Häxvargen

Författare: Katharine Kerr
Genre: Fantasy
Ämnesord: äventyr
ISBN: 9100563064

För länge sedan var Myleton huvudsäte för slavhandeln på de norra öarna i den bardekianska övärlden. Med tillräckligt mycket pengar och en smula tålamod kunde en köpare hitta alla slags människor där: skrivare, jordemödrar, grovarbetare - och någon gång till och med en barbar från Deverry, även om de var sällsynta. Slavhandlare Brindemo har just kommit över en sådan dyrbarhet. Men barbaren, några år över de tjugo och hövisk på ett sätt som tyder på visst samröre med adeln, kommer inte ihåg sitt namn. Hans minns ingenting alls - inte sin familj, inte sin hemstad - inte mer än enstaka brottstycken av sitt liv innan han blev såld. Ingen anar att fången är Rhodry Maelwaedd - Aberwyns rättmätiga arvinge. Allra minst han själv.

Detta är fjärde boken i Deverry-serien.
Medelbetyg: 4 (2 röster)
Bok recensioner av Häxvargen :
2005-08-11 20:13
Ännu en bra bok i serien om landet Deverry. Jag rekommenderar den till alla som vill läsa välskriven fantasy.
2007-01-06 12:06
I den fjärde boken om det magiska landet Deverry finner vi Rhodry i öriket Bardek - som slav. Slavhandlaren Brindemo tycker som tur var att den exotiske barbaren är för värdefull att säljas till gruvorna, så han hamnar hos en rik änka. Hans första tid som slav är svår, trots att han inte vet något om sin bakgrund har han svårt att falla in i den underdåniga rollen.

Jill och Salamander, Rhodrys halvbror av alvsläktet, ger sig iväg till Bardek för att följa spåren efter den bortrövade lorden. I sin förtvivlan släpper Jill omedvetet lös sin inneboende dweomerkraft, så Salamander tvingas lära henne grunderna, bara för att hålla henne ifrån den värsta faran. Trots detta råkar hon skapa en varglik varelse, som frigör sig från hennes sinne och sätter efter Rhodrys tillfångatagare. Själv anar hon inte vad hon gjort, och Salamander är ovetande om vilken fara hon försatt dem i.

Återigen en oerhört välskriven och mycket spännande saga om det magiska landet och de personer som vi som läsare nu känner ganska väl. Miljöerna är livfullt beskrivna, man kan nästan känna doften av exotiska kryddor på marknaderna i Bardek, liksom man tycker sig kunna se gycklaren Chrysellos ljusblixtar. Personerna är kärleksfullt porträtterade, och har nyanser och djup i sina personligheter som förvånar på de mest oväntade ställen i berättelsen. Spänningen i historien är stor och håller läsaren i ett järngrepp. Slutet är inte oväntat, däremot är vägen dit annorlunda än man tror, och priset för slutet är inte väntat.

Mycket god läsning som varmt rekommenderas till alla fantasyfans! Missar man denna serien missar man ypperlig fantasy!

"

Skriv egen bokrecension till Häxvargen