandligen är densamma, men det är väl det. Men det är en fin historia och Nicholas Sparks är bra!
2010-04-15 14:15
I accually find the movie adaption of this one better than the book itself.
The language is too... empty, to really "tutch my soul". The stoyline itself is great thou. I LOVE Jamie, she's such a inspiring character. Wish everyone was a little more like her..