Safirringen

Författare: Katharine Kerr
Ämnesord: äventyr
ISBN: 9100560723

På tiohundratalet sträcker sig kungariket Deverrys välde från provinsen Eldidd i väster till Dun Hiraedd i öster. Men i Bardek på andra sidan havet ägnar de urgamla makterna sig åt en mycket speciell del av den mörka dweomern - att avtvinga ett ovilligt universum antydningar om kommande händelser.

De ser att Rhodry lever i landsflykt som silverdolk med Jill vid sin sida. Alla tecken pekar på att han kommer att dö i strid innan året är slut. De ser att dweomermästaren Nevyn ännu är okunnig om vem som ör hans fiende. Och de ser att alvers och människors vägar har korsats och att världen håller på att förändras. De urgamlas herrevälden är hotat, men om de kan finna Västerna stora sten har de makt att vrida tiden ur led...

Det här är den andra boken om det magiska kungariket Deverry.
Medelbetyg: 3,5 (4 röster)
Bok recensioner av Safirringen :
2005-08-10 22:10
Den andra delen i fantasyserien om det magiska landet Deverry. Jag tycker att serien är jättebra! Det är mycket detaljer, spännande och välskrivet.
2006-09-20 12:37
Den är välskrivern och detaljerad men jag tycker inte att den är lika bra som ettan. en svag 4
2006-12-26 12:31
I den här andra delen i serien om det magiska landet Deverry får vi återigen följa några av de personer vi lärt känna i första boken. Nevyn, den åldrade helaren och tillika dweomermästaren, har givetvis en av huvudrollerna även här. Likaså får vi följa Jill och Rhodry, både i just de skepnaderna, men också i en annan inkarnation, där Jill heter Gweniver och är en prästinna som svurit sig åt den krigiska gudinnan, och leder en här där hennes kapten heter Ricyn och är den tidens inkarnation av Rhodry. Den berättelse som vi får höra om Gweniver och Ricyn är mörk och ödesmättad, präglad av krig och förlust, så när berättelsen återgår till att berätta om Jill och Rhodry på silverdolkens långa väg, känns det som om hopp och solsken kommer åter. I denna bok får vi också stifta närmare bekantskap med elcyion lacar, alvsläktet som lever i landets västra delar.

Återigen har Kerr spunnit ihop en fängslande historia, med ett färgrikt persongalleri, politiska intriger, magi och romantik om vartannat, allt serverat på ett mycket tilltalande sätt. Man läser vidare med stor fascination och iver, och man lever sig in i både händelser och känslor på ett mycket levande sätt. Detta är episk fantasy när den är som bäst!
2010-02-23 10:01
Boken blev sämre och sämre.

"