Kometen kommer

Författare: Tove Jansson
Genre: Barnbok
Ämnesord: Mumin, natur, katastrofer, äventyr
Utgivningsår: 1946
ISBN: 9789129687415

Sommaren är som den brukar i Mumintrollets dal, varm och full av trevliga möjligheter. Det lilla djuret Sniff har hittat en egen grotta - en mycket stor händelse. Men sent på natten kommer stormen... Om man är mycket liten är det svårt att fatta att världsrymden är kolsvart och aldrig slutar, och att jorden är en försvinnande liten gnista liv. Plötsligt - långt ute i mörkret lyser ett rött öga, som blir större för varje dag. Det är kometen som kommer närmare och närmare Mumindalen! Himlen är röd och havet kryper längst ner i sina hålor. Vartenda litet knytt packar ihop sina saker och flyr. Men Snusmumriken tar sin munharmonika och spelar visan om äventyr som inte är lagom stora utan alldeles kolossala, och så ger de sig rakt ut i farligheten. Följ med!

Man vet aldrig med kometer. De kommer och går som de vill. Kanske kommer den inte alls hitåt.
Vad är en komet för nånting? frågade Sniff och blev svart i ögonen.
Vet du inte det? sa Snusmumriken. Ni är ju ute och tittar efter farliga stjärnor. En komet är en ensam stjärna som har tappat besinningen och störtar omkring i världsrymden med en glödande svans efter sig. Alla stjärnor har ordentliga banor att gå runt i men kometen kan dyka upp var som helst. Här också.
Och hur går det då? viskade Sniff.
Illa, sa Snusmumriken. Hela jorden går i småbitar.
Hur vet du allt det där? frågade Mumintrollet häftigt.
Snusmumriken ryckte på axlarna.
Folk pratar, sa han.

Nedskrivet av Salamis

Medelbetyg: 4,62 (8 röster)
Bok recensioner av Kometen kommer :
2006-10-09 09:34
Undergången är nära, och hur ska de mumintrollen regare. Det är i den här boken Snusmumriken dycker upp för första gången.
2006-11-17 12:43
Kometen kommer är en bok som lämnat avtryck från min barndom.På ett positivt vis.Vår fröken läste högt ur den på fredagarna och illustrerade den för den lyssnande klassen genom att rita av Janssons bilder på ett blädderblock(hon var duktig på att teckna,fröken Gunnarsson).

Kometen kommer är liksom de flesta andra av Janssons böcker en "vuxen" barnbok som inte räds de svåra frågorna i livet.Här är det en domedagsprofetia som sätter känslorna i rörelse i Mumindalen.Vädret har varit märkligt en tid,och Mumin och hans vänner ger sig av till Observatoriet i Ensliga Bergen för att ta reda på vad den där Kometen alla talar om är.
Där får de veta att Kometen kommer att "tangera" jorden och att de måste skynda sig hem så de kan rädda sig i Mumins grotta vid stranden.
När de väl är hemma kan väl inget ont hända?

En spännande och rolig barnbok som lika väl kan läsas av vuxna,med största behållning.
2007-03-09 09:41
Detta är en omarbetad version av "Kometjakten" från 1946, som kom ut 1968. Det här är den andra delen i serien om Mumintrollen.
Mumintrollet och Sniff ger sig av för att ta reda på om en komet verkligen är på väg mot jorden. De träffar Snusmumriken, Snorkfröken, Snorken, Hemulen och hans kusin. Vad som blir tydligt är allas olika förhållandesätt till livet och vad som är viktigt. Själv tycker jag väldigt mycket om Snusmumriken.

2007-07-06 16:54
Den Janssonbok jag tycker allra minst om.
2018-02-21 11:15
Tove Jansson tar upp ett ämne som kanske blivit mer aktuellt nu med tanke på alla amerikanska domedagspastorer som förutspått den här planetens undergång, än vad det var då den här boken var ny på marknaden. Och hon gör det på ett sätt som mer roar än oroar läsaren. Även persongalleriet får sina poäng, då detta är lika spännande som det vi möter hos Nalle Puh. Alla kan finna sin speciella likhet med någon. Själv är jag nog lite grann av Mumintrollet.
2019-03-07 09:03
En helt vanlig sommardag upptäcker det lilla djuret Sniff en väg som ingen av de andra i Muminhuset upptäckt. Tillsammans med Mumintrollet börjar han undersöka vart den leder. Den slutar vid havet. Och i havet finns massvis med runda vita stenar. Mumintrollet dyker ner och låtsas att det är pärlor. Sniff upptäcker sedan en grotta, men också en kattunge. På kvällen samma dag börjar det regna. Bisamråttan knackar på och säger att hans hus rasat samman. Dagen därpå ser allting annorlunda ut. Ett grått damm har lagt sig över familjens trädgård. Och när Bisamråttan börjar prata om kometer och att Jorden en dag kommer att gå i bitar, blir både Sniff och Mumintrollet oroliga. Långt borta i ensliga bergen finns ett observatorium. Och det är dit äventyret fortsätter. På vägen dit träffar de Snusmumriken. Och på vägen tillbaka Snorken och hans syster. Det här är en spännande berättelse från början till slut. Det här är också en bok med ett intressant figurgalleri - och där var och en av de medverkande speglar någon sida hos människan.
2023-03-24 19:40
Boken börjar lugnt med att det lilla djuret Sniff upptäckt en väg som han genast måste presentera för Mumintrollet. Upptäckarglädjen finns, men också en ängslan över att det nya och främmande kan bli farligt. Nästa upptäckt blir havet och att de runda stenar man finner på dess botten kan bli pärlor om man bara låtsas. Sniff upptäcker i sin tur en grotta, men träffar också en kattunge.

Men sedan som i flertalet andra böcker om Mumintrollet dyker katastrofen upp. Först i form av ett onaturligt kraftigt regn. Sedan i form av grått damm som lagt sig över all växtlighet. Däremellan dyker Bisamråttan upp. Hans hus har rasat samman och nu söker han efter ett ställe där han kan filosofera. Tyvärr är hans tankar skrämmande. Det lugn som tidigare fanns är nu som bortblåst när gästen talar om kometer och att Jorden jämfört med allt annat i världsrymden är lika obetydlig som en brödsmula. Helt plötsligt slutar Mumintrollet och Sniff att leka. Mumintrollets föräldrar föreslår då att barnen kan göra en utfärd till ett observatorium.

På vägen dit möter de en figur som kommer att få stor betydelse i flertalet kommande böcker om livet i Mumindalen. Hans namn är Snusmumriken och är något av en äventyrare till naturen. Andra som sluter sig till persongalleriet är den överdrivet pedantiske Snorken och hans syster, men också två olika exempel på hemuler och där vi genom dessa märker hur dessa inte kan släppa fokus från sina respektive specialintressen.

Jag finner vissa likheter med seriealbumet "Den mystiska stjärnan", men där den stora skillnaden är att domedagsstämningen ständigt ökar istället för som i fallet Tintin plötsligt tona bort. Det är en klart läsvärd bok och där jag måste sätta extra plus till de olika medverkande. Det är lätt att placera in sig själv eller någon man känner i de olika figurerna.

"

Skriv egen bokrecension till Kometen kommer
Vips på isen