Rubinen

Författare: Herman Lindqvist
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9113013114

Säsongens sista galamiddag på Stockholms slott närmar sig. En krigsskadad före detta legosoldat, som inbillar sig att han är ättling till en av Sveriges medeltida kungar, planerar ett attentat. Han tänker spränga sig fram till tronen. Och någonstans på slottet gömmer sig rubinen, ett smycke som sägs bära på en förbannelse. Erik Lagerfelt, svensk fotograf och reporter bosatt i Paris, beslutar sig för att göra ett reportage om galamiddagen för att få en chans att leta efter rubinen. När legosoldaten är på väg att sätta sina planer i verket korsas hans och Eriks vägar. De har mötts förut, konfrontationen blir våldsam och upplösningen i Herman Lindqvists nya färgstarka äventyrsroman är helt oväntad.

Herman Lindqvist är en av Sveriges mest lästa författare. Hans biografi Napoleon låg etta på bestsellerlistan för fackböcker hösten 2004. Rubinen är en fristående fortsättning på Krokodilen.
Medelbetyg: 3,5 (4 röster)
Bok recensioner av Rubinen :
2005-12-06 12:54
Erik Lagerfelt, svensk fotograf och journalist råkar hitta ett fynd bakom de urgamla tapeterna i sin franska lägenhet. Det är en dagbok från franska revolutionen. Den berättar en annan historia än skolböckernas och nämner också en enorm olycksföljd rubin. Erik beger sig i dagböckernas spår, till Stockholm där han ska närvara som journalist vid en stor representationsmiddag. Det är konungaparet som anordnar festen och alla namnvärda är inbjudna.
Under tiden planerar en krigsskadad legoknekt ett attetat på slottet. Han är ättling till en tidig svensk konung och anser sig vara berättigad till tronen.

Lustig, spännande och ironisk bok som gör anspråk på att vara en äventyrsroman och verkligen lyckas vara det. De två böckerna i denna serie (Krokodilen och Rubinen) kan jämföras med Dan Browns lättuggade thrillers med historiska underlag. De är roliga, har berättardriv och skaplig intrig. Skillnaden är att Lindqvist språk är tusen gånger bättre än Browns. Han har också glimten i ögat när han skriver, vilket gör berättelsen opretiantiös och rolig att läsa. Jag tyckte "Rubinen" var en slående bra historia. Smart, rappt berättad och intressant. Författaren lyckas väva in sina kunskaper, sina kåserier om länders typiska egenskaper, ironiska småstick mot svensk media och historiska fakta. Jag föredrar denna typ av roman istället för Herman Lindqvists "historier" som ofta är fulla av fabulerande drag. Här får han utlopp för det och källkritiken är inte särskilt viktig. Mycket bra bok! Jag tänker genast låna "Krokodilen" också. Stark fyra.
2006-02-14 21:12
Magnus, en nutida ättling till Karl Knutsson Bonde, anser att han har rätt till den svenska tronen. Är man sen mindre klar i knoppen, har en vänninna som jobbar som städerska på slottet och nästan obegränsad tillgång till vapen och sprängmedel, så är det klart att man försöker spränga Kungliga Slottet i luften o ta död på både regent o regering.

Hermans Lindqvists bok är fantastisk saga, där han väver ihop svensk medeltid med svensk nutid. Han är, som vanligt, mycket historiskt bevandrad o kunnig. Han ger det moderna Sverige, eller rättare sagt, det moderna sanhället, svidande kritik.

Boken kan läsas som en renodlad thriller, men lika intressant är att leta efter Hermans alla finurligheter o hans ironiska påpekande av hur människan lever i dag.
2008-08-10 13:34
Lyssnade på denna fortsättningen till krokodilen, vet inte om denna bok var sämre eller om den inte passade som ljudbok, men den kom i alla fall aldrig upp i krokodilens nivå. Gillade inte riktigt att lyssna på Herman som läste själv eftersom det mer kändes som han försökte beskriva en historisk händelse än läste en roman. Dock helt okej äventyrsroman.

"

Skriv egen bokrecension till Rubinen
En otrogen man