I skuggan av ett brott

Författare: Helena M Henschen
Ämnesord: mord
Utgivningsår: 2004
ISBN: 9176089940

I skuggan av ett brott bygger på en verklig händelse som ägde rum den 7 mars 1932. Helena Henschens mamma var då femton år och denna dag förlorade hon sin familj i det som sedan gick till svensk kriminalhistoria som "de sydowska morden". För de efterlevande har händelsen varit onämnbar eftersom mördaren fanns inom den egna familjen. I sökandet efter vad som ledde fram till denna katastrof har Helena Henschen skrivit en starkt personlig och gripande roman. Där fakta och dokumentation tagit slut har hon låtit dikten ta vid och genom detta växelspel tecknas en levande bild av tiden, människorna och händelserna.

Helena Henschen är född och uppvuxen i Stockholm och arbetar som grafisk formgivare. Hon har tidigare bland annat arbetat som formgivare på Mah-Jong, vid Fria Proteatern, på Stockholms stadsmuseum och på tidskriften Moderna Tider. Romanen I skuggan av ett brott är hennes romandebut.
Medelbetyg: 3,83 (6 röster)
Bok recensioner av I skuggan av ett brott :
2005-07-22 22:13
Helena Henschen sammanställer fakta om mordet som skakade hennes släkt 1932. Det känns som en realistisk bild av Sverige under 30-talet.
2006-02-23 14:57
Den här boken är intressant och jag hade svårt att lägga den ifrån mig.
Spännande karaktärer och en facinerande och skrämmande historia.
2009-03-22 11:36
Kan verkligen rekommenderas. En utmärk skildring av en välbärgad Stockholmsfamilj.
2011-07-09 18:04
Gudomligt språk! Henschen har beskrivit, på ett både skönlitterärt och självbiografiskt vis, hur kärleksrelationen mellan hennes farbror och hans fru, då två unga, vilsna människor i rika men olyckliga familjer, utvecklas till en katastrof.

Morden talades det aldrig om, trots att Henschen försökte få sin mamma att berätta. Boken är en släktskildring, en väldigt intressant bild av ett otryggt 30-talets Sverige, men det som är mest fascinerande är hennes bild av Sofie, den unga kvinna som valde mannen som hon vid 23 års ålder skulle möta döden tillsammans med. Vad hände mellan dem och vad ledde fram till de berömda Sydowska morden? Lättläst, ändå känns slutet lika abrupt som sättet det unga paret möter döden på. Jag vill inte att den ska ta slut.

Jag skulle velat komma närmare Henschens egna känslor och hur tystnaden påverkat hennes egen uppväxt (även om det inte är det hon valt som bokens centrum). Ibland anar jag en ovilja hos Henschen att se annat än positiva egenskaper hos sin morfar. Sträng, men rättvis, ungefär, och han kunde inte rå för att hans sons liv spårade ur. Enligt boken måste orsaken ha varit drogmissbruk i kombination med psykisk sjukdom (om än en delvis frånvarande fader), men jag kan inte låta bli att undra över vem Hjalmar egentligen var och hur han betedde sig mot sin son. Fanns det fler orsaker till att denne unge man slutligen valde att mördade sin egen far, sin unga hustru och två hushållerskor...?
2016-12-29 19:27
Är inte särskilt förtjust i sättet, det dagboksliknande sättet- den här boken är skriven på! Slutar därför lyssna ganska tidigt. Därav det dåliga betyget från mig!
2022-05-08 13:01
Romanen bygger på en verklig händelse som inträffade 1932. Arbetsgivareföreningens ordförande Hjalmar von Sydow och två av hans tjänstekvinnor mördades brutalt och mördaren var hans egen son Fredrik. Skandalen var enorm och orsakade skriverier och spekulationer på en nivå som bara kan jämföras med Palmemordet. Givetvis innebar mordet ett stort trauma för familjen och locket lades på. Tystnaden var total. Hjalmar von Sydow var Helena Henschens morfar och i boken försöker hon ta reda på vad som ledde fram till katastrofen. Hon utgår från kända fakta men fabulerar fram en bild av Fredrik och hans fru Sofie, deras liv och tankar. Om det varit en TV-produktion hade det kallats dramadokumentär, med betoning på drama. Nackdelen av sådan teknik är att läsaren får en bild av i synnerhet Sofie som kanske inte alls stämmer.

Jag blir irriterad när författaren gång på gång skriver att morden var “gåtfulla” eller “det otänkbara inträffar, det som ingen kan föreställa sig, det som inte kan hända”. Detta trots att hon har facit! Fakta är att Fredrik var en fähund från början med skulder till allt och alla, och det i kombination med drogmissbruk och en förmodad hjärnskada efter en olycka gör honom till en tickande bomb. Det dödliga våldet kunde lika gärna drabbat hustrun och dottern eller några av hans bekanta. Alla säger att han förändrats till det sämre, i synnerhet efter olyckan, och många var rädda för honom. Att kalla det en gåta och obegripligt är respektlöst mot de dödade kvinnornas efterlevande, oskyldiga offer för en störd människas besinningslösa våld.

Så Fredrik och hans motiv är ganska ointressant tycker jag, han är tydlig. Den gåtfulla i hela historien är hans hustru Sofie och hennes roll i dramat. Det är ingen tillfällighet att författaren fokuserar på henne. Hur inblandad eller delaktig var hon, varför stod hon kvar vid en mördares sida? Henschen gör Sofie till offer och hela boken är egentligen ett försvarstal för henne. Det verkar otroligt att hon skulle vara medskyldig, ändå tyder vissa detaljer på det.
Men boken är klart läsvärd, bara man har i åtanke att mycket är spekulationer och att författaren har en agenda...

"

Skriv egen bokrecension till I skuggan av ett brott