Mörkertal

Författare: Arne Dahl
ISBN: 9100104175

År 2004. Försommar. En sjundeklass från Stockholm är på resa i de ångermanländska skogarna. När en av fjortonåringarna plötsligt försvinner finns det tillräckligt många oroväckande tecken för att A-gruppen – Rikskriminalens speciella enhet för våldsbrott av internationell art – ska kopplas in. Mystiska baltregistrerade bilar har rört sig i trakten, och dessutom tycks flickan själv, Emily, bära på mörka hemligheter.
Samtidigt som Sara Svendagen, Lena Lindberg och Gunnar Nyberg från A-gruppen ger sig av till Ångermanland händer det saker i Stockholm. En hantverkare gör ett häpnadsväckande fynd i en grop i Gamla stan och försvinner sedan spårlöst. Bengt Åkesson vid Stockholmspolisen tvingas på grund av en säregen utpressning ta sig an försvinnandet – och drar med sig Paul Hjelm, numera internutredare. Tillsammans närmar sig de två en märklig sanning med historiska djup.
Arto Söderstedt och Viggo Norlander får ta sig an ett brutalt mord på Mariaberget, som successivt visar sig ingå i en egenartad mordserie.
Till slut visar sig allting hänga ihop. I takt med att Emilys sanna karaktär uppenbaras blottläggs ett nätverk av mänskliga perversioner som sträcker sig både ner i historien och ut i världen via Internet.

Medelbetyg: 2,7 (10 röster)
Bok recensioner av Mörkertal :
2005-11-02 20:16
Arne Dahl är Arne Dahl. Vare sig bättre eller sämre. En bra, spännande kriminalroman.
Detta är den åttonde boken om A-gruppen.
2006-07-13 21:00
Jag tycker inte den här boken kommer upp i samma nivå som de övriga i serien. Men det är en klart godkänd deckare.
2007-07-19 17:28
Min första och troligen sista bok av Arne Dahl. För många personer att hålla reda på. Tungt språk.
2008-12-12 20:39
Början av Mörkertal känns ogenomtränglig med en uppsjö av nya namn och intetsägande polisförhör. När handlingen förflyttar sig från Norrland hem till Stockholm lyfter berättelsen och andra halvan av boken är riktigt bra. De filosofiska utsvävningarna kring människans undertryckta sexualitet är en krydda.
2009-07-14 12:39
Helt OK Dahl-deckare men jag tycker fortfarande att det finns för många huvudpersoner för att man ska kunna hålla alla isär.
2009-08-27 10:12
Åttonde boken om A-gruppen. Stundtals lite seg med en massa fakta som är lite för fördjupad. Borde gått att presentera dessa lite enklare.
F.ö. en bra intrig om pedofiler på internet och gamla lik med häpnadsväckande ben. Dock inte den bästa av Dahls deckare.
2009-12-11 18:01
medioker och lite långsam, inget jag rekomenderar!
2011-02-16 20:31
En sjunde klass från Stockholm åker på klassresa till Ångermanland. Med närhet till den natursköna vildmarken och ångermanland älven råder så mycket idyll som det kan bli i en skara med tonåringar. En av de mindre populära flickorna försvinner och en skallgång arrangeras bara någon kvart efter försvinnandet. Dock har det ingen framgång. Flickan förblir spårlöst försvunnen. Eftersom inte mindre än tre kända pedofiler finns listade i området och ett par litauerska bilar siktats bedöms fallet så allvarligt att A-gruppen – Rikskriminalens speciella enhet för våldsbrott av internationell art, kopplas in. I sökandet efter den försvunna flickan nystas en pedofilhärva upp. Fallet i Norrland verkar ha kopplingar till ett annat försvinnande i Stockholm, i slutändan blir hela A-gruppen inblandade i fallen på ett eller annat vis.

Arne Dahl är en pseudonym för litteraturvetaren och tidskriftsredaktören Jan Arneld. "Mörkertal" är min första kontakt med författaren efter ett tips från en bloggare. Jag blev besviken, men har efter reserch på internet insett att väldigt få Arne Dahl-älskare tycker att denna romanen är representativ för författaren. Själv upplevde jag att boken var väldigt splittrad mellan olika historier och (för många) olika människor. Men jag kände också att intrigen i sig inte kändes särskilt trovärdig. Det kändes lite som om Arne Dahl försökte stoppa in så många idéer som möjligt. Grövsta formen av pedofili, hämnande omvända brottslingar, ordersällskap som gör vad som helst för att få äga ett penisben och övertygade och cyniska poliser som kämpar med sin sexualitet. Det blev helt enkelt för mycket för mig. Denna bok är den åttonde i serien och det är inte en bok man kan läsa fristående. Den kräver nästan att man känner till alla karaktärerna för att helt få behållning av boken. Problemet var att jag egentligen inte blev berörd av någon av karaktärerna, vilket får mig att tveka inför att läsa vidare. Trots detta ska jag ge mig på en av de tidigare böckerna och se om jag ändrar mening. "Mörkertal" får en tvåa i betyg.

"

Skriv egen bokrecension till Mörkertal
En otrogen man