Kärlek och stålull

Författare: Lisbeth Pipping
ISBN: 9172054387

I boken skildrar Lisbeth på ett personligt och levande sätt sin uppväxt med en utvecklingsstörd mamma. En uppväxt som präglades av misär, bristande omsorg och kärlekslöshet. I gamla journaler och i intervjuer med socialarbetare och lärare söker hon svar på frågan varför samhället inte gjorde något, trots att många såg att hon och hennes systrar for illa. Men Lisbeth förmedlar också hopp och optimism. Trots svårast möjliga utgångsläge kunde hon vända sina villkor och skapa sig ett bra liv.
Medelbetyg: 4,25 (8 röster)
Bok recensioner av Kärlek och stålull :
2005-10-22 21:11
En tragisk, oerhört stark berättelse som upprör och berör ändå in till hjärteroten. Den präglas av vanvård, sexuella övergrepp, mobbning, misär och bristande omsorg.
Lisbeth växer upp i en familj där mamman är utvecklingsstörd, i en vuxenvärld full av svek. Varför fick inte familjen mer hjälp och stöd?
En intressant och tankevärd historia som bör läsas av alla.
2008-01-04 17:31
En oerhört stark berättelse tagen ur verkliga livet. Den berör upprör och stärker. Lisbeth faller handlöst ner i missär tillsammans med sin förståndshandikappade mor och sina systrar. Boken beskriver deras tragiska liv, samhällets bristande intresse och kampen för tt få tillbaka det som är så självklart att alla människor ska ha. Ett människovärde.
2008-03-14 16:17
den här boken berörde mig mycket. det är tragiskt att man kan ha det så som barn och ingen reagerar och agerar.
2008-10-14 16:00
Tankeväckande barndomskildring
2009-05-25 19:57
Boken handlar om Lisbeth och hennes 2 yngre systrar Lena och Ing-Britt under deras uppväxt i ett trasigt förhållande där deras mamma är svårt utvecklingsstörd och deras pappa är alkoholist och tar ständigt ut sin ilska genom att slå mamman och han hotar henne ofta till livet. Redan tidigt under Lisbeth barndom lämnar pappan sin utvecklingsstörda fru men dom tre små döttrarna vilket leder till att familjens ekonomi blir ännu sämre än innan eftersom att mamman inte kan sköta ett jobb och svälten är ständigt där. Ännu svårare blev det för barnen när dom skulle börja skolan eftersom dom ständigt var smutsiga och luktade illa var det svårt att passa in och Lisbeth blev misshandlad och grovt mobbad av sina klasskamrater nästan under hela hennes skolgång. Eftersom att mamman är utvecklingsstörd så har hon svårt att klara mamma rollen så Lisbeth som är den äldsta dottern tog över mamma rollen och såg till att systrarna hade det så bra som möljigt under dom svåra omständigheterna men eftersom mamman var utvecklingsstörd gjorde det att hennes kropp åldrades medans hennes hjärna var lika outvecklad som en 11 årings så var Lisbeth tvungen att vara som en mamma för hennes egen mor. I boken får man följa med Lisbeth under dom tuffa åren med missdandeln hemma, mobbningen i skolan, sexuella övergrepp och hunger. Är det rätt att låta en kvinna med en hjärna som en 11 årig ha kvar sina 3 barn? Varför gjorde inte socialen något även om dom var på ständiga besök i hemmet under alla år eller valde dom bara att blunda för det som hände? Det vet ingen, men Lisbeth är säker på att hon aldrig hade orkat leva vidare om inte dom människorna som väga se vad som vägick hade agerat.
2013-06-07 14:08
Boken berör en på djupet.
Lättläst inte så tjock bok.