Nattens väktare

Författare: Sergej Lukjanenko
Ämnesord: filosofi, politik, mord, kärlek, spänning, äventyr
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9197595101

En kall vinterkväll tar Jegor tunnelbanan hem genom Moskva, ovetande om att denna kväll ska förändra hans liv för alltid. I rulltrappan upp från perrongen känner han att han är förföljd. Samtidigt lockas han obönhörligt av en främmande men oemotståndlig musik. Han följer musiken, trots att han vet att han inte borde. Han borde ta en annan väg hem. Men han kontrollerar inte längre sitt liv. Om han nu någonsin har gjort det...

Nattens Väktare är en actionspäckad och spännande historia där vi får följa Anton Gorodetskij i dennes jakt på en sanning som ständigt gäckar honom och tvingar honom att balansera mellan kollektivt ansvar och personligt begär. Anton är en vanlig människa som brottas med kärleken och meningen med livet. Samtidigt har han begåvats med övernaturliga krafter, han är en av de Andra. Därmed har han skyldigheter gentemot världen.

Nattens Väktare är en intelligent, genreöverskridande spänningsroman som handlar om den eviga konflikten mellan det Goda och det Onda. Med sina psykologiskt skarpa personporträtt och en handling som är förlagt till dagens Moskva har Sergej Lukjanenko skapat en modern saga som problematiserar kring frågorna om ont och gott.

Nattens Väktare har blivit omåttligt populär i Ryssland såväl bland sökande tonåringar och fantasyälskare som vuxna spänningsläsare och läsare som söker en intellektuell utmaning. Väktartrilogin har inslag av Philip Pullman och Tolkien, Bulgakovs Mästaren och Margarita, Harry Potter och Da Vinci-koden.

Boken ligger till grund för filmen Nattens väktare som var Oscarsnominerad som bästa utländska film.

Det onda behöver inte förgöra Det goda. Det är mycket enklare att låta Det goda förgöra sig självt.
Medelbetyg: 3,9 (10 röster)
Bok recensioner av Nattens väktare :
2006-05-23 20:53
Nattens väktare är verkligen en speciell läsupplevelse! Den fastnar i ens huvud, man kan inte sluta tänka på den. Man får så många intryck, det är en så spännande blandning av stilar och genrer. Det är en thriller, det är fantasy, det är en pusseldeckare, det är en samtidsskildring som emellanåt vänder upp och ner på ens föreställningar om världen. Samtidigt är det berättelsen om en ung man, Anton Gorodetskij, om hans liv, om kärleken, om jobbet (som magiker) som oftast är tröttsam rutin men ibland har sina ljusa stunder. Och allt andas en vederkvickande ironisk humor. Nattens väktare är en bok som man kan läsa flera gånger och varje gång upptäcka nya saker i. Mitt råd är: läs den!

John Ajvide Lindqvist - och för den delen Anne Rice - har i Lukjanenko mött sin överman. Lukjanenko är psykiatriker och hans personporträtt har det djup som de flesta saknar. Kampen mellan det onda och det goda - vars och ens handlingar eller underlåtenhet - visar det sig i Nattens Väktare snart vara en enda grå massa...

Det unika med Nattens Väktare är att den nog passar de flesta... Oavsett om du är ute efter avslappnande spänning, ett relationsdrama, politiskt maktspel, en rysk samtidsskildring (socialrealism) eller en intellektuell utmaning finner du det i Lukjanenkos Nattens Väktare. Det är den absolut bästa boken på många år! En jämförelse med Mästaren och Margarita, kombinerad med diverse populärlitterära titlar (t ex Da Vinci-koden och en vuxnare Harry Potter) känns ganska rättvisande. Åter igen - LÄS DEN!!!
2006-05-28 01:33
Barnslig, överdrivna intriger, stilistisk förenklad...
Alldeles för mycket av allting.
Tyvärr...

Läs hellre "Låt den rätte komma in"

MMMats
2006-06-01 08:28
En av årets bästa böcker (hittills iallafall). Härligt ryskt!
2006-06-01 10:51
Oj, oj, oj va bra den var! En fantastisk saga för vuxna, jag sträckläste den. Härligt med en annorlunda bok, helt klart bästa sommarläsning. Rekommenderas varmt!!
2006-06-02 14:12
Fattar inte vad Mmmats snackar om - boken är fullständigt lysande! Jag instämmer alltså med de andra - läs den, du kommer inte att bli besviken. I mitt tycke är den betydligt bättre än Ajvide-Lindqvist.
2006-06-09 11:46
Suverän! Är mycket förtjust i spänningsromaner med kopplingar till faktiska, gärna historiska, händelser (särskilt politisk sådana). I Nattens väktare finns mängder av historiska referenser och man känner igen det storpolitiska maktspelet som ligger bakom bokens yttre fasad. Jag frossade i analogier till det kalla kriget och terrorbalansen mellan öst och väst. Att huvudpersonerna i boken är synnerligen levande, mångfacetterade och trovärdiga i kombination med en intrig som ställer de flesta spänningsromaner i skuggan, gör att jag rankar Nattens Väktare till en av decenniets bästa - och viktigaste - romaner! Mer av det slaget, tack!
2007-04-09 15:43
Klart godkänd. En liten lugnare version av Blade-filmerna. Ska bli intressant att se hur filmen hanterar blandningen av bokens genrer.
2007-07-14 09:00
Tre mycket bra annorlunda skräckhistoriorer som ställer allting upp och ner när det gäller ont och gott, mörker och ljus. även intressant att läsa något från nån som inte är amerikan eller engelsman.
2010-12-24 00:36
Inte riktigt min genre, men man måste ju försöka att bredda sin litterära referensram ibland…

Anton lever i Moskva och lever ett minst sagt avancerat dubbelliv. På dagarna arbetar han som dataprogrammerare, medan han på nätterna är han ljus magiker inom organisationen Nattens väktare som arbetar för att upprätthålla en överenskommen balans mellan gott och ont på den andra sidan. Andra sidan är en parallellvärld som existerar samtidigt som den reella - ett skymningsland som ”De andra” närsomhelst kan kliva in i genom att gå in i sin egen skugga! Där finns också Dagens väktare, systerorganisationen vars uppgift är att balansera (reglera) människornas goda gärningar. Bokens huvudperson Anton har som nattlig uppgift att se till att vampyrer, häxor och varulvar inte fångar mer människor än den överenskomna kvoten i licensjakten. Över totalt tre kapitel får man som läsare ta del av fristående men till varandra länkande episoder där Antons magiska förmågor och (i dubbel bemärkelse) goda omdöme ställs på hårda prov. Gränsen mellan gott och ont problematiseras och händelseförloppen är oförutsägbara, minst sagt.

På baksidestexten står det att läsa att boken har ”inslag av Philip Pullman och Tolkien, Bulgakovs Mästaren och Margarita, Harry Potter och Da Vinci-koden”. Detta lät onekligen som en mycket intressant, men inte helt lättskriven, kombination. Efter att ha läst Nattens väktare kan jag delvis instämma i detta omdöme, det finns helt klart tydliga drag av såväl Mästaren och Margarita och Harry Potter. Men tyvärr gör det inte boken bättre för det. Boken brottas enligt mig med många stora problem vari det största ligger i alla magiska och helt otroliga trix som personerna använder sig utav. Dessa gör att händelseutvecklingen inledningsvis känns oviss, men bara efter en kort stund leder de tvärtom till att samtliga situationer känns i viss mån förutsägbara, förutsägbara i så måtto att man som läsare kan känna sig trygg med att de magiska färdigheterna alltid leder till att huvudpersonen tar sig ur alla upptänkliga och hopplösa situationer. Visst, det är fantasy, men olyckligtvis en ganska stillös sådan (även om jag tyckter att det känns befriande att det faktiskt finns böcker där hjältinnor heter Svetlana!).

Hursomhelst, den första av bokens tre berättelser är den klart bästa, här använder Lukjanenko på ett smart sätt nyinvigda väktare för att presentera sin egensinniga värld. Den andra berättelsen känns som en upprepning av den första, och den tredje kändes faktiskt helt ointressant. Boken kan läsas som en ren och skär thriller även om jag läste in lite andra mer intellektuella ansatser i den. I viss mån existerar ju faktiskt bokens parallella världs i verkligheten. I de datorrollspel där ett stort antal spelare interagerar med varandra i en virtuell värld (exempelvis World of Warcraft) förvandlas ju dagligen” vanliga Svenssons” till magiker i likhet med Anton. Vanliga dataprogrammerare, sjuksköterskor eller lagerarbetare som genom några knapptryck förvandlas till mäktiga krigare och ledare!

Två uppföljare är skrivna och kommer att ges ut inom kort. Dessa avstår jag nog från att läsa.

"

Skriv egen bokrecension till Nattens väktare