100 höjdare: Sveriges roligaste ögonblick genom tiderna

Författare: Filip Hammar & Fredrik Wikingsson
Genre: Humor
Ämnesord: humor, historia
ISBN: 9185015504

I 100 höjdare gör Filip Hammar och Fredrik Wikingsson (kända från tv-programmet High Chaparall och boken Två nötcreme och en moviebox) djupdykning i den dråpliga mylla som är den svenska historien. Pärlor som Per Albin Hanssons "Vår beredskap är god"-hybris, soppan kring Palme-utredningen, Björn Borgs, Tomas Brolins och Dr Albans ogenomtänkta Friends in Need-projekt avhandlas på ett komiskt sätt. Boken räknar ned från plats hundra till de sista rafflande placeringarna vägen fram till prispallen.
Medelbetyg: 3,44 (9 röster)
Bok recensioner av 100 höjdare: Sveriges roligaste ögonblick genom tiderna :
2005-06-13 12:49
Att lista de hundra roligaste ögonblicken i Sveriges historia är givetvis en uppgift som förpliktigar. För hur ska man gå tillväga för att med bibehållen självrespekt välja ut dessa ögonblick? Frågan ställs särskilt på sin spets då författarna inte har upplevt tillnärmelsevis en bråkdel av alla de roligheter som svenskarna genom tiderna upplevt. Med tanke på författarnas relativt ringa ålder är det därför inte alls konstigt, snarare helt naturligt, att de senaste tjugo årens ”lustigheter” är kraftigt överrepresenterade i deras 100-i-topp-lista. Av detta följer även att urvalet är helt och hållet subjektivt. Hade man till exempel låtit 100 slumpvist utvalda personer lista de hundra roligaste (offentliga) händelserna tror jag att endast ett fåtal av Hammars och Wikingssons ögonblick funnits med på en sådan lista.

Hursomhelst, de olika roligheterna är beskrivna med vassa pennor och med en beskuggande raljant ton som i fråga om pikanta poänger effektivt understödjer blottläggandet av diverse offentliga personers mediala klavertramp. Jag tycker också att författarna via sin genomgång samt upplägg, på ett smart sätt, givit sig själva chansen att briljera med sin allmänbildning.

Vid en första blick kan man fortsättningsvis förleda sig att tro att författarna helt sonika ängar sig åt att göra sig lustiga på andras bekostnad. Så är dock inte fallet. Många gånger försöker Hammar och Wikingsson istället finna de bakomliggande förklaringarna till händelser som vid en första anblick kan verka urbota dumma och dråpliga (exempelvis levererar författarna en rimlig förklaring till varför kungen råkade uttrycka sin numera klassiska groda ”kära Örebroare”). Min största invändning mot boken har att göra med listans längd. Mer konkret - Alla de hundra ögonblicken är inte så värst roliga. Jag tycker gott att författarna, med fördel, kunnat halvera sin lista för att därigenom höja bokens kvalitet dvs. kvalitet före kvantitet. ”100 höjdare” är enligt mitt tycke en bok som lämpar sig utmärkt som bladvändare på toaletten (och inte i bemärkelsen att boken representerar ”skitlitteraturen”). Möjligen påverkas min betygsättning av det faktum att jag börjar bli alvarligt less på den allmänt utbredda listmanin som råder i mediavärlden.
2005-12-11 14:40
listor är ofta kul. denna listan är kul. inte alla 100 men många. wikingsson & hammar skriver förbannat underhållande. hoppas det kommer mer av dem.
2006-02-05 21:54
Vad som kan klassas som roligt och ej är förstås en smaksak.Jag skulle inte alltid gjort samma val som duon H/W,men de är stora underhållare som förmår att fånga sina läsare och locka fram goda garv såväl som nya insikter och lärdomar om den mänskliga naturen.
Några få saker som listas är inte roliga alls,som när Lars Foss drack Hormoslyr i TV(väl tragiskt även för mig som har svart humor),men låt gå.
H/W:s tes är att humor är humor vare sig det är Svensson i Vaggeryd eller Göran Persson och Kungen som trampar i klaveret,men nu är det förstås mest kända människor som gör det här.Annars är det ju de facto inte lika kul,eller hur?I slutänden verkar trots allt sparkar uppåt vara roligast,även om författarna förnekar detta i sitt förord.Eller är det bara så enkelt att den lille mannens misstag och fadäser (nästan) aldrig kommer i dagens ljus?

I den mån det varit möjligt har åtminstone de inblandade fått tillfälle att komma till tals(nu avdöda och de som helst vill glömma har avstått förstås)och det ska författarna har credit för.
2006-02-06 01:11
Teveserien, liksom allt annat de gjort är i sig höjdare!
2006-09-20 10:38
Filip och Fredrik kan inte bara göra bra Tv. dom skriver underhållande också. Är samma som första säsongen dom visades på Kanal5 för några år sen. Klart läsvärd även om man såg denna säsong av 100 höjdare på Tv.
2011-03-08 16:11
Tyvärr har jag, Hammar & Wikingsson uppenbarligen inte samma humor. Visst var en hel del av de ögonblick de valt ut lite småroliga men långt ifrån alla. Tyckte dessutom att de "malde" sönder vissa ögonblick genom all information man fick runt omkring. Men som någon påtalat tidigare, var det en helt okej bladvändare inne på toaletten....
2012-06-05 01:53
Mycket rolig genomgång av de 100 ögonblick som Filip & Fredrik listade i TV-programmet med samma titel.

Månag roliga och klargörande intervjuer och roliga formuleringar.