Utan en tanke

Författare: Lotta Thell
Ämnesord: , drogmissbruk
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9197299219

Utan en tanke bygger på en sann historia om Lotta Thells kamp mot heroinet och vårdexperiment som förvärrade hennes liv. I boken kommer Eva, Lotta Thells alter ego, in för vård på ett behandlingshem. Hon är bara 15 år gammal och redan heroinmissbrukare. När hon skrivs ut tre år senare är hennes identitet som narkoman ännu starkare än när hon kom dit.

Eva tyckte att hon varit på rymmen hela livet. Första gången hon tagit horse var på rymmen, tillsammans med Nikko. Bara Nikko och hon. Nikko hade velat att hon skulle snorta första gången, eller röka. Eva tycket inte om rök, hade inte velat dra upp det i näsan heller. Så hon hade skjutit det på en gång. Det hade varit bra, jävligt bra. Efter den dagen fanns det inget annat. Inget som var viktigare iallafall. Hon föll tungt och utan en tanke på att ta emot sig. Botten var nådd och den var för henne jävligt mycket bättre än någonting som kunde finnas ovanför. Aldrig förr hade hon mått så bra, haft sån ro.
Medelbetyg: 3,5 (6 röster)
Bok recensioner av Utan en tanke :
2005-11-02 14:58
Mycket gripande bok om Eva som kommer som 15-årig heroinmissbrukare till Hassela-kollektivet. Boken varvas med tillbakablickar och det som är mest beklämmande är att alltihop är sant. Den första boken av tre om Eva.
2006-07-13 21:07
Boken handlar om en tonåring med drogproblem. Själva handlingen är hemsk och obehaglig, men boken lyckas inte gripa tag i mig. Den får mig att börja fundera på hur samhället i Sverige fungerar egentligen. Ska det behöva vara så svårt att få hjälp med sitt missbruk?
2006-09-30 16:31
Eva tas in för vård på ett behandlingshem. Hon är 15 år och heroinmissbrukare. Man får följa hennes liv på hemmet varvat med tillbakablickar ur hennes tidigare liv.

En viktig och skrämmande bok som bygger på författarens eget liv. Hon berättar om åren på Hassela och den bristande vården av narkomaner.
2007-02-15 15:30
Jag tyckte att den här första boken av Lotta Thell var en aning seg i handlingen men blev mer imponerad när jag läste andra och tredje boken.
2009-03-04 19:59
Utan en tanke är första delen av fem böcker och handlar om 15 åriga Eva som kommer till behandlingshemmet på Hesela. Historien är mycket gripande och äkta. Jag tycker det är så bra att man skriver böcker om missbruk så som det är utan att försköna eller propagera
2009-04-05 17:30
Lotta Thells självbiografi är en korrekt historia hur det är att vara intagen på Hassela kollektivet. Har själv genomgått "behandlingen" och det är inga överdrifter hon beskriver om vistelsen där. Men 15 år som hon skriver som sin karraktär "Eva" är en väldigt ung ålder för att vara intagen på ett Hassela kollektiv.(Har läst i hennes blogg att det var ett syster kollektiv dock med samma pedagogik.) Snarare tar dom in ungdomar i åldern 18-21 på Hassela-kollektiven hon skriver om. Hon beskriver på sin hemsida hur förstörd hon blev på kollektivet. Och det må vara sant, faktum är att jag då som 18-åring, dock inte med heroinmissbruk kan jag både vara bitter på behandlingsformen men också tacksam för att jag har klarat 10 år nykterhet, dock inte när jag själv valde att gå när Hassela inte kunde hålla mig kvar med hjälp av LVU. Men jag sökte upp samma kollektiv sju år senare i annan regi och gick i behandling i ett år till med några av samma personal som på Hassela tiden. Men det är som Lotta själv beskriver det är en livs lång kamp. Tycker att Lotta är modig att vara så självutlämnade och önskar henne allt gott. Hälsningar Larry Andersson,
Helsingborg, men bosatt i Umeå sen sju år tillbaka.

"

Skriv egen bokrecension till Utan en tanke