Hej Nostradamus

Författare: Douglas Coupland
Ämnesord: depression, psykologi, kärlek
ISBN: 9113013467

Original titel: Hey Nostradamus

Det är en helt vanlig skoldag. Men inte för Cheryl. Hon har just fått veta att hon är med barn. Det är också den här dagen som tre killar rusar in i skolmatsalen och skjuter vilt omkring sig. Cheryl är den sista som dödas.

Hej Nostradamus! är en gripande bok om fyra människor och den ohyggliga skolmassaker som kommer att påverka deras liv för all framtid. Cheryl, som blir dödad, berättar sin version från ett slags limbo. Hon och pojkvännen Jason har nyligen gift sig i hemlighet för att kunna göra det. De är nämligen båda medlemmar av en religiös ungdomsgrupp. Cheryl sitter i lunchmatsalen och pratar med sina kompisar när tre killar plötsligt rusar in och börjar skjuta vilt omkring sig. Hon är den sista som de dödar. På sin skolmapp har Cheryl klottrat ”Gud är närvarande. När var han det?”. Ett meddelande som får en spöklik innebörd när mappen hittas i en blodpöl vid hennes döda kropp.

Romanen bygger på de tragiska händelserna i Columbine, som dokumentärfilmaren Michael Moore så framgångsrikt skildrat i sin film ”Bowling for Columbine”.
Medelbetyg: 3 (11 röster)
Bok recensioner av Hej Nostradamus :
2003-12-14 12:46
När ett par elever sköt ihjäl sina skolkamrater i Columbine för ett par år sedan gjorde det ett enorm intryck på många människor, så även på Coupland som nu skrivit en roman om vad som kan hända när en massaker liknande den i Columbine inträffar. Här är handlingen förlagd till Kanada på 80-talet. Vi får höra berättelsen ur 4 personers synvinkel. Först Cheryl som är hemligt nygift och gravid när hon blir skjuten i kafeterian, sen Jason, hennes man. Heather som är Jasons nya flickvän fortsätter att berätta om vilken verkan våldet den där dagen har på allas liv och sen avslutas boken med att Reg, Jasons pappa får ordet.

Boken är djupt sorglig men liksom i alla Couplands böcker finns mycket värme och ömhet där.
2004-07-23 21:47
Intressant och bra bok. Trevligt med fyra personers syn på en händelse. Hade dock gärna velat ha mer...velat veta vad som hände sen. Men trots att jag känner att det saknades så faller inte betyget lägre.
2004-08-04 13:43
Bättre än de två senaste Coupland-böckerna, snart kommer han att vara tillbaka i gammal god form!
2005-04-18 19:02
Året är 1988. Cheryl och Jason går I skolan, de är sjutton år och har gift sig i smyg med hjälp av fejkade id kort. En dag inträffar någonting som ingen hade kunnat gissa i förväg; tre killar från skolan börjar skjuta hej vilt inne i skolans matsal där Cheryl sitter tillsammans med sina vänner. Jason lyckas tillslut stoppa skjutandet men då är hans älskade Cheryl redan död.

Boken består av fyra olika berättelser skulle man nog kunna säga. Den första är det Cheryl som berättar och hon tar upp det som hände och hur det känns när hon är död. Nästa berättelse är elva år senare och den är det Jason som berättar och han talar om sådant som har hänt honom efter Cheryls död. Den tredje berättas av Heather, Jasons flickvän 2002, och den fjärde av hans far Reg år 2003.

Jag köpte boken för att jag ville läsa om skolmorden och jag måste medge att jag blev grymt besviken när det nästan bara är den första delen, Cheryls del, som handlar om det. Resten känns nästan bara som en massa dravel som jag inte bryr mig särskilt mycket om. Så i mina ögon var denna berättelse riktigt uttråkande, med bara få ljusglimtar då och då.
2005-05-09 17:28
Om man är ute efter att äsa om skolmorden så är detta ingen bok för den personen. Denna roman handlar mer om tiden efter massakern. Och om människor kring en person som var överlevare i katastrofen.

Jag tycker boken är väldigt bra. Och man får en liten insikt hur det kan bli efter en sådan tragik. Hur människor hanterar en kris.

Den handlar om kärleken mellan människor i med och motgång.
Och den intresanta tvisten i slutet gör att romanen får ytterligare en dimension.
2005-07-12 14:36
Det känns som att det saknas något i den här boken. Jag vill veta mer! Skolmassakern är tragisk och hemsk, men ändå griper inte boken tag i mig. Tyvärr.
2006-05-04 10:17
Ok bok ändå..
2006-12-24 22:49
Jag skulle nog säga att denna bok skildrar ett brott ur offrets synvinkel på ett bra sätt. Den handlar mycket om Gud, döden, förlåtelse och hur det är möjligt att leva vidare efter en tragedi, och Coupland berättar historien på ett mycket fint och enkelt språk, väldigt poetiskt ibland till och med. Jag älskade verkligen det där "God is now here/ God is nowhere".

Det saknas dock två beståndsdelar för att göra boken "komplett" så att säga: förövarnas synvinkel samt en analys av varför sådana här saker inträffar. Istället för att ta en titt på klimatet i dagens skolor (utanförskap, mobbning osv) struntar Coupland helt enkelt i denna aspekt av problematiken, och han lägger således ej heller fram några funderingar över hur man kan förhindra att detta slags brott sker igen. Om Coupland hade gjort detta kanske betyget till och med hade kunnat bli en femma, för det är verkligen en fin bok.

Om du hellre vill läsa om varför skottlossningar sker i skolor (och på arbetsplatser) kan jag rekommendera boken "Going Postal" av Mark Ames. Vill du läsa mer om amerikas vapenkultur/politik bör du läsa "Lethal Passage" av Erik Larson. "Gone Boy" av Gibson är en sann historia om ett sådant här brott, skrivet fadern till ett av offren, en 18årig tonårspojke som blev mördad på en skola för begåvade elever. "Vi måste tala om Kevin" av Shriver är en besläktad bok, likaså är "Vernon God Little" av DBC Pierre.
2009-01-03 18:41
Jag tyckte om boken, en ganska häftig vinkel att låta den döda Cheryl berätta sin story där i början.

Annars är det "spådamen" som lämnar störst intryck på mig, en blandning mellan godhet och girighet som jag verkligen kan känna.
Men boken är ojämn.
Griper inte tag i mig alls mellan varven.
2009-02-19 22:59
När jag läste denna bok kände jag mest förvirring över årtalen, att allt blandades samman och att det hände mycket lite. Jag tyckte faktiskt att boken var riktigt dålig.
2009-11-08 20:12
En ojämn bok som emellanåt griper tag i en, men lika kvickt förvirrar och lämnar inget vidare intresse för nyfikenhet. Jag ska erkänna att om jag hade läst boken när skolmassakrer var som störst på mediernas agenda. Läsvärd?

- Nej.

"

Skriv egen bokrecension till Hej Nostradamus