Huvudpersonen är en egoistisk girigbuk vars hkärta kryllar av synder, som ett ormbo. Till det yttre är Ormboet ett familjedrama vars centrum är huvudpersonen och vilken slutar när han funnit ljuset.
Medelbetyg: 4 (2 röster)
Bok recensioner av Ormboet :
2005-08-05 15:14
Det är en sällsynt välskriven och fascinerande bok som får mig att vilja bli en bättre människa.
2020-01-30 19:08
Den gamle advokaten Louis känner att hans dagar är räknade. Han tänker tillbaka på sitt liv, på tillkortakommanden, besvikelser och misstänksamhet, trots att han varit framgångsrik i yrket och byggt upp en ansenlig förmögenhet. Mest besviken är han på familjen, genom det öppna fönstret hör han hur barnen och deras respektive planerar att omyndigförklara honom för att rädda sitt arv. Själv är han besatt av tanken på att lura av dem pengarna och trots sin dåliga hälsa vidtar han mått och steg för att lyckas i sitt uppsåt. Men hans giriga och ondsinta barn har växt upp i skuggan av en hustyrann och den som sår av sin bitterhet får också skörda av sitt hat...

Ormboet är nobelpristagaren(1952) Francois Mauriacs mest kända bok och har uppfattats som en uppgörelse med den borgeliga familjen och dess livsstil. Men jag ser det mer som en berättelse om en osäker man vars hjärnspöken förvandlat honom till en tyrann som själv bygger sin ensamhet. Hans fixering vid pengar och hans besvikelse över sin familj är ett substitut för längtan efter kärlek och närhet. I allt de andra i familjen gör tolkar han in bitterhet och hat men på sig själv känner man andra heter det ju. När han till slut visar prov på försoning och bikt står hans familj lika främmande och hatfull som tidigare.

Det här är en väldigt sorglig bok om en man som inte passar in, osäker och osocial, överbeskyddad i barndomen, och som skaffar sig ett hårt skal. Hans misstänksamhet förstör hans äktenskap och han avvisar den kärlek han kunde fått. Den enda han vågar älska dör. Han förvandlas till en rent ut sagt förskräcklig man, ändå kan jag känna viss sympati för honom. Boken är lite seg i början, ett ältande av oförrätter, men tar sig på slutet. Den är delvis skriven i dagboksform och helt befriad från goda personer som bara vill andra väl. Slutet kan kännas lite rumphugget men är egentligen lysande och helt i linje med resten av boken.

"

Skriv egen bokrecension till Ormboet
Lajja - Skammen