Magins skepp

Författare: Robin Hobb
ISBN: 9127085023

Långt söderut i Fjärrskådarnas värld ligger en rik sjöfararstad. Handelsmännen där bygger de bästa skeppen i världen, och med de allra bästa av dessa skepp uppstår en magisk förbindelse mellan skeppet och dess kapten. Då vaknar fartygen till medvetande och liv. Ett sådant skepp ägs och seglas alltid av samma familj. Tre generationer av kaptener måste dö ombord så att deras andar för alltid kan förenas med skeppet. Efter den tredje kaptenens död, ''vaknar'' skeppet till liv.
Men de gamla handelsfamiljernas makt och rikedom minskar. Krig och piratdåd och guldhungriga främlingar ruckar på den hävdvunna ordningen. Handelsfamiljen Vestrits ''själskepp'' Vivacia, grunden till deras välstånd, hamnar i orätta händer när den gamle kaptenen, den tredje generationen, dör. Den unga Althea Vestrit, som nu är den rättmätiga kaptenen, börjar en lång kamp för att återfå sitt fartyg. Under tiden tvingas Vivacia, som nu är vid fullt medvetande, av den nya ägaren till uppgifter som nästan driver henne från förståndet. Och i öster härjar en priatkapten med stora planer för sin egen räkning och med drömmar om att erövra ett själskepp.

I Robin Hobbs trilogi om Fjärrskådarna fördes läsaren till en värld full av magi, maktkamp och starka lidelser. I den nya romansviten återkommer vi till samma värld, men långt söder om Sex Hertigdömen.
Medelbetyg: 5 (6 röster)
Bok recensioner av Magins skepp :
2006-10-15 14:31
Ett återbesök i Fjärrskådarnas värld som är lika fantastiskt som den första trilogin. Här får vi följa den unga Althea Vestrit i sin kamp om att återfå sin fars själskepp, en speciell sorts skepp som får en egen själ efter att tre generationer av kaptener har dött ombord. Skeppet Vivacia utsätts under sin nye kapten för upplevelser som är skadliga för den nu levande skeppets unga själ. Jakten på skeppet för Althea till de mest avlägsna hörn av Fjärrskådarnas rike, och det kastar henne huvudstupa ut i piratdåd och krig, och hennes kamp för att hinna ikapp sitt skepp tycks tidvis helt hopplös.

Det här är oerhört bra, välskrivet, spännande och annorlunda. En kvinnlig huvudperson, mångfasetterade personporträtt, magiska händelser och mystiska skeenden, krigsproblematik och handelsbekymmer gör allting ytterst trovärdigt och levande. Stämingen är tät och kuslig, och den drömlika kopplingen till drakar är fantasieggande utöver det vanliga. En oväntad koppling till den föregående serien om Fjärrskådarna finns också, men tar en stund att hitta.

Det här är bland det bästa jag någonsin har läst inom fantasy, och jag hävdar bestämt att ska man läsa något mer än Tolkien, så ska man läsa Robin Hobb. Oslagbart, med djup och känsla på ett ovanligt sätt.
2006-12-12 21:44
Gillar man fantasy så bara måste man läsa den här serien!

De är så otroligt fänglsande skrivet, man är fast från allra första början. En av anledningen till att hon lyckas med detta därför att hon använder sig utav så många olika huvudpersoner, tycker man sämre om en person så tycker man garanterat bättre om en annan. Böckerna handlar i och för sig mest om Althea Vestrit och hennes kamp att få tillbaka själskeppet Vivacia, men man läser nästan lika mycket om hennes systerson Wintrow för att välja en av många. Från början kan detta kanske vara lite förvirrande men under tiden man läser så vävs allting samman och alla pusselbitarna faller på plats.
Jag kunde inte tänka eller prata om annat än karaktärerna i böckerna under tiden som jag läste om dem. Och när jag läst ut den sista boken "Ödets Skepp" så kände jag nästan för att lägga mig på sängen och gråta för att jag visste att nu var det slut, jag kunde inte få läsa mer om dem! (Patetiskt jag vet :-S ) Nu längtar jag efter att läsa de andra böckerna av henne .-))
2010-03-04 10:45
Hobb är en av de bästa fantasyförfattarna verkligen, hon skriver så detaljerat och intressant men ändå inte uttråkande! Folk jag känner som har läst den här serien tycker oftast att det är för många personer och för rörigt, men jag älskar det.
Det är som att lära känna karaktärerna på djupet, man kan inte få nog! Sen försämras ju boken inte särskilt av att den häftiga världen där den utspelar sig eller den otroligt fängslande handlingen...

Så kan jag ju erkänna att jag, precis som den som skrev recensionen innan mig, var oändligt deprimerad när serien var slut.
2010-08-16 20:42