Svart nåd

Författare: Dennis Lehane
Ämnesord: mord, spänning
ISBN: 9789185923045

Första gången privatdeckaren Patrick Kenzie träffar Karen Nichols framstår hon som en ung, vacker kvinna som vuxit upp skyddad från allt vad tragedi och elände heter. Men ett halvår senare begår Karen självmord genom att naken kasta sig ut från ett höghus i Boston. Patrick anar att hennes död är konsekvensen av en rad tragiska händelser som någon iscensatt. Och han förstår att han är en bricka i spelet - och att spelet inte är avslutat...Tillsammans med sin före detta partner Angie Gennaro, och sin vän, den livsfarligt obalanserade Bubba Rogowski, dras Patrick in i en förrädisk katt-och-råtta-lek med en person som hellre än att döda sina offer vill att de ska önska att de vore döda.
Medelbetyg: 4,04 (27 röster)
Bok recensioner av Svart nåd :
2003-12-29 13:18
En riktigt bra hårdkokt deckare med mycket våld och spänning. Bra författare.
2003-12-30 09:57
En klart spännande deckare med vassa svängningar och ett tumultartat slut!

Ytterligare en mycket välskriven bok av Lehane!
2004-02-03 18:10
Boken var vass, snabb och spännande. Inte en sekund kändes långtråkig, och slutet var exalterande. Perfekt för en tom lördagkväll!
2004-02-16 09:29
En mycket, mycket spännande psykologisk thriller som höll mig fängslad ända från första sidan.
När jag förstod att det här var Lehane's femte bok om Patrick Kenzie (men den första som kom på svenska) blev jag verkligen sugen på att läsa även de andra!
Alla som gillar hårdkokta deckare och humoristisk jargong kommer att älska den här boken!
2004-08-04 17:46
Jag blev rätt besviken efter att läst alla positiva recensioner. Visst var jag förberedd på att genren skulle vara noir eller "hårdkokt thriller", men jag hade nog förväntat mig en lite mer okonventionell vinkel på det.
2004-08-10 10:43
en jättebra deckare. så välskriven och så spännande. en bok jag absolut rekomenderar!! ska gå lös på lehanes övriga böcker! 4+
2004-10-23 20:28
Patrick Kenzie är en hårdkokt privatdeckare som försöker hanka sig fram på ett jobb han egentligen inte tycker är särskilt roligt. Han möter en oskuldsfull kvinna som besväras av en odräglig förföljare. När kvinnan ett halvår senare kastar sig naken utför ett av Bostons tullhus, vägrar han acceptera självmordet. Och när han tittar mer på kvinnans raserade liv under knappt ett halvår inser han att tragedin inte helt kan vara naturlig. Någon ville driva den unga kvinnan in i döden. Patrick kontaktar sina två f.d kollegor, Angie och Bubba och de tre dras in i en våldsam historia som hotar att sluka både dem, och de som de har kära.

Film noir, har jag för mig att man brukar kalla den här typen av deckare (privatdeckaren anländer till sitt sjaskiga kontor, efter en tuff dag i undre världen, och möter en sexig flicka rökandes iklädd raffiga kläder och en hatt som bara blottar hennes rubinröda läppar. Tungt sätter sig privatdeckaren ner i sin slitna stol och häller upp ett rågat glas whiskey och frågar vad han kan göra för att hjälpa "madame" med...). Lehanes "Svart nåd" är dock inte fullt så karikatyrisk, även om stämningenn hela tiden finns där, strax under ytan. Huvudpersonerna beskrivs ganska klyschigt men Lehane gör det på ett humoristiskt och lättsamt sätt och snart har man tagit gänget till sitt hjärta och bara längtar efter att ge sig ut för att skaffa sig fler böcker i samma serie. Jag tror att Lehane kommer sluta som en av vår tids mest populära deckarförfattare. Han ger sig visserligen ut på svag is när han skriver i en genre som så lätt blir hånad, men han gör det oerhört smart och stilrent. Jag skulle jämföra denna historia med något liknande Deaver och Lee Burke. En blandning må hända. Jag ger denna hårdkokta thriller en stark fyra. Läs den!
2004-11-16 22:40
Den får en svag 4 av mig. Efter att ha läst Patient 67 var mina förväntningar skyhöga och tyvärr tycker jag inte att den här boken kan mäta sig med Patient 67. Det är dock en bra bok med en del råa våldsskildringar och sköna karaktärer.
2005-04-14 10:27
Lehane håller stilen med Patrick och Angie.

Denna serie är riktigt bra rakt igenom.
2005-12-13 00:08
Våldsam och rå. Inte speciellt spännande, men underhållande. Klart godkänd.
2006-01-09 11:55
Blev lite besviken trodde den skulle vara bättre. Det får bli en trea en stark sådan. Tycker den var sämre än Gone baby gone. Patient 67 är ju också mycket bättre fast den inte handlar om privatdeckarna men är som bekant lehane som skrivet den också. Förväntningarna var kanske lite för högt ställda, men det är ingen dålig bok.
2006-06-11 21:12
Ännu en spännande och välskriven bok av Dennis Lehane.... en stark 4
2006-06-19 18:28
Patrick Kenzie är privatdeckare och lever ett hårt liv fullt av våld och kriminella typer i Boston, USA. När han träffar Karen Nichols första gången är det för att hon ber honom att hjälpa henne med att få den man som trakasserar henne att sluta. Kenzie får i och med mötet med Karen reda på att hon utsatts för en rad olyckliga händelser inom loppet av några veckor. Några månader efter mötet tar Karen livet av sig genom att hoppa från ett höghus.

Tillsammans med sin förre detta partner - och före detta flickvän - Angie och sin minst sagt galne vän Bubba, dras han in i en katt-och-råtta-lek med en livsfarligt mäktig person som hellre än att döda sina offer vill att de ska önska att de vore döda. Boken är minst sagt spännande. Man lyckas aldrig riktigt lägga den ifrån sig. Karaktärerna i boken är väl beskrivna och man gillar dem, även om deras jobb inte direkt visar dem från deras bästa sida. Att boken är skriven i jagform gör den mer levande och inlevelserik. Innan "Svart nåd" är slutläst har många trådar lösts upp, många människor fått sätta livet till och många ivriga blad vänds av läsaren. Helt klart en väldigt bra bok som man bör läsa om man gillar genren!
2006-12-12 16:25
Bra!
2007-05-28 13:05
Andra boken jag läser av Lehane, och denna var snäppet bättre än Sacred.
2007-09-05 19:14
Riktigt bra och spännande deckare! Min tredje av samma författare och det ligger en oläst och väntar som jag ska ge mig i kast med snart. Lehane har förmågan att bygga upp en spänning som för en fram mot ett oväntat slut, så sker även i denna bok där man får tränga i psyket på en psykopat som roar sig med att förstöra livet för olika människor i sin närhet. Men vem är han?
2008-09-30 17:59
En riktigt bra deckare, saknar något för att bli en 5a men boken är definitivt värd att läsa.
2008-10-04 01:53
"Svart nåd" tar vid där "Gone Baby Gone" slutar. Privatdetektiverna Angie och Patrik har gått skilda vägar efter den emotionellt uppslitande upplösningen av deras förra uppdrag. Patrik driver vidare sin verksamhet och får bland annat uppdraget att hjälpa en kvinna bli av med sin ofredare. Detta sker med lätthet. Sedan går han på semester och låter bli att svara när kvinnan några veckor senare ringer hans telefonsvarare och ber om hjälp. Nästa gång han hör talas om henne är när tidningen skriver att hon naken kastat sig från ett hus. Eftersom hon förefaller som den sista person som skulle göra något sådan - och på grund av ett dåligt samvete - börjar Patrik gräva i händelserna som ledde fram till hennes självmord. På den farliga vägen mot allt mörkare intriger får han hjälp av både den återvändande Angie och barndomsvänsgalningen Bubba.

Svart nåd känns som en typisk Dennis Lehane deckare - om än något tunnare än andra böcker jag läst av honom. Som vanligt vänds intrigen flera gånger, men var trots det relativt förutsägbar. Psykologin var inte lika djup och intrigen inte lika briljant. Endast replikerna var lika töntigt putslustiga och hårdkokta som vanligt. Det är en underhållande bok, men av lägre Dennis Lehane-standard än jag blivit van vid.
2008-10-16 13:34
Det här var den första Lehane-deckaren för mig,och den slog nog knock direkt. Gräslig spänning varvad med cynisk humor. Fastnade direkt för författaren.
2009-04-09 15:40
Den avslutande boken om Patrick och Angie är även den väldigt spännande. Boken är sämre än Gone Baby Gone, men ändå riktigt bra. Slutklämmen känns aningen krystad, men vägen dit är riktigt nervkittlande. Synd att Lehane beslutat sig för att inte skriva fler böcker om Gennaro/Kenzie.
2012-02-06 23:17
Fullkornsdeckare. Solid, gedigen, mustig och mättande. Lehane har skämt bort oss med idel kvalitet kring deckarparet Kenzie/Gennaro och det här är inget undantag.

Tempot är förhållandevist lågt, alla karaktärer får utrymme att växa, vilket höjer trovärdighetsnivån. Det är således ingen typisk nagelbitare med billiga cliffhangers. Nej det här är en kriminalroman värd namnet.

Storyn är denna gång ganska raffinerad, och mycket sker i mystikens tecken. Därför är det klädsamt att Lehane lyckats använda dialogerna som en luftventil. Det är kvickt och streetsmart mitt i den bitvis torra skildringen.

Välskriven kvalitetsdeckare!
2012-12-13 13:36
Jag gillar verkligen Bubba Rogowski :-)
Bra och hårdkokt bok
2013-08-07 13:58
En spännande deckare med fart i. När Karen Nichols hittas naken och död nedanför ett höghus så börjar privatdeckaren Patrick Kenzie misstänka att det inte är självmord. Han börjar nysta i Karens liv och snart blir han indragen i något dödligt farligt. Med Bubba och Angie försöker han ta reda på vem som ligger bakom allt som händer. Det ställer till svårigheter men en dag kan Patrick slå tillbaka med några medhjälpare till hjälp.
2019-12-05 09:56
Bra skriven, men en väl skruvad historia som blir lite väl lång.

"