Draktronen

Författare: Katharine Kerr
Ämnesord: äventyr
ISBN: 9100565490

För över tusen år sedan fördrevs folken i Deverry från sitt storslagna kungadöme av de fientliga Horderna och tvingades söka skydd i de avlägsna skogarna österut. Där kom de att slå sig ned för gott, men höll minnena från den gamla tiden vid liv generation efter generation. De glömde aldrig städerna och allt det underbara de lämnat långt bakom sig, långt västerut. Men när de många tidevarv senare återvänder möter de en annan värld.

Draktronen är den tredje delen i Katharine Kerrs episka fantasyserie om det magiska landet Deverry. Här berättas om Nevyn, Rhodry och Jill och deras kamp mot ondskans makter som hotar världen århundradena efter Hordernas invasion. Berättelsens rötter återfinns i keltisk mytologi, och läsaren möter en detaljrik och fullständigt övertygande sagovärld med magiker, kungar, alver och profeter - en värld där kärleken triumferar till och med över döden.
Medelbetyg: 3 (3 röster)
Bok recensioner av Draktronen :
2005-08-11 19:16
Ännu en bra bok i serien om landet Deverry. Jag rekommenderar den verkligen!
2006-12-31 00:20
I denna den tredje delen i serien om det magiska landet Deverry, får vi fortsätta att följa våra nu välbekanta huvudpersoner; helaren och dweomermästaren Nevyn, silverdolken och förskjutne lorden Rhodry, och givetvis Jill, silverdolk och dotter till rikets främste svärdskämpe. Men vi får också stifta några nya bekantskaper, i en annan tid bland annat krigaren och barden Maddyn, som slår följe med Caradoc och hans följe av vanärade krigare: de allra första silverdolkarna.

I Rhodrys och Jills tid skruvas ränkspelet kring tronen upp till hårresande intriger och livsfarliga attentat. Någon ser till att gwerbret Rhys av Aberwyn, Rhodrys bror, förolyckas vid en jakt, så allvarligt att han knappast lär överleva. Hjulen sätts i rullning för att få Eldidds konung att återkalla Rhodry och återinsätta honom som arvinge i Aberwyn. Men var befinner sig Rhodry? Han och Jill har skiljts åt, på grund av kärlekskrank galning som försökt förföra Jill med en märklig form av magi, som tom överträffar Nevyns kunskaper. Rhodrys alvbroder Ebañy, även kallad Salamander, tar tillsammans med Jill upp jakten på Rhodry.

Som vanligt är det här en oerhört välskriven historia. Berättelsen är full av spänning, färgstarka karaktärer, politik, intriger och starka känslor. Skiftena mellan olika tidsåldrar är fantasieggande och gör historien oändligt mycket mer komplex än om man bara berättat den rakt av med hänvisningar till "det var en gång". Huvudpersonerna är livfullt beskrivna, och känns trovärdiga rakt igenom, mycket för att de inte bara är onda eller goda, utan de har oftast fler sidor och man får ofta reda på vad som driver dem.

Det här är otroligt bra fantasy, och en mycket fängslande berättelse för alla som gillar en bra äventyrshistoria! Rekommenderas varmt!
2010-02-23 10:02
Riktigt dåligt. Läste inte ut den.