Alvblodet

Författare: Katharine Kerr
Genre: Fantasy
Ämnesord: äventyr
ISBN: 9100564370

Fyrtio år har gått sedan Rhodry Maelwaedd kom åter från Bardek och tiden i träldom. Sedan dess har han härskat över Aberwydd med fast hand. Han har aldrig återsett Jill, och minnet av tiden då de red tillsammans på den långa vägen som Silverdolkar är allt som återstår. Men alvblodet i Rhodrys ådror har bevarat honom förunderligt ung, och folk har börjat viska och underliga rykten sprids. Så en dag kommer Jill tillbaka, men hon ser inte längre ut som den unga, vackra flicka han skildes åt för så länge sedan. Nu är hon en mäktig magiker, och bär med sig ett budskap: Rhodry måste ge sig av och lämna riket bakom sig för alltid.

Det här är den femte boken om det magiska kungariket Deverry.
Medelbetyg: 4 (2 röster)
Bok recensioner av Alvblodet :
2005-08-11 20:51
Den femte boken i Deverry-serien. Det är en bra bok, med influenser från den keltiska mytologin. Läs den!
2007-01-28 12:44
I den femte boken i serien har Jill övergett Rhodry för att studera dweomer hos mästaren Nevyn. Rhodry lever sitt liv som gwerbret, tillsammans med sin familj, och utför sitt värv väl. Dock börjar rastlösheten göra sig påmind, och att han är till hälften alv gör att han inte åldras på samma sätt som sina deverrianska landsmän. När man inte längre kan skilja honom från hans 25-årige son, börjar pratet komma igång...

Jill dyker upp i Rhodrys liv efter alla år, och trots att han chockas av att se hur hon åldrats är återseendet honom kärt. Tillsammans med Salamander iscensätter de Rhodrys död, för att hindra att spekulationerna kring Rhodrys brist på åldrande ska leda till att någon inser att han trots allt inte är en Maelwedd. Hans son får äntligen ta över efter sin förmodat döde far, medan Rhodry rider västerut för att slå följe med sin riktige fars folk, alverna Elcyion Lacar.

Här får vi också stifta närmare bekantskap med dels Nevyns lärling Aderyn, som slagit följe med alverna, och dels med alvernas egen dweomerkvinna Dallandra. Dallandra får på märkligt vis kontakt med Väktarna, en samling väsen i skugglandet som då och då ingriper och hjälper alverna på olika sätt, men som också ställer till det för dem. I Väktarnas land löper tiden annorlunda, så när Dallandra tror sig varit borta ett par dagar, har hon varit borta i hundratals år, och hennes unge älskare Aderyn har blivit gammal och grå.

Det här är återigen en oerhört fängslande berättelse från det magiska landet Deverry. Karaktärerna är färgstarka och viljestarka och kastar läsaren in i det ena halsbrytande äventyret efter det andra. I den här boken upplevde jag för första gången att det var svårt att hålla reda på vilken tidsålder man för stunden följer, och det kändes stundtals som om man fick lära känna en ny karaktär alldeles för kort, bara för att sedan kastas vidare in i nästa del av historien. Fortfarande är det dock en fantastisk läsupplevelse, med en värld rik på mytologi, magi, saga och hjältedåd. Rekommenderas varmt till alla fantasyvänner!

"

Skriv egen bokrecension till Alvblodet
Judas barn