Författare: Susan Vreeland
Ämnesord: hälsa, historia, kultur, konst, högbarock, italien
Utgivningsår: 2003
ISBN: 9172635096

Susan Vreeland har skrivit en roman, full av atmosfär och historiska detaljer, om en av konsthistoriens mest fascinerande kvinnoöden.

Artemisia Gentileschi (1593-1653) var en av de mest kända kvinnliga renässanskonstnärerna. Hon föddes i Rom och hennes far Orazio Gentileschi var en berömd konstnär, som varit elev hos Caravaggio.

Två dramatiska händelser präglade tidigt hennes liv. Modern dog när hon var tolv år gammal och sex år senare blev hon offentligt förödmjukad och till och med torterad i en rättegång då hon anklagade sin lärare och faderns konstnärsvän Agostino Tasso för våldtäkt. Efter rättegången accepterade hon ett arrangerat giftermål med en målare från Florence, Pietro Stiatessi, för att komma bort från Rom. De fick dottern Palmira tillsammans, men när Artemisia blev mer framgångsrik än sin make kraschade äktenskapet. Trots motgångarna i sitt privatliv blev hon en mycket framgångsrik yrkeskvinna. Hon fick familjen Medicis beskydd och blev också den första kvinnan som blev invald i Accademia dell'Arte.

Susan Vreeland har tidigare skrivit bästsäljaren Flicka i hyacintblått som handlar om Vermeers berömda målning. Det var när författaren drabbats av bröstcancer och tvingades tillbringa mycket tid i stillhet, som hon för första gången läste om Artemisia Gentileschi och hon blev genast fascinerad av hennes dramatiska liv.

"Rättegången tog inte slut. Varje gång jag kallades måste jag gå dit och sitta och lyssna på fler anklagelser och lögner. Det gjorde mig galen att jag inte kunde arbeta. När pappa tog bort bandagen för att byta dem började de hudlösa skårorna längst ner vid varje finger blöda igen. När de torkade sprack blodskorpan om jag böjde fingrarna aldrig så lätt. Jag kunde inte hålla i en pensel eller en sked. Pappa sa åt Tuzia att mata mig. Sedan mamma dog hade Tuzia alltid velat ha pappas kärlek, inte bara hans säng. Hon var svartsjuk på hans kärlek till mig. Det var därför hon släppte in Agostino. Hellre svälta än att låta henne mata mig. Pappa kom hem en eftermiddag, rasande över att Tuzia hade svikit mig i rätten. I sitt vittnesmål hade hon sagt att hon sett en hel del män gå in i mitt rum, så pappa kastade ut henne och bad vår granne, Porzia Stiattesi, att mata mig."

Nedskrivet av Salamis

Medelbetyg: 2,5 (2 röster)
Bok recensioner av Artemisias passion :
2006-01-25 16:06
Jag håller på med ett specialarbete om Artemisia Gentileschi och läste därför den här boken. Författaren gör allt för att göra precis ALLT så dramatiskt som möjligt, känns lite väl påklistrat efter ett tag. Detta är en skönlitterär bok, men Vreeland skriver ändå i jag-form och tar sig väldigt mycket frihet med hur Artemisia tänkte och kände sig. På det stora hela känns det som en sliskig såpopera. Vad som däremot gjorde den läsvärd var de ingående detaljerna i några av Artemisias målningar och tänkvärda tolkningar av dem.
2008-07-12 18:37
Jag kan tänka mig att man blir väldigt besviken om man tror att man ska lära sig mycket om Artemisia genom att läsa den här boken. Det är precis som föregående skrivare tycker; att det är en såpopera. Inte destå mindre underhållande för det tycker jag. Jag blev riktigt berörd av den unga kvinnans öde samtidigt som många av hennes tankar känns lite orealistiska. Det går inte att ungå att bli imponerad av denna starka kvinna som förändrare konstvärlden för alltid. Jag tycker också att det blir extra roligt att läsa romaner som dessa eftersom de ofta sätter in personen i ett historiskt sammanhang. Pesten som härjade, Englands havsmakt, Galilei, inkvisitationen och familjen Medici finns alla med i boken.

"

Skriv egen bokrecension till Artemisias passion
Vägen vidare