Fyrväktaren

Originaltitel: Lighthousekeeping
Författare: Jeanette Winterson
Ämnesord: filosofi, psykologi, kärlek
Utgivningsår: 2004
ISBN: 9789170280986

Silver är resultatet av ett kort möte mellan hennes mor och en tillfälligt strandad sjöman Efter moderns död beslutar befolkningen i den lilla karga hamnstaden Salt i norra Skottland att hon ska bo hos den blinde fyrvaktaren Pew. Han berättar historier om längtan och rotlöshet. Han berättar om Babel Dark, den präst som på 1800-talet tog sin tillflykt till Salt för att kuva ljuset inom sig.

Berättelserna blir som en karta som Silver följer. Genom dem undersöker hon de mörka rum som finns i oss alla och de fyrar av ljus som vi ständigt strävar efter. Fyrväktaren är fylld av den poetiska träffsäkerhet och den kvicka, underfundiga humor som gjort Jeanette Winterson till en av de mest betydelsefulla och uppskattade engelskspråkiga författarna av i dag.

''Hon är ta mig fan den bästa författare jag någonsin läst!''
Anders Paulrud

''Om inte Jeanette Winterson får Nobelpriset någon gång är världen ännu orättvisare än jag trodde.''
Nina Lekander

''Vackert, gripande och mästerligt!''
Times Literary Supplement
Recensioner
''Fyrväktaren'' är en symboliskt laddad roman med ett språk som är lika poetiskt, storslaget och avskalat som den vindpinade skotska kusten där fyren Cape Wrath reser sig ur klipporna. Det är i just den här fyren som den föräldralösa flickan Silver växer upp hos den blinda fyrväktaren Pew. I Jeanette Wintersons roman är det historierna som står i centrum. Historien om Josiah Dark som byggde fyren, och hans son Babel Dark som föddes samma dag som fyren stod klar, och som slets mellan själens mörker och ljus. Det är historien om Dr Jekyll och Mr Hyde, om Charles Darwin som ifrågasatte hela den bibliska historien, och det är historien om Tristan och Isolde. I Jeanette Wintersons roman flätas alla dessa historier, påhittade och sanna, samman till en berättelse som verkar spegla alla aspekter av vår existens.

Winterson berör de stora livsfrågorna i sin roman och fyren kan mycket väl tolkas som ett religiöst tema. Den trygga gestalten av ljus, som leder oss rätt i livet, när vi kastas omkring som stormdrivna skepp på livets obarmhärtiga hav. Winterson är nu inte direkt någon religiös författare, trots att hennes barndom präglades av religion och bibelläsning. Snarare är det så att Winterson, som alla stora författare, berättar historien om hur det är att vara människa. I en recension säger Nina Lekander att världen skulle vara bra orättvis om inte Jeanette Winterson får Nobelpriset i litteratur någon gång, och jag kan bara hålla med. Winterson visar med ''Fyrväktaren'' att hon mycket väl skulle kunna förtjäna ett Nobelpris i framtiden.

(Mathias Jansson, Bokus)

Vi var tvungna att borsta bort eller dela mörkret innan vi kunde sätta oss ner. Mörkret satt på huk på våra stolar och hängde som draperier över trappan.
Medelbetyg: 2,64 (11 röster)
Bok recensioner av Fyrväktaren :
2005-11-03 22:54
Jeanette Winterson räknas till de allra bästa engelska författarna, så det var med spänning jag öppnade hennes bok Fyrväktaren.
Den föräldralösa flickan Silver hamnar 12 år gammal som lärling hos den blinde fyrväktaren Pew. Pew är liksom Fantomen evig. Han berättar djupsinniga ganska poänglösa historier.
Hon växer upp och berättar liknande historier.
Boken känns konstruerad - personerna lever inte. Darwin förekommer som en viktig bifigur och han (har jag läst någon annan stans) upphörde att känna sig levande när han insåg vad för slutsatser evolutionsläran leder till. Wintersons figurer är oxå just pappfigurer. Robert Louis Stevenson dyker förstås oxå upp. Här finns mängder med symboliska blinkningar till allt från Herkules som gav mänskan elden till Skattkammarön (John SILVER).
Sant är att författaren Stevenson tillhörde en dynasti av fyrbyggare.
Boken är tyvärr slarvigt korrekturläst vilket inte gör boken bättre.
Språket är klingande vackert. Men boken säger inte mig något alls. Men jag har fimpat många skönlitterära höjdare, inte minst här på boksidan.net.
Nina Lekander tycker att det vore orättvis om inte Winterson nån gång skulle få Nobelpriset.
Visst. Hon är i samma klass som några andra nobelpristagare: Pearl Buck, Johannes V Jensen och Jelinek och varför inte Enid Blyton och Ricky Bruch (sistnämnde känd för en ---tja, den benämns diktsamling...)!. Men hon är definitvit fjärran från pristagare som Hemingsway, Szymborska, Martinson och Steinbeck!
Så hon får säkert Nobelpriset! Fast inte nu när hennes landsman nyss fått det!

Andra böcker om fyrtorn /av annan kvalitet/:
Tove Jansson: Pappan och havet
Virginia Woolf: Mot fyren
Siegfried Lenz: Fyrskeppet

Ps. Doktor Jekyll och Mr Hyde förekommer oxå i boken.
En märklig tillfällighet är att verklighetens motsvarighet, den timide läkaren doctor Harold Shipman som nyligen avslöjats som massmördare, bodde i byn Hyde.
2008-01-06 17:16
Kritiker älskar henne. Jag har gett henne en andra och sista chans. Jeanette Wintersons författarskap är inget för mig. En lång gäspning med korta briljanta avbrott, som tyvärr inte räcker till att höja hela boken. Jag var uttråkad och längtade efter att få läsa mer om vartannat. Jag hade svårt att se bilden av ett nutida samhälle i hennes ord, trots mikrovågsugnar och annat modernt. Jag hade också svårt för att bli intresserad av den nutida ramberättelsen, Darks historia var mycket intressantare. Det var den jag längtade till att läsa mer om.

Nej, min sista Winterson är till ände. Om inget oförutsett inträffar.
2008-01-10 17:41
Läste boken på originalspråket. De första 150 sidorna är vackra och poetiska. Sedan faller allt som ett korthus. Läste inte ut.
2008-06-22 10:32
Kändes förvånansvärt innehållslös
2009-09-13 08:36
Riktigt dålig bok, faktiskt den första som jag inte orkar läsa färdigt. Tyckte den var helt innehållslös. (lyssnade på den med Regina Lund som uppläsare och gav upp någon gång på 3e CDn)
2009-11-16 18:46
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. På ett sätt vill jag gärna att boken ska få högre betyg än vad den har fått, men så känns det som att jag inte skulle ha gett den något högre betyg själv. Jag fick boken av min allra bästa vän. Det är den vackraste bok hon någonsin läst. Så jag hade väldigt höga förväntningar och till en början försökte jag verkligen tycka om den. men framåt mitten tycker jag att den blir lite för osamanhängande och jag fattade inte alls vad som hände och vilka alla var osv. Tyvärr måste jag säga att boken inte rekomoenderas.
2010-01-27 09:19
En roman som för mig inte är heltigenom begriplig, men som är som en stämning. Och en ganska skön stämning, faktiskt. Lite mystisk, lite spännande och ganska humoristisk. För det klarar hon bra, Winterson; hon är rolig... Inlefningen med det lutande huset... har väl aldrig stött på något liknande.
Men vad blir meningen? Vad är det för mening med att ha ett lutande hus (även om det är byggt på en sluttning?): Lite så är hela romanen... Varför ger hon oss detta, och varför leder det ena till det andra? Jag vet inte.
2010-08-25 12:17
bara det härliga i att det är Nina Lekander, som om jag inte misstar mig i det ena eller det andra är en alldeles utmärkt bisittare i Nordegren i p1, visar hur upplyftande det är att jeanette winterson utnämns till kanske en nobelpristagare, för handen på hjärtat, bisittaren har inte alla fåren hemma, tomtarna långt från loftet eller trädena i skogen
2013-03-09 11:06
Det här är en berättelse som känns som två men ändå i det djup den berör binds den samman till en fängslande historia. Den tioåriga Silver som så abrupt mister sin mamma och den blinde fyrvaktarens Pews öde fängslar. Likaså Pews berättarkonst som han så väl försöker få flickan att förstå genom att lära henne se bilder genom att sluta ögonen. Hans berättelse om Babel Dark känns intressant då den visar de olika sidor som ryms inom en människa. På det hela taget en bok väl värd att ta del av.

"

Skriv egen bokrecension till Fyrväktaren