Urtidsparken

Författare: Michael Crichton
Genre: Science-Fiction
Ämnesord: spänning, äventyr
Utgivningsår: 1990
ISBN: 0099282917

An island off Costa Rica will soon be the world's most ambitious theme park--a dinosaur preserve. A visionary financier's biotechnology company has succeeded in cloning these extinct reptiles. Fifteen different species, presumably incapable of breeding, are now placidly roaming around, but Jurassic Park's resident mathematician, an expert in chaos theory, predicts that the animals' behavior is inherently unstable. When a rival genetics firm attempts to steal frozen dinosaur embryos, things go haywire. Two cute American kids, eight-year-old Tina and 11-year-old Tim, a safari guide from Kenya and a Denver paleontologist set things aright--almost.
Medelbetyg: 4,2 (10 röster)
Bok recensioner av Urtidsparken :
2006-02-18 16:00
Spännande och intressant idé. Nu så här några år efter att jag läst boken och efter hysterin runt filmerna känns det inte lika spännande, men för den oinvigde tycker jag den är klart läsvärd. Tempot är bra i boken och den blir aldrig långtråkig.
2006-08-03 10:56
Det är ett tag sedan jag läste den här boken, men jag kommer ihåg att jag tyckte att den var bra och spännande och lite småläskig hela boken igenom.
2006-08-03 18:29
Skiljer sig en del från filmen i handlingen. Föredrar filmen (kanske för att jag såg den innan jag läste boken), men boken är också mycket bra.
2008-01-13 21:41
Finns bara en ska att säga. Bästa bok som någonsin har skrivits. Man satt som klistrad hela tiden. Jag har läst den två gången plus att min farsa läste den för min när jag var mindre. Synd bara att dom inte gjorde filmen mer lik boken. Filmen var bra. Men det finns så mycket så fel i filmen som man stör sig på så här i efter hand. Men som sakt den här boken är den bästa som skrivits. En klar femma
2011-02-22 18:58
Jag visste faktiskt inte om att det fanns en bok bakom filmen "Jurassic Park", men det spelade ingen roll för mig att jag hört talas om filmen innan - jag har ändå varit för harig för att våga se den. Därför blev också läsningen av Jurassic park desto mer intressant och hårresande.
Michael Crichton har verkligen pluggat på och har lyckats skapa en väldigt trovärdig grund för en otrolig historia; delarna om DNA-kloning, paentologi, matematik och teknologi är helt fantastiska. Men jag tycker också att Crichton i allmänhet är en ruskigt bra författare - med bara några få adjektiv skapar han bilder i mitt huvud, och karaktärerna var så pass färgstarka att de alltid kommer hänga kvar. Självklart är "Jurassic Park" också fylld av spänning och action, men det som egentligen är bäst är karaktärernas funderingar och kritiken av vetenskapen. I slutändan känns det som om det är människorna som är de verkliga monstren.
2011-04-08 10:13
Tyvärr lyssnade jag på Jurrasic Park vid fel tidpunkt, hade det varit en annan tidpunkt hade det nog blivit en fyra. Kom aldrig in i den ordentligt och. Och något som förstöde så mycket för mig var lilltjejens (kommer inte ens ihåg vad hon hette...) ständiga gnäll. Har svårt att tro att man skulle hålla på som hon gjorde i en sådan pressad situation.

Annars är det en sjukt häftig ide, riktigt roligt att läsa såhär i efterhand när DNA-forskning är vardagsmat mer eller mindre.

"

Skriv egen bokrecension till Urtidsparken