Originaltitel: Winnie the Pooh
Författare: A.A. Milne
Genre: Barnbok
Ämnesord: psykologi, natur, filosofi, djur
Utgivningsår: 1926
ISBN: 9789163884047

När du vaknar på morgonen, Puh, sa Nasse slutligen, vad är det första du säger till dig själv? - Undrar vad vi får till frukost? sa Puh. Vad säger du, Nasse? - Jag säger: ''Jag undrar, vad det ska hända för något spännade i dag?'' sa Nasse. Puh nickade tankfullt. - Det är samma sak, sa han. En liten pojke vid namn Christoffer Robin bad en gång att få höra en saga om sig själv och sin teddybjörn. Det blev inte bara en saga utan två hela böcker om björnen Nalle Puh och alla de andra djuren i Sjumilaskogen. Här finns inga förståndiga vuxna. Christoffer Robin är den självskrivne ledaren för Nalle Puh, Nasse, I-or, Tiger, Kängu och Ru. Det är han som hjälper Nasse undan Heffaklumpar och andra farligheter. Det är också han som kramar om Nalle Puh och talar om att han är världens bästa björn.

– Det här surret betyder nånting. Det finns inget sånt där ljud, som bara surrar och surrar utan att det betyder nånting. Om det är ett surr, så måste det vara nån som surrar, och den enda meningen med att surra som jag kan tänka mig är för att visa att man är ett
bi.
Så funderade han en lång stund igen, och så sa han:
– Och den enda meningen med att vara ett bi, som jag vet, är att göra honung.
Och så reste han sig upp och sa:
– Och den enda meningen med att göra honung är att jag ska äta den.

Nedskrivet av Salamis

Medelbetyg: 4,33 (9 röster)
Bok recensioner av Nalle Puh :
2005-06-29 14:18
Nu har jag då äntligen läst Nalle Puh, vilket jag har längtat efter ända sen jag läste Benjamins böcker om taoismen och Nalle Puh. Jag måste medge att jag blev lite besviken, för det visade sig att Hoffman hade boken Nalle Puh ganska heltäckande i sina böcker. Efter Hoffman finns det inte så mycket rum för annat, för egna tankar kanske. Men visst var det trevligt att läsa Nalle Puh igen. Allt kändes så bekant.

MEN jag blev faktiskt lite irriterad på Puh. Han e ju faktiskt alldeles för dum och enkel och ganska SJÄLVISK. Han tänker ju på honung på ett eller annat sätt för det mesta. Jag gillar nog Nasse mycket bättre. Det är han som är riktigt vis... Det är ju han (och endast han) som inser "det idiotiska" med vissa av sakerna som vännerna genomför. Dessutom är han ju sympatisk och förstående och har stor respekt för andra. Och inte pratar han så mycket om sig själv heller.
2005-06-30 12:14
Ännu en av barndomens favoritböcker.

Klockren fyra!!
2006-02-02 12:08
en bok man bara måste ha läst
2007-08-27 13:51
Läste första boken från 1926. De flesta berättelserna kretsar kring missförstånd (som vad nordpolen är för någonting). Alla djurens utpräglade personligheter och sätt att tala påminde mig lite om Tove Janssons muminböcker; där främsta skillnaden är att Jansson med sina lyckas återspegla olika människotyper och deras syn på livet. Vad som gjorde boken läsvärd var figurernas gulliga kommentarer snarare än de händelselösa äventyren.
2007-12-26 13:09
jag tycker den var spännande för att hamnar i äventyr.
2012-01-27 22:20
Barndomsminnen. Gullig saga med söta djur, vilket man gärna läste mer än en gång om.
2016-04-22 23:11
Det här är en bok som passar precis alla åldersgrupper. Här finns ett intressant persongalleri och där var och en som läser kan hitta sig själv i något av djuren. Det är ett barns sätt att se på saker som återges i de olika äventyren. Bara ett barn skulle roas av att studera vart ett gäng fotspår tar vägen och vem som eventuellt kan ha gjort dem. Och alla dem som påstår att Puh är en björn med liten hjärna får nog snart ändra sitt tänkesätt. Här sker då och då beundransvärda saker, som då när han med hjälp av Christoffer Robin och ett paraply lyckas rädda vänner Nasse från den svåra översvämningen.
2017-02-18 09:04
Det är ett barns sätt att tänka och ett barns sätt att upptäcka världen som speglas i de olika äventyren. I det första av tio tror Nalle Puh att man kan hämta honung hos bina med hjälp av en ballong, medan i det tionde samlas alla bokens olika figurer för ett avskedskalas. Just figurerna är väldigt intressanta, eftersom det är lätt att känna igen sig själv och andra i dem. Första kapitlet där författaren placerar sig själv som berättare är en aning irriterande. Och det är just detta moment som gör att boken inte kan få högsta betyg.

"

Skriv egen bokrecension till Nalle Puh
Vips på isen