Tusen kvinnor och en sorg

Författare: Björn Ranelid
Ämnesord: kärlek
ISBN: 9176435628

Simon Bakke har enligt läkarna bara drygt ett halvår kvar att leva. Han är femtiotvå år och man har nyligen upptäckt en tumör, omöjlig att operera.
Som ung studerade Simon matematik och fysik och hade tjänst vid universiteten i Bologna och Köpenhamn. Han tröttnade så småningom på forskning och undervisning och gjorde sig i stället en stor förmögenhet på fastigheter och aktier. En kort tid var han gift, men hustrun lämnade honom plötsligt för en annan man. Sedan dess har han haft otaliga men flyktiga förbindelser med kvinnor.
Nu bor Simon Bakke ensam i en stor våning i Stockholm. När han en majkväll återvänder hem möter han en kvinna som städar trappan. Hon är klädd i ett vackert tyg som når ner till fötterna och han skymtar hennes mörka hud genom linnet. Maria är från Somalia. Hon är barnmorska och flydde med sin son till Sverige från inbördeskriget, där hennes man och dotter dödades. Hon blev omskuren vid elva års ålder, hon har sett kameler gråta och hon har fått ett rapp av krokodilen när hon simmade i floden. Simon drabbas av den måttlösa kärleken.

Om Björn Ranelid
Det är i år tjugo år sedan Björn Ranelid debuterade med Den överlevande trädgårdsmästaren. I dag är han en av våra mest lästa och kritikerrosade författare med fjorton romaner bakom sig. Han har också skrivit böcker om Malmö, Österlen, Stockholms Södermalm, om Erik Höglund som glaskonstnär, samt omkring fem hundra artiklar, krönikor och essäer i skilda ämnen. Björn Ranelid möter sina läsare i många olika sammanhang. Han är en eftersökt talare och föredragshållare med hittills närmare två tusen framträdanden sedan debuten. Som medlem av Kunskapsakademien är han dessutom djupt engagerad i allt som rör språket och skolans värld.

Medelbetyg: 4,5 (2 röster)
Bok recensioner av Tusen kvinnor och en sorg :
2005-10-09 22:36
Ohhhh, vilken UNDERBAR bok. Språket, berättelsen, karaktärerna. Om ni trodde Ranelid var svårt att läsa, tänk om och prova denna boken, den är verkligen fantastisk.
2011-07-13 13:57

”Mina berättelser är flyttfåglar som söker värmen och jag ger mig inte förrän de byggt bo i ditt hjärta.” Så inleder Ranelid sin roman och det är så det gick till att läsa denna berättelse, det gick lite trögt i början men sedan ville jag inte att det skulle ta slut.

I förordet skriver Björn att det kommer många människor till honom som vill att han ska berätta deras historia, men han tackar nej och förklarar, ”att de mest fantastiska och originella öden förvandlas när de blir till ord och skrift”. Men Björn kunde inte säga nej till Maria när hon bad honom skriva ner hennes och Simons historia. Maria och hennes son Omar har flytt från inbördeskrigets Somalia där hennes man och dotter blivit dödade. Nu har de funnit en fristad i Sverige sedan nio år. Men det finns onda krafter även här och det får sonen erfara. Maria har träffat en man som hon älskar, som nu ligger för döden och han kommer inte att få se barnet de väntar. Hon vill nu att Björn ska skriva om hennes älskade innan han dör. Han är utvald att göra det. Det gör Björn, och nu lämnar han över det till oss läsare.

Simon Bakke inväntar sin död eftersom kräftan har tagit hans ländrygg och bäcken i besittning. Han är 50 år och har arbetat som matematikprofessor, genom sin sjukdom har han tid att rannsaka sig själv och han går igenom sitt liv, och minns de människor som passerat revy. Han blev sviken som barn av sin mor och kan inte förlåta hennes svek, hon bar på en hemlighet. ”Hon var månen och ställde sig framför solen och ljög om den. Vem kan kräva att jag ska förlåta mörkret?”

Simon har varit gift och blivit övergiven, nu bor han ensam i en stor våning i Stockholm.
Försynen sände Maria i Simons väg när hon städade trappor i hans hus. Hon var klädd i ett vackert tyg och han blev sanslöst förälskad i denna mörka och kloka kvinna.

Björn berättar i jagform så det är Simons röst vi hör. Det är två människors liv som flätas samman, den ena i Sverige och den andre i Afrika, till slut blir deras liv gemensamt.

Det tog lite tid att komma in i berättelsen, men när jag väl fastnat så gjorde jag det helhjärtat. Mycket av intresset låg i berättelsen om Marias liv, och Simon och hennes liv nu. Ranelid skildrar deras samtal och beskriver så vackert deras vandringar i ett somrigt Stockholm. Han kan konsten att fängsla läsaren genom berättarens röst, om hans tankar och samtal och att inte förglömma de fina Stockholmsbeskrivningarna när de vandrar i sommaren. Björn kan beskriva en människa så det blir intressant och aldrig tråkigt.

Ranelid är en underbar och lättläst författare, aningen barnslig men han har ett eget sätt att uttrycka sig och det måste vara en gåva han fått och som han delar med sig av. Det är jag väldigt glad över. Språket är inte högtravande eller svårt, det går rakt in i hjärtat och bygger bo där och efterlämnar värme.

"

Skriv egen bokrecension till Tusen kvinnor och en sorg
Vägen vidare