Vi ses vid Röda Sten

Författare: Viveca Lärn
Utgivningsår: 2004
ISBN: 9146210334

Judit och Maud är grannar i ett landshövdingehus i Göteborg. Maud skall snart fylla sextiofyra och är en så god lyssnare, tycker Judit. Maud har varit gymnasielärare, men nu är hon cykelbud, snabb som en vessla för sin ålder och tämligen rastlös. På fritiden räknar hon ekorrar.
Judit har problem. Hon har kommit fram till att hon måste träffa en riktig man. Hon skall fylla fyrtio i april och har aldrig lyckats behålla ett jobb mer än ett halvår och inte någon man heller. Hennes vän, konservatorn och butiksinnehavaren Dennis, är rätt trött på att höra om Judits jakt på Mr. Right. De brukar diskutera livet, kärleken och döden på stamkrogen Kometen där de aldrig blir störda.
Aldrig störda fram till det ögonblicket när den nyskilde civilingenjören Love B Edison kliver in på restaurangen och in i Judits liv.
Det här kommer nog att gå bra, om Judit tar bort sina tatueringar med laser och Love slänger sina manschettknappar med monogram. Det är vad personalen på Kometen tror. Dennis däremot önskar inte paret lycka till och det gör inte Maud heller.

Medelbetyg: 3 (4 röster)
Bok recensioner av Vi ses vid Röda Sten :
2005-08-26 15:39
Judith ska snart fylla 40 år och hon bankas mer eller mindre blodig av sin biologiska klocka. Naturligtvis är hon singel. Hon envisas att förälska sig i karlar som inte alls vill ha något seriöst förhållande, iallafall inte tala äktenskap efter första dejten. Hon har en bundsförvant i den många år äldre Maud, som är en pensionerad lärare i franska. Maud är totalt less på sina efterhängsna grannar (därbland Judith) och smyger ut i skogen för att räkna och samla ekorrar. Judiths bästa kompis Dennis är en försupen konstnär som fördriver sina dagar på krogen där han försöker omstrukturera sitt liv. Han är egentligen utbildad till djurkonserverare och när Maud en dag kommer springande med en död ekorre, beslutar han sig för att hjälpa henne. Vi får följa Judiths kärlekssökande, Dennis kamp mot spriten och Mauds charmiga tillvaro i Lärns senaste bok "Vi ses vid Röda Sten", en mysig sidvändare i göteborgsmiljö.

Nåväl, jag skulle knappast kalla det här för en av de bästa romaner jag läst. Den är charmig och lättsam och tack vare Lärns humor tappar den aldrig fart eller blir tråkig. Det är faktiskt snarare personerna i boken jag retar upp mig på (vilket i och för sig inte säger ett dugg om bokens kvalité utan snarare är personliga åsikter). Judith är en hopplös jävla tjatgnatprat sak, som gör och tänker så fullständigt orealitiska saker att jag blir knäpp i huvudet. Hon liknar de där brudarna i Marian Keyes böcker frånsatt att hon är ännu mer skruvad. Hon är som en tragisk tragisk Bridget Jones - fast smal (kors i taket). På sätt och vis gillade jag nog att reta mig på huvudpersonerna. Just därför måste jag också ge boken ett högre betyg än medelmåttigt. Boken var inte lätt att lägga ifrån sig, och även om jag blev irriterad så kunde jag inte låta bli att läsa vidare. Jag tycker "Vi ses vid Röda sten" är värd en trea plus. Jag kommer läsa Lärns andra vuxenböcker också.
2009-03-19 18:28
På något sätt var inte boken riktigt så trevlig som jag hade väntat mig.
2016-01-24 19:57
Bok med härligt udda karaktärer, den första jag läst av Viveca men förmodligen inte den sista.
2018-11-23 19:37
Lättlyssnad och underhållande med trovärdiga och smått neurotiska huvudkaraktärer. Boken når dock inte upp i samma klass som Viveca Lärns romaner om invånarna på Saltön, men är absolut läsvärd och underhållande.
Slutbetyg, en stark 3:a!

"

Skriv egen bokrecension till Vi ses vid Röda Sten