T. Singer

Författare: Dag Solstad
Utgivningsår: 1999
ISBN: 9173248991

T Singer är en man som utvecklat sitt sinne för pinsamheter. Små dumheter han begått som barn vänder tillbaka och plågar honom som vuxen, långt efter att alla andra glömt dem. Skammen gnager ständigt, liksom rädslan för nya felsteg. Samvaron med andra blir omöjlig och han sätter i system att leva obemärkt och glida genom tillvaron utan att göra något växen av sig.

I Notudden, ett litet industrisamhälle i Telemark, ska han realisera sitt livsprojekt: att starta på nytt i en omgivning där ingen känner honom. Där tänker han gömma sig - för sig själv och sina medmänniskor - och leva ett anonymt liv. Och han lyckas hålla låg profil tills han möter Merete. De gifter sig, men det blir ett äktenskap utan passion. När Merete omkommer i en bilolycka känner Singer en konventionell plikt att ta sig an Isabella, Meretes dotter sen tidigare. Med henne återvänder han till Oslo.
Bok recensioner av T. Singer :
2005-09-30 15:02
Ibland är det konstigt.
Ingenting i Solstads historia "T. Singer" är anmärkningsvärt, egentligen. Ändå blir romanen - slutprodukten - anmärkningsvärd. Kanske beror det på författarens fullkomliga utnyttjande av romanformen. Historien han producerat passar så utomordentligt väl för att vara en roman... och endast en roman. Ofta kan man ju för sin inre syn "se" en film spelas upp när man läser, men i fallet "T. Singer" är det omöjligt. Jag kan inte tänka mig att den kan bli en pjäs heller. Inte kan den förkortas till novell heller.
Nej, formen, och språket, är den absolut största behållningen för mig. Ingen kapitelindelning, vilket gör att alla händelser liksom flyter in i varandra. Händelser, som inte alltid har med varandra att göra, åtminstone inte i förstone, glider omärkligt in i varandra, precis som i livet självt.

"

Skriv egen bokrecension till T. Singer
Flicka saknad