Ficktjuven

Originaltitel: Fingersmith
Författare: Sarah Waters
Ämnesord: historia, romantik, kärlek, spänning, kultur.
Utgivningsår: 2003
ISBN: 9127074579

Susan Trinder är en enkel flicka från en hederlig hälarfamilj i Southwark, söder om Themsen. Den enda mor hon haft är Mrs Sucksby, en dam som tar emot spädbarn och förfar med dem på bästa sätt. Susan är lycklig i sin värld, där drottning Victoria sitter på Englands tron och prins Albert just har dött. En kväll kommer dock en av Mrs Sucksbys vänner på besök. Gentleman kallas han, men han heter egentligen Richard Rivers, en herre av god familj som numera försörjer sig som skoningslös tjuv och bedragare. Det visar sig att Gentleman har en djävulsk plan och att han behöver Susan för att genomföra den. På ett ensligt beläget gods på landet bor Maud Lilly, en ung och enfaldig arvtagerska, tillsammans med sin boksamlande morbror. Gentleman tror sig veta hur de skall kunna lura av Maud hennes pengar: Susan skall resa till godset Briar, arbeta som Mauds kammarjungfru och samtidigt bereda vägen för Gentleman som Mauds blivande make. När de väl är gifta tänker han spärra in sin hustru på mentalsjukhus och ta pengarna. En ofelbar plan, menar Gentleman - ett påstående som kommer att visa sig vara något av en överdrift.

Ficktjuven är en spännande och rolig roman som blandar Dickens anda med en fräck och nutida berättarröst. Det är tjock dimma, trillor längs slingriga byvägar och mystiska rum i ännu mer mystiska slott. I detta 1800-tal finns också en modern underström av sexualitet i samband med att bokens huvudperson Susan mognar både till fullfjädrad hjältinna och kvinna.

Susan Trinder växer upp hos Mrs Sucksby i London som driver häleriverksamhet och tar hand om oönskade spädbarn. En dag kommer mästersvindlaren Gentleman på besök. Han erbjuder Susan en ansenlig summa pengar om hon blir tjänsteflicka hos den vackra Maud Lilly. Uppdraget går ut på att övertyga fröken Lilly att rymma och gifta sig med Gentleman, för att på så sätt frigöra ett stort arv. Susan tackar ja, och beger sig till det ensliga godset Briar.

Ficktjuven är en gedigen roman på över 500 sidor. Miljön är dunkel: 1860-talets England är ingen plats för duvungar... Trånga gränder, mörka kvarter och skumma existenser för tankarna till Charles Dickens. Men Sarah Waters är inte på något vis lika sentimental. Här är personerna inte antingen goda eller onda. Omständigheterna styr handlingarna och det finns inget större utrymme för att låta moralen styra - även om de "goda" tankarna finns där.
I boken varvas Susans respektive Mauds version av händelseförloppet, vilket visar att tanke och handling inte behöver gå hand i hand - och att saker och ting inte alltid är vad de ger sig ut för att vara. Tidsperioden är dessutom perfekt som ram för att beskriva den förbjudna kärleken: de äkta känslorna svallar men tvingas stanna under ytan.

Det här är en suggestiv och fängslande berättelse där bladen i princip vänder sig själva - och när man för en kort sekund tänker att historien är förutsägbar, ändrar läget sig snabbt.

(Johanna Lisberg Jensen, Bokus)

Medelbetyg: 4,2 (10 röster)
Bok recensioner av Ficktjuven :
2005-05-09 22:09
På baksidan av Fingersmith står det att Sarah Waters erhållit "The CWA Ellis Peters Dagger for historical crime fiction". Jag förväntade mig därför något av en deckare när jag öppnade pärmarna, men det är väl inte exakt vad man får även om boken innehåller en förrädisk plan, kriminalitet och ondskefullhet.

Boken handlar om två föräldrarlösa unga flickor i 1800-talets England som inte känner varandra, men vars öden är sammanflätade på ett sätt som inte ska avslöjas här. Den ena är ficktjuven Susan, som växt upp under sin beskyddarinna Mrs Sucksbys vingar i det gyttriga London. Den andra är Maud Lilly som bor tillsammans med sin morbror i ett ensligt gods på landet. Hon lever fullständigt isolerad och tvingas ägna dagarna åt att katalogisera och läsa den tidens porrnoveller som hennes morbror är sjukligt besatt av.

Länken flickorna emellan är den "belevade" bedragaren Richard Rivers alias Gentleman, som nästlar sig in på godset. Historien berättas ur både Susan och Mauds perspektiv och bjuder på en del oväntade svängningar som i alla fall får mig att häpna.

Men emellan dessa "cliffhangers" har tyvärr berättelsen ett väldigt ojämnt tempo. Stundtals blir det segdraget, för att sedan mot slutet arta sig, men återigen drar Waters ut på texten lite för länge och jag hinner bli otålig innan upplösningen kommer.

Boken blev när den kom omtalad för sina lesbiska sexscener, men det är nog snarare för att sådana är ovanliga i bestsellerlitteratur än att de skulle vara så spektakulära. De historiska miljöerna är dock något som Waters livullt återger så livfullt att jag ryggar inför tanken på en tidsresa. Här finns inga förmildrande eller romantiska beskrivningar utan husen är mörka och råkalla, London sotsvart, stinkande och smutsigt, människors kroppsodörer sura och illaluktande. Till och med det inre hos alla romanfigurer är solkigt, då deras gärningar till större delen bara styrs av girighet och egen vinning, vilket i och för sig kanske ligger närmare verkligheten än det mesta. Det sammanlagda omdömet för Fingersmith blir därmed en trea +.
2007-03-29 15:43
("FICKTJUVEN" på Svenska) "Fingersmith" i detta fantastika 1800-tal är min favorit av hennes 4 böcker. Jag blev lite arg på slutet dock. Jag vill ju veta mer, mycket mer. & min nyfikenhet har ännu ej stillats. Trots att det nu gått 1½ år sedan jag avslutade denna. Så funderar jag fortfarande vad som hände mer karaktärerna. Suck... Hade önskat en fortsättning på detta mästerverk. Men en sådan kom såklart icke.

Den första bok jag läste av Waters var hennes välkända "Kyssa Sammet" (Tipping the Velvet). Denna blev även film/serie i England. Hennes språk är högklassigt. Som poesi för själen, precis vart e-n-d-a ord. Waters sätt att beskriva 1800-tals miljön & språket, väcker förundran, & kittlande välbehag ända ned i ryggnerven.
2007-04-17 17:55
Sarah Waters är här tillbaka i sin viktorianska miljö, som hon verkar känna till lika väl som baksidan av sin hand. Jag tyckte om hela upplägget och oanade vändningar fanns det gott om. Dock blir det till slut lite så att jag slutar sympatisera med någon av karaktärerna, vilket är synd. Waters använder sitt språk på bästa sätt, ibland tycker jag dock att hon försöker vara lite för mycket av en modern Dickens.
2008-03-21 10:43
En spänningsroman av högsta klass. Överraskande upplösning. Härlig miljöskildring.
2008-05-25 11:24
Boken är skriven med en fantastisk berättarglädje, och den bjuder på en hel del oväntade vändningar. Till slut läser jag så fort jag bara kan för att veta hur det ska gå. Kul!
2009-08-05 11:04
Väldigt mysig och spännande bok med överraskande vändningar. Jag kunde inte släppa den!
2010-02-07 10:31
Första boken jag läser av författaren och den överträffar förväntningarna. Mycket bra miljöskildringar och man kan verkligen se framför sig hur det ser ut. Det jag gillar bäst med boken är alla oväntade vändningar som gör den extra spännande. Svår att lägga ifrån sig.
2010-12-28 21:27
Kärlek mellan kvinnor är som vackrast när den beskrivs av Sarah Waters, boken har verkligen allt, och in i det sista vet man inte hur historien ska sluta.
2013-04-08 11:15
Att komma tillbaka till Sarah Waters värld efter några år känns verkligen bra. Hennes språk är mästerligt, hennes miljöbeskrivningar förstklassiga. Jag upplevde denna bok mycket fysiskt pga alla dofter och odörer, ljud, färger. Ibland blev jag tom plågad av för många sensationer. Men vilken skicklig författare som kan få en att känna så!Kärlek kan hon vackert beskriva och spännande var det hela vägen.

"

Skriv egen bokrecension till Ficktjuven
Beskyddaren