Konsten att vara medvetet närvarande är svår. Framförallt för oss stressade västerlänningar.
Det är om denna konst som Åsa Nilsonne vill lära oss. Efter att ha spenderat stora delar av sin tonårstid i Bankok, där hennes var jobbade som diplomat, blev hon djupt influerad av Buddhismen och österländskt tänkande. Hon drar fram och poängterar vikten av att lyssna på sig själv, sina tankar, sin kropp och sedan ta kontrollen över allt detta och bestämma vad som får förekomma och inte förekomma.
Boken kommer med många goda råd och upplysande tankar om hur vi kan få större kontroll över vårt liv och känna mer frid.
Dock är Nilsonne irriterande envis i sin ambition att åskådliggöra sina lärdomar genom en metafor som går ut på att vi äger en inre scen. På scenen händer saker och vi kan bestämma vad som får hända där och inte får hända där - och hur mycket fokus de olika händelserna ska få. Ty vi är vår teaters direktör.
Som en åskådliggörande metafor är detta helt okej. Men i "Vem är det som bestämmer i ditt liv" blir detta den enda infallsvinklen. Den upprepas och byggs på så fort tillfälle ges.
Vi har en inre scen. Vi är teaterdirektörer. Vi har skådepselare som håller monologer. Vi måste själva bestämma reportuaren osv.
Som läsare till denna bok tappar jag ofta greppet om vad det egentligen är vi pratar om. Är det mitt inre eller de facto en teaterscen? Mataforen blir mer än en metafor. Den blir till slut konkret och förlorar då helt sitt värde som metafor.
Och när Nilsonne talar direkt till mig som läsare, heter jag: "Kära teaterdirektör".
Jag blir förvirrad.
Åsa Nilsonne läser själv sin bok, och det gör hon inte bra. Hon använder ett tonläga som jag antar hon även använder med sina klienter i sitt dagliga arbete. Nära, viskande, intim.
Jag kan inte komma ifrån känslan av att jag blivit verbalt antastad av den här kvinnan.
Ljudboksproduktionen är heller inget vidare. Här följer en lista på ljud som kunde höras i bakgrunden. - sidor som högljudt vändes
- en stor hund som trampar rundor och då och då frustar (denna vovve finns att beskåda på Åsa Nilsonnes hemsida.
- ett flygplan som flyger förbi
- bilar som stannar och och startar vid rödljus (typ)
- ett spädbarn som skriker i en trappuppgång
Om man inte har råd med en studio tycker jag åtminstone att man kan bemöda sig att hitta en lungt och stillsamt ställe att sitta på när man spelar in.
Framförallt när bokinnehållet kräver koncentration och fokus.
"Vem är det som bestämmer i ditt liv" är ena halvan av en ljudbokssamproduktion där "Att leva ett liv, inte vinna ett krig" av Anna Kåver är andra halvan.