Författare: Knut Hamsun
Ämnesord: natur, kärlek, kultur
ISBN: 0285647598

Medelbetyg: 2,33 (3 röster)
Bok recensioner av Victoria :
2005-11-04 10:39
"Victoria" från år 1898 är en kärlekshistoria författad av den norske nobelpristagaren Knut Hamsun. Bokens huvudperson Johannes är av enkel börd (son till en mjölnare) och förälskar sig redan vid mycket unga i den ljuvliga rikemansdottern Victoria som bor i grannskapet. När berättelsen tar sin början är Victoria endast 10 år gammal och Johannes gissningsvis några år äldre. Johannes flyttar sedan från landet till staden för att studera men glömmer för den skull aldrig bort sin älskade Victoria. Flera år senare återvänder Johannes till hembygden och nu har Victoria blivit 17 år gammal och vackrare än någonsin förr…Några år senare möts de två i staden och nu är Victoria förlovad med den välsituerade löjtnant Otto men kärleken svalnar inte på grund av det, det växer snarare allt mer. Johannes som kommit att bli en välkänd poet inser plötslig att hans kärlek är besvarad men kan verkligen Victoria bryta sin trolovning och föräldrarnas vilja och välja arbetarsonen Johannes framför rikemanssonen Otto?

Först och främst, intrigen suger fett! Handlingen känns på det hela taget gripen ur luften och fullkomligt orealistisk. Alla har väl någon gång varit förälskad som barn (den första stora kärleken) men i ärlighetens namn, vem kan hålla en sådan barnkärlek vid liv år efter år? Hela boken faller i princip med detta konstaterande, även om den är skriven med en behaglig meningsuppbyggnad och i övrigt porlande språk. Hade det inte varit för att Hamsun var en berättare av guds nåde hade den här romanen troligtvis blivit fullständigt förfärlig. Nu lyckas emellertid Hamsun med hjälp av sin enastående författartalang att klara upp det hela med ett rätt hyfsat resultat ändå. Jag kan likställa det hela med att ge en mästerregissör ett taskigt manus…det går att ro iland men det går inte att få resultatet att bli riktigt bra. Jag liknar ”Victoria” vid en sämre kortversion av Hjalmar Söderbergs ”Den allvarsamma leken”. Lite av en harlequinroman i nobelprisförpackning. Hamsuns sämsta bok?
2007-07-06 17:07
Blev besviken för att Svält är så bra.
2012-07-23 10:50
En kärleksroman av den norske nobelprisbelønade førfattaren Knut Hamun. Inte en av hans bästa romaner men läsvärd. Kärlekshistorien mellan herrskapsflickan Victoria och mjølnarsonen Johannes. De är förälskade som unga tonåringar och älskar varandra tills vuxen ålder, men pågrund av de sociala skillnaderna kan de inte få varandra. Tankarna går lite til Jane Austen men Hamsun har inte samma skarpa iaktagsförmåga. Boken slutar olyckligt med bråd död.

"

Skriv egen bokrecension till Victoria
De stora spåren