Nattfrossa

Författare: Dean Koontz
Ämnesord: mord, spänning
Utgivningsår: 1995
ISBN: 9789171198396

Black River är en idyll, en sömnig småstad i Maine. Här trivs människor - men de trivs inte med frossan. För staden drabbas av en egendomlig epidemi: en efter en dukar innevånarna under för feber och frossa som övergår i vanvett. Offren mördar, våldtar och stympar och Black River förvandlas till en mardröm. Men det är bara början, för det här är inte en naturlig sjukdom, utan ett av de mest djävulska vapen som någonsin tänkts ut av människor...
Medelbetyg: 3,29 (7 röster)
Bok recensioner av Nattfrossa :
2006-06-19 18:19
Handlingen i "Nattfrossa" utspelar sig mestadels under sommaren 1977. Platsen är Maine, USA. En familj åker till sin sommarstuga i den lilla staden Black river. Det är Paul och hans två ungar Rya och Mark. Familjen har varit i Black river många gånger förut, men den här gången blir vistelsen helt annorlunda. Black river har nämligen drabbats av en influensaliknande epidemi där invånarna får hög feber med nattfrossa. Det värsta är att de blir som sinnessjuka; de mördar vilt omkring sig. Man får veta att någon har programmerat invånarna men Paul och hans två barn kom dit för sent för att hinna bli programmerade. De är snart de enda som kan sätta stopp för konspirationen i staden.

Jag är inte speciellt förtjust i den här boken. När man skriver så många romaner som Dean Koontz så måste det ju innebära en del svackor, och jag antar att "Nattfrossa" skrevs under en sådan svacka. Jag tycker helt enkelt inte om historien som berättas och jag bryr mig inte om konspirationen med droger som skall göra alla invånarna till lydiga robotar. Boken känns nästan som en ungdomsbok med målgruppen någonstans mellan 13-15 år. Den ger ingenting och man bryr sig inte hur det ska gå för de onda i boken, dock inte heller för de goda. Nää, den här boken kan man lugnt klara sig utan.
2008-05-23 20:33
Boken börjar ganska bra men sen blir den seg.Det är lite svårt att komma in i handlingen.Slutet blir lite rörigt.Men annars är den ganska skaplig.
2012-07-28 23:52
Nattfrossa är en otäck bok värdig en skräckförfattare som Dean R. Koontz. Att manipulera människor via hjärntvätt är något som förekommer redan i dag men i Nattfrossa får denna otäcka verksamhet en större proportion och är i händerna på människor som vill utöva världsherravälde. Vissa vill använda de i statens tjänst medan andra vill hämnas egna oförätter och utöva personligt makt mot andra oskyldiga.

Detta blir tillslut en kamp mellan de goda och de onda när några personer i Black River upptäcker det fasanfulla som drabbat småstaden. Boken är bra och välskriven, kanske inte den bästa som Koontz skrivit men väl värt att läsa om man är ute efter att ha en bra och spännande bok i handen.
2018-04-02 15:24
En berättelse om hur bilder och meningar i filmer och reklam hjälper till att manipulera människor när de utsätts för en drog. En forskare får med stöd av en rik man möjlighet att forska om hur de kan ta över människor med hjälp av ett nyckelord. För att testa en större mängd människor så utser de en liten småstad där drogen släpps ut i dricksvattnet. Forskaren inser att han kan få tillgång till hur många kvinnor som helst. Men i staden finns en familj som inte påverkats av drogen eller meddelanden. Boken är spännande för att den beskriver det som kanske finns i våra tankar och är det så att det kan hända eller redan hänt? Mycket bra story. Kanske inte konstigt att Stephen King tyckte att Dean Koonts var "världens bäste skräckförfattare".

"

Skriv egen bokrecension till Nattfrossa
Murgrönan