Anna Karenina

Författare: Leo Tolstoj
Genre: Klassiker
Ämnesord: historia, kärlek
ISBN: 9789113035765

När Anna Karenina möter greve Vronsky upptäcker hon för första gången sin passionerade natur och de inleder en förbjuden kärleksaffär. Anna är gift och har ett barn med den äldre och mycket reserverade Karenin, för att följa sina känslor måste hon lämna hem och barn och utmana alla konventioner. De trångsynta aristokratiska cirklarna i 1800-talets Ryssland dömer obönhörligt och passionen leder oundvikligen mot undergången.
Leo Tolstoj (1828–1910), själv av grevlig familj, har med Anna Karenina skapat det många anser vara den största klassikern av dem alla. Han har lämnat det stora historiska perspektivet från Krig och fred och skapat en stor kärleksroman som avslöjar cynismen och de djupa motsättningarna mellan äkta känslor och materiellt välstånd som fanns i societetssamhället.

Alla lyckliga familjer är varandra lika, men den olyckliga familjen är alltid olycklig på sitt speciella sätt.

(Romanen inleds med dessa ord)

Medelbetyg: 4,34 (32 röster)
Bok recensioner av Anna Karenina :
2003-12-17 16:29
En av de tråkigaste böckerna jag nånsin läst! Det bara maler på om en massa fester och rika ryssar som går på dessa festen, och det är helt enkelt väldigt tråkigt!!!!
2004-01-03 11:15
En helt otrolig familjekrönika som verkligen har allt. Något av det bästa jag har läst.
2004-04-16 10:32
Då Anna Karenina möter den unge och angenäme greve Vronsky på ett tåg från Petersburg till Moskva slås hon för första gången i bojor av kärlekens orubbliga makt och inleder efter hand en hemlig kärleksaffär med denne. Anna är dock gift och har därtill ett barn med den äldre och mycket förbehållsamma Karenin. För att följa sin lidelse måste hon lämna hem och barn och utmana alla sedvänjor. Detta är en av de två berättelser som romanen Anna Karenina inrymmer. Den andra, och minst lika intressanta, berättelsen handlar istället om Tolstojs alter ego Konstantin Levin – en egenartad godsägare och intellektuell tvivlare som inledningsvis tyngs av en till synes utsiktslös kärlek till yngre kvinna. De två berättelserna och huvudpersonernas öden länkas samman av de många bifigurer som figurerar i romanen.

Anna Karenina är enligt mitt tycke en kolossalt imponerade roman (och då inte bara till sidomfånget) som först och främst beskriver olika samhällskretsar inom den ryska societeten under mitten av 1800-talet. Porträtteringen av Konstantin Levin är dock romanens absoluta höjdpunkt. Denne kuf och tvivlare är utomordentligt intressant att läsa om och många av de tankar som Tolstoj förära Levin med är mycket beaktansvärda och vittnar om levnadsvisdom. Alla miljöbeskrivningar, alltifrån baler till disiga sädesfält, är även de av en klass som sällan, om ens någonsin, överträffats i litteraturen. Det är också den mustiga skildringen av den ryska landsbygden och jordbruket som i efterhand har etsats sig fast mest påtagligt i mitt minne. Bör inta en central plats i varje litteraturälskares bokhylla.
2005-03-20 07:44
ja, jag sympatiserade med levin.
åh, det är en så bra bok. jag blir så arg på anna när hon beter sig så dumt i slutet av boken!
2005-05-06 19:45
Anna Karenina är gift med en gammal man Alexej Karenin, och har en son som heter Serjosja. Alla tycker om Anna Karenina, de tycker hon är så sympatisk och vacker.

Levin är kär i Kitty,som är kär i Vronskij, som är kär i Anna Karenina.

Kitty säger först nej till Levin för att hon vill ha Vronskij. När Vronskij säger nej till henne blir hon sjuk, och det tar lång tid för henne att bli bra igen. När hon märker att hon inte kan få Vronskij så säger hon ja till Levin. Man kan tycka att deras äktenskap inte ska bli bra eftersom hon tagit Levin som ett "andra val", men jag får intrycket att dessa två lever det mest fridfulla och lyckliga livet i boken.
Levin är en mycket jordnära person.

Med Anna Karenina däremot är det bara olyckligt. Hon lämnar sin man för Vronskij och får ett olyckligt liv, där hon går omkring och grubblar och förebrår sig själv. Ingen tycker längre om henne heller.

Jag blev lite besviken på denna bok, hade väntat mig att den skulle vara så bra. Vet inte riktigt varför men det kan bero på att jag jämför den med "Idioten".

Jag tycker att Anna Karenina på vissa sätt liknar "Brott och straff", då den handlar om en person som går omkring och grubblar och försöker rättfärdiga sig själv.
2005-08-02 04:26
Leo tolstoj har en en gång lyckats överträffa sig själv och alla andra förväntningar som litteraturkritikerna hade om honm. vi pratar om verket, romanen, Anna Karenina.....konstigt egentligen att boken är uppkallat efter just Anna karenina i och med att det är en av figurerna som romanen för oss om, men det finns ju minst 3-4 andra personer som romanen lika bra skulle kunna vara uppkallat efter!!

till handlingen : boken uppdelas i tre delar, förälskelsen, konflikten och katastrofen.

I början av den första delen får vi träffa kitty, som blir uppvaktat av två unga män, Levin som är en rik godsägare som lever på landet och som inte trivs bland sina landsmän som befinner sig i den högsta societeten, och Vronskij som har en förträfflig karriär i det militära och kan nå hur långt som helst, dessutom rik och välkänd och uppskattad i societeten i både moskva och petersburg precis som Levin.

Levin som får korgen av kitty, pågrund av att hon är så upptagen av Vronskij som egentligen inte känner på samma sätt som hon känner för honom, han tycker istället om sitsen han befinner sig i, nämligen att bli älskad.

Vronskij låter sig istället bli förälskad i en vädligt vacker dam, som är respekterad av alla i både moskva och petersburg. anledningen till detta är att hennes rättige man har en väldigt hög tjänst i ryssland , respekterad av alla, kejsaren och även sina fiender!! Ja till och med av självaste Volskij.

Anna som har ett långt, mörkt hår med naturliga lockar som hänger just ovanför axlarna bär oftast mörka klänningar! hon har vackra vita armar och hon utstrålar så härligt.

Anna känner att hennes hjärta är fast hos Vronskij och han känner precis samma sak. de låter sig börja en hemlig affär, men snart börjar folk misstänka och slänga ögonen på de. Annas rättrogne man försöker att ingripa men har så mycket att tänka på, han vill inte hans namn ska dras i smutsen och när han inser att Anna trots allt inte vill avbryta sitt förhållande tillsammans med Vronskij så slutar han att försöka och accepterar det hela, men vänner och andra i societeten accepterar det inte.

Anna och Vronskij får det väldigt svårt och rymmer men till slut måste de återvända och möta sina fienders hat i ögonen och snart börjar de inse att de inte kan leva på det viss som de gör, ingen vill ha med de att göra, de orkar inte leva ensamma ute på landet, hon får inte träffa sin son och Vronskij som har fått en dotter tillsammans med Anna är fölägen om att hon ska bära hans namn, men så blir det inte. vad ska de ta sig till............

vår käre vän Levin, som jag nämnde tidigare har fått korgen av kitty, så han flyttar ut på landet, till sitt gods. han har mycket att göra, men kan inte sluta tänka på kitty, som blir sjuk av att Vronskij aldrig brytt sig om henne. hon flyttar utomlands för att få hälsan tillbaka.

under denna tiden försöker Levin sina arbetare att sammabeta och visa vilja men han misslyckas, han börjar så småningom att intressera sig för jordbruket och börjar skriva en bok. han har många tankar och ideer, men är aldrig säker och kan inte övertyga trots att dessa teorier och ideer är prima.

Kitty återvänder till ryssland helt frisk, och Levin som av en händelse träffar kitty friar till hene och de gifter sig. flyttar ut på landet och är så glada men så kommer konflikterna som de måste kämpa sig igenom och så komemr det första barnet......................

Den här romanen som är så välskriven har två berättelser som vi får följa.....vi får följa Levin och kittys liv och sedan är det Anna och Vronskij......men det räcker inte med detta.....vi får även följa många andra personer öden som sammankopplar ihop dessa två parens liv.

vi får även veta hur arbetarna, jordbrukare, rika och utlännigar har det i 1800 talets ryssland. vi får veta om det stora missbruket av alkohol och hasardspel, svartsjukan.

men det bästa av allt kärleken, att dessa personer i boken avstår från allt och alla för kärlekens skull......kan man ens klandra dessa personer?
2005-08-16 17:11
Leo Tolstoj skrev romanen Anna Karenina. Romanen kom ut för första gången år 1877, och den speglar författarens egen tid och samhällsklass. Tolstoj var själv en rysk greve, som försökte flera gånger dra sig undan livet bland överklassen.
Tolstojs roman var en slags samhällsskildrande berättelse, med kärleks- och livskraftsförklaringar i form av självporträttering. Kärnan i romanen är familjen, kärleken i den och utanför. Kärleken i famijen och utanför kan mötas med medgångar eller motgångar.
Romanens historia inleds med följande mening : ” Alla lyckliga familjer är lika, men den olyckliga familjen är alltid olycklig på sitt speciella sätt ”

Anna Karenina är romanen som berättar en storartad historia om överklassens liv i Moskva och S:t Petersburg. Två huvufkaraktärer dominerar berättelsen. Den ena av dem är Anna Karenina. Hon lever i början ett stillsamt och relativt lyckligt liv med sin man och son. Hon har en stark personlighet, som får dem unga att känna avund. Anna är vacker och klok.
Men då hon träffar greven Alexej Vronskij för första gången, ändras allting till sin motsats. Vronskij blir ohjälpligt förälskad i Anna, och hon i sin tur lockas till slut in i en komplicerad och lycklig kärleksaffär. Alexej Vronskij visar sig vara en man som kan få alla kvinnor att falla för honom. Han har en stark karaktär, charm och en slag oskuldsfullhet i sig. Men då Anna faller för denna man, vänder allting sig från lycka till olycka. Ändå försöker hon gräva fram dem få guldklimparna ur röran som bildats av skuldkänslor och besvikelser, och då spricker en slags ytlig lycka i henne, som till slut bokstavligen stryper hennes liv.

I romanen får man även möta greven och godsägaren Konstantiv Levin. Även han söker sin lycka i livet. An visar sig vara mannen i romanen, som verkar vara den mest klokaste och förnuftigaste. Men trots sin förnuftighet, så förälskar sig även han helt totalt. Han faller för den unga Katerina Stjeraskaja (Kitty).

I romanen Anna Karenina är det flera långa ryska namn, som förvirrar lätt den ovana läsaren. Namnen är ju svåra, en karaktär/person kan ha flera olika benämningar. Detta kan göra läsningen väldigt svår och krånglig – men efter ett tag hittar man rytmen och känslan. Men flera gånger får man bläddra fram och tillbaka, för att få begrepp om att vem som är vem egentligen.

Leo Tolstojs roman fick kritik av läsarna under hans tid, eftersom historien om karaktären Anna Karenina kunde då anses som omoralisk. Anna Karenina bryter ju upp från sitt äktenskap, och på så sätt bryter hon även upp sig från sin position i samhället. Av detta kan man nog dra paraleller till Tolstoj själv. Han försökte ju flera gånger bryta upp från sin position, genom att lesa ut till landet, och leva ett bondeliv med enkel mat och klädsel – liks karaktären Konstantiv Levin gjorde i romanen.

Jag tyckte om att läsa denna roman, trots att det var aningen svårt och hackigt i början. Men jag tycker om att känna boken tyngd i min hand – och tro mig, Anna Karenina romanen med hårda pärmar var rätt så tung att hålla i… Men inte alltför tung att läsa.
Romanen är ett mästervärk – och jag har stor respekt för orden som kommer från Leo Tolstojs penna.
2005-12-13 11:39
Tolstoy är min favorit författare tyvärr är detta inte hans bästa bok - vilket är "Krig och Fred" - men det är ändå ett mästerverk.
2006-02-17 08:17
Bitvis VÄLDIGT trög och seg. Men den skapar helt klart en stämning, som byggs upp under hela boken. I skutet så känner man verkligen hur man är i 1800-talets Ryssland. Inget för en nybörjarläsare som kräver spänning från första sidan, utan en klassisk roman som bör läsas, särskilt om man har ett intresse för ryska romaner och författare.
2006-08-17 16:26
Berättelsen om Levin och Kitty är mer intressant än den om titeln antyder är den främste, den mellan Vronskij och Karenina. Personskildringarna och det sociala spelet är bokens starkaste sida. Tolstojs stil påminner mycket om Dostojevskijs.

Långsammare blir det när Tolstoj försöker få fram sina politiska idéer. Jordbruksfrågan på 1800-talet i Ryssland är ingenting som berör mig idag, därför blir Levins tankar kring detta ganksa ointressanta.
2007-11-02 10:45
Det var ett par år sedan jag läste boken. Jag började tänka på den idag när jag satt och njöt av solen. Då insåg jag att jag inte kom ihåg hela handlingen. Det som fastnade var enskilda bilder och känslor. Jag kan vandra runt i Lenin och Kittis trädgård och hus. Jag kan erinra känslan när Anna möter Vronskij för första gången på tågstationen. Det är helt enkelt en fantasktik bok som har lämnat underbara spår efter sig i mig.
2007-11-02 12:03
Seg som kola. För detaljerad miljöbeskrivningar.
2008-02-24 10:49
En helt fantastisk bok! Har svårt att förklara. Måste läsas helt enkelt.
2008-06-13 20:29
Tar lite tid att komma in i, men sen är den fantastisk. Så vacker, så insiktsfull, så bra personkännedom och fortfarande så modern.
2008-09-24 13:28
Tolstoj i sitt ess... En bok som har det mesta , Tolstoj är en mästare på att beskriva miljöer och kunna förmedla en varm känsla till läsaren,
en stor kärleksroman som beskriver det ryska societetssamhället på ett magnefikt sätt
2008-10-22 14:23
Recession av ” Anna Karenina ”

Jag har läst bocken ” Anna Karenina ” av Leo Tolstoj. Tolstoj är mest känd för böckerna "Krig och fred" i fyra delar och "Anna Karenina”. Han utvecklar sin pacifistiska anarkism i böckerna "Ivan Iljitjs död" -1886,”What then must we do?"-1887 och”The Kingdom of God is within you",-1894.
Leo Tolstoj skrev romanen Anna Karenina. Romanen kom ut för första gången år 1877, och den speglar författarens egen tid och samhällsklass. Tolstoj var själv en rysk greve, som försökte flera gånger dra sig undan livet bland överklassen.Tolstojs roman var en slags samhällsskildrande berättelse, med kärleks- och livskraftsförklaringar i form av självporträttering. Kärnan i romanen är familjen, kärleken i den och utanför. Kärleken i familjen och utanför kan mötas med medgångar eller motgångar.Romanen handlar delvis om den gifta Anna Kareninas passionerade kärlekshistoria med officeren Vronskij.
Romanen börjar med "Alla lyckliga familjer liknar varandra, men den olyckliga familjen är alltid olycklig på sitt särskilda sätt."
Anna Karenina är romanen som berättar en storartad historia om överklassens liv i Moskva och Sant Petersburg. Två huvufkaraktärer dominerar berättelsen. Den ena av dem är Anna Karenina. Hon lever i början ett stillsamt och relativt lyckligt liv med sin gammal man Alexej Karenin, och sin son som heter Serjosja. Hon har en stark personlighet, som får dem unga att känna avund. Anna är vacker och klok. Alla tycker om Anna Karenina, de tycker hon är så sympatisk och vacker. En gång kommer Anna till sin bror Stiva för att hjälpa till i hans äktenskapskris. Stiva är nämligen ofta otrogen, men nu har hans fru Dolly kommit på honom och är mycket upprörd. Efter att ha lyckats övertala Dolly att förlåta Stiva .Men då hon träffar greven Alexej Vronskij för första gången, ändras allting till sin motsats. Vronskij blir ohjälpligt förälskad i Anna, och hon i sin tur lockas till slut in i en komplicerad och lycklig kärleksaffär. Alexej Vronskij visar sig vara en man som kan få alla kvinnor att falla för honom. Han har en stark karaktär, charm och en slag oskuldsfullhet i sig. Men då Anna faller för denna man, vänder allting sig från lycka till olycka. Ändå försöker hon gräva fram dem få guldklimparna ur röran som bildats av skuldkänslor och besvikelser, och då spricker en slags ytlig lycka i henne, som till slut bokstavligen stryper hennes liv. Med Anna Karenina däremot är det bara olyckligt. Hon lämnar sin man för Vronskij och får ett olyckligt liv, där hon går omkring och grubblar och förebrår sig själv. Ingen tycker längre om henne heller.
I romanen Anna Karenina är det flera långa ryska namn, som förvirrar lätt den ovana läsaren. Namnen är ju svåra, en karaktär/person kan ha flera olika benämningar. Detta kan göra läsningen väldigt svår och krånglig – men efter ett tag hittar man rytmen och känslan. Men flera gånger får man bläddra fram och tillbaka, för att få begrepp om att vem som är vem egentligen. Leo Tolstojs roman fick kritik av läsarna under hans tid, eftersom historien om karaktären Anna Karenina kunde då anses som omoralisk. Anna Karenina bryter ju upp från sitt äktenskap, och på så sätt bryter hon även upp sig från sin position i samhället. Av detta kan man nog dra paralleller till Tolstoj själv. Han försökte ju flera gånger bryta upp från sin position, genom att lesa ut till landet, och leva ett bondeliv med enkel mat och klädsel – liks karaktär Konstantiv Levin gjorde i romanen.
Parallellt skildras den lyckligare kärlekshistorien mellan Kitty och godsägaren Levin. I romanen får man även möta greven och godsägaren Konstantiv Levin. Även han söker sin lycka i livet. An visar sig vara mannen i romanen, som verkar vara den mest klokaste och förnuftigaste. Men trots sin förnuftighet, så förälskar sig även han helt totalt. Han faller för den unga Katerina Stjeraskaja (Kitty) som är kär i Vronskij, som är kär i Anna Karenina.
Kitty säger först nej till Levin för att hon vill ha Vronskij. När Vronskij säger nej till henne blir hon sjuk, och det tar lång tid för henne att bli bra igen.
När hon märker att hon inte kan få Vronskij så säger hon ja till Levin. Man kan tycka att deras äktenskap inte ska bli bra eftersom hon tagit Levin som ett "andra val", men jag får intrycket att dessa två lever det mest fridfulla och lyckliga livet i boken. Levin är en mycket jordnära person. Den senare lär vara inspirerad av Tolstojs eget äktenskap.
Jag tyckte om att läsa denna roman, trots att det var aningen svårt och hackigt i början. Tar lite tid att komma in i, men sen är den fantastisk. Så vacker, så insiktsfull, så bra personkännedom och fortfarande så modern. Men jag tycker om att känna boken tyngd i min hand – och tro mig, Anna Karenina romanen med hårda pärmar var rätt så tung att hålla i… Men inte alltför tung att läsa. Romanen är en mästervärk och jag har stor respekt för orden som kommer från Leo Tolstojs penna.

Anne-Mary
2009-04-26 18:55
Ett mästerverk trots många namn att hålla reda på.
2009-06-11 01:11
Ett mästerverk.
2009-06-24 19:44
Lång, lång, men så bra. Levin är höjdpunkten.
2009-10-27 10:55
Det var några år sedan jag läste Anna Karenina men den gjorde stort intryck på mig då och den står högt på listan över böcker jag ska läsa om så fort jag får tid. Jag minns den som oerhört spännande genom hela läsningen, trots omfånget. Vackert språk och underbara natur- och personskildringar. Gripande story och intressant att få en så djuplodande inblick i dåtidens Ryssland.
2009-11-26 11:47
Jag gillar den här boken. Vissa delar känns långa och ointressanta, speciellt när de diskuterar ämnen jag inte är intresserad av, men andra delar griper tag i mig. Det är spännande att följa huvudpersonernas vardag, känslor och tankar. Det är krångligt med alla namn och att de tilltalas olika och flera gånger fick jag bläddra till listan med alla personer för att se vilka de var.
2011-01-11 18:53
Gripande roman med många intressanta vinklingar. Mycket rika karaktärsskildringar.
2013-04-25 14:59
En bok som räknas som en klassiker. Mycket kärlek och känslor, avund och hat. Här är det inte bara Anna Kareninas öde som väcker intresse utan nästan ännu mer fashinerar Kitty. kvinnan som var djupt förälskad i den man som blev Anna Kareninas älskare.
2013-07-14 16:50
Anna Karenina, Leo Tolstoj i översättning från ryskan av Sigurd Agrell med illustrationer av Gunnar Brusewitz. Bokförlaget Bra Böcker 1975.
Handlingen utspelar sig i den ryska societeten på 1870 talet, det är en brokig samling människor som passerar, men inte obemärkt. Leo Tolstoj har en stor förmåga att beskriva människor och deras beteende.
Hur ska man beskriva detta mästerverk, var ska man börja i denna mångsidiga samling av karaktärer där ingen egentligen passerar obemärkt? Det är till en början svårt att ta sig in i handlingen och att hålla reda på alla inblandade, men man smygs in för att till slut vara helt fången och tagit dem alla till sitt hjärta.
Anna Karenina förälskar sig handlöst och bryter upp från sitt äktenskap med en man som hon egentligen aldrig älskat, hon får betala ett högt pris för sin kärlek, hennes son. Hon blir dömd som en fallen kvinna medans hennes älskare fortfarande kan röra sig fritt i societeten, detta tär på deras förhållande och det hela slutar i en katastrof.
Annas bror är en glad lax som roar sig och tar vara på varje tillfälle som bjuds, medan hans fru Dolly får bära ansvaret för barn och ekonomi. Dolly är till en början en ganska medioker själ, men blir efter hand bara intressantare. Hennes syster blir sjuk av kärlekssvek, i en som hennes far säger ”fabriksprodukt”, men finner till slut sin lycka i Levin som jag tycker är den intressantaste karaktären i boken och som det sägs vara ett alter ego till Tolstoj. Kan vara en förklaring till att han får ta mest plats.
Jag skulle kunna fortsätta med karaktärsbeskrivningar i det oändliga för alla inblandade är intressanta. Det riktigt värmer i hjärtat att lära känna dem, hur de tänker och agerar. Men det finns så mycket mer i denna roman, det är beskrivningar av det sociala spelet, konventioner, politik, landsbygdens liv med bönder och godsägare, jakt och naturupplevelser. Döden och livets mening är en stor ingrediens, som nog mest gestaltas i Levins grubblerier.
Det är just Tolstojs sätt att få liv i karaktärerna, detta att en människa inte är liksidig. Vi förändras efter livets gång och visar olika sidor efter situation och sällskap.
Hur romanen ”Anna Karenina” slutar är nog allmänt känt, ändå lyckas Leo bygga upp intrigen till bristningsgränsen. Man vet vad som ska hända och ändå kämpar man emot som läsare. När Annas öde är slut så fortsätter berättelsen, kanske lite på tomgång. Men samtidigt känns den nödvändig, livet går vidare, lättare för vissa och svårare för andra.
Jag har många gånger funderat över vad som gör en roman till en klassiker. Efter att ha läst ”Anna Karenina” funderar jag inte längre, den är odödlig. Jag har tvekat att läsa den för den verkar så sorglig, men den känslan var fel för det var så mycket annat som lyftes fram. Det hela var som en palett med till en början mycket klara färger. Färgerna förändrades efter att konstnären varit där och kluddat, dragit in dem i varandra och ingen färg är sig lik hela tiden och till slut förvandlas hela kartan till en tavla.

2013-07-15 22:50
Verkligen en klassiker värd namnet. Otroligt bra flyt i språket, fascinerande historia och väl värd tiden det tog att läsa den. Bitvis var den enligt mig lite för långsam vilket drar ner betyget något, men på det stora hela ändå en mycket läsvärd roman!

"

Skriv egen bokrecension till Anna Karenina
En färd till Indien