Jag börjar den här recensionen med att berätta om själva ljudboken, så ni vet under vilka förutsättningar boken är läst och recenserad.
Peter Sandborgh är inläsare och har även gjort översättning, nedkortning samt bearbetning av boken.
Bearbetning och nedkortning innebär - i ännu högre grad än en översättning - att orginalet förvanskas och förändras. Därför har jag haft en något annorlunda utgångpunkt när jag nu skriver min recension på boken.
Jag har inte kunnat bestämma mig för om "Mörkrets hjärta" är en riktigt bra bok, värd att tolkas på tusen sätt, eller en pretentiös skitbok som vill vara en bok som kan tolkas på tusen sätt.
Men jag lutar nog åt något mitt imellan.
Joseph Conrad har haft en intention att skriva en bok vars ambition vida överstiger hans författarförmåga. Detta kan man bland annat se på hur embryot till ett mästervekt - som boken verkligen innehåller - många år senare plockats upp av Francis Ford Coppola och förädlats i filmen "Apocalypse Now".
Det som Conrad enbart famlade efter i sin bok, störtdök Coppola ner i i sin film.
Men vad är detta som Condrad famlar och Coppola dyker i?
Hade boken utkommit 15 - 20 år senare skulle jag sagt att den var en kommentar till Nazismen och Hitler - där Kutz var Hitler. En stor talare vars vansinniga och fanatiska urkraft fick folk att kasta sig för hans fötter och följa och älska honom genom folkslakt och obarmhärtig plundring.
Men 1920, när boken kom ut, hade Hitler inte på långa vägar hunnit så långt i sina värv.
Detta gör det hela mycket mer intressant. Conrad såg en tendens långt före Hitler dök upp. Det betyder att Hitler inte var ett unikum, vars frånvaro skulle unvikit judeutrotningen. Hitler var speciell, ja, men var trots allt bara en produkt av en tidsanda. En anda som inte bara tillät, utan älskade och hyllade det Hitler propagerade för.
På samma sätt som bokens Kutz existerade på grund av den anda som fanns redan då. Och det var det som Conrad upptäckt och kritiserade i sin bok.
I Sven Lindqvists "Utrota varenda jävel" diskuteras just detta. Att nazismen inte bara dök upp, utan var en naturlig följd av den attityd som existerat i många, många år. Där den utrotning och exploatering av urinvånarna i Kongo - som är "Mörkrets hjärta"s skådeplats - bara är ett steg på vägen.
Kurtz var en av de hänsynslösa män som producerades av sin tid. Hitler var en annan.
Intressant att fundera kring är vilka motsvarigheter vår tid föder fram.
Själva handlingen i boken är särdeles trivial: Brittisk yngling beger sig till Kongo för att finna äventyr.
Brittisk yngling åker båt på flod och får höra talas om konstig, märkvärdig och framgångsrik man som heter Kurtz.
Brittisk ynglings båt blir överfallen av illasinnade infödingar.
Brittisk yngling får träffa Kurtz och blir mycket påverkad av honom - före denna dör. (Vilket han i gör nästan med det samma efter de träffats.)
(Ursäkta jag berättar hela hanlingen, men det gör ingen störra skillnad.)
Sammsanfattningsvis. Trivial ävantyrsbok med oerhört goda och ambitiösa avsikter.
Peter Sandborgh läser in boken med relativ säkerhet. Då och då lockas han att gestalta med lustiga dialekter och plötsliga känsloutrop - vilket får mina tår att krampaktigt knyta ihop sig i avsmak. Men i stort gör han en god insats.