Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Författare: Anna Kåver
Ämnesord: , acceptans
ISBN: 9127098435

Dialektisk beteendeterapi (DBT) är en behandlingsform som tilldrar sig allt större intresse. Metoden har tagit inspiration från flera olika håll, bl a dialektisk filosofi och zenbuddhistiska tankesätt. DBT utvecklades i USA under 1990-talet av Marsha Linehan och i Sverige har Anna Kåver, tillsammans med Åsa Nilsonne, varit en av arbetssättets ledande förespråkare.
En av grundpelarna i DBT är acceptans och denna bok vill på ett lättfattligt sätt förklara begreppet och visa hur det tillämpas. Acceptans innebär att välja att se, ha och stå ut med både sin inre och yttre verklighet, utan att fly, undvika, förvränga eller döma den – hur plågsam den än kan vara. Ett accepterande förhållningssätt innebär inte att man avstår från att söka förändring i en svår situation, utan att man ger upp sitt krig mot tillvaron. Att acceptera är, även om det kan tyckas paradoxalt, att handla aktivt, i enlighet med sina värderingar och mål. Det är denna dialektik – ett ständigt växelspel – mellan acceptans och förändring som är en av de karakteristiska egenskaperna i DBT.

Texten är pedagogisk och lättillgänglig och innehåller rikligt med exempel och övningar. Boken kan med fördel användas som en självhjälpsbok, men kan också användas av professionellt verksamma inom psykiatrin, då som ett komplement till den tidigare utgivna teoriboken Dialektisk beteendeterapi vid emotionellt instabil personlighetsstörning av Anna Kåver och Åsa Nilsonne. Som en pendang till denna bok utges samtidigt Vem är det som bestämmer i ditt liv? av Åsa Nilsonne.

Medelbetyg: 3 (4 röster)
Bok recensioner av Att leva ett liv, inte vinna ett krig :
2005-04-28 08:58
Min psykolog rekommenderade denna bok för mig. Den handlar om acceptans, och att man ska acceptera hur saker och ting är. Det står på baksidan att denna bok kan användas som självhjälpsbok för personer som kanske inte mår så bra.
Jag måste säga att jag är mycket besviken. För det första kändes det nästan aldrig som att hon tog upp mig. Hur mycket jag än skulle läsa den här boken, hur många gånger, så skulle den aldrig få bort min depression som har funnits där i en jävla massa år, inte min ångest, inte min sociala fobi och inte heller min agorafobi. Så varför skulle då jag läsa den? För mig verkar boken vara bra om man har ”små” problem, typ sådana som Anna beskrev i början av boken; exempelvis att hon ville ha bort sitt lockiga hår när hon var yngre. Hur mycket hon än kämpade kunde hon inte få bort lockarna och var därför tvungen att acceptera. Men jag, jag kan i n t e acceptera alla de saker jag tog upp ovan. Hur mycket jag än önskar att jag kunde, så är jag bombsäker på att det inte skulle gå.
När Anna Kåver tog upp social fobi som ett exempel i boken, att man då för att bli av med fobin måste exempelvis ut och mingla på fester, hålla tal, se folk i ögonen som man talar med, så kände jag mig bara så besviken. Hon fick det att låta så enkelt. Mycket enklare än vad det är.
Jag kanske kommer inte på helt på ämne här, men jag antar att jag var tvungen för att få fram min åsikt. Dock fanns det en del stycken i boken som var bättre än andra, och som sagt; boken fungerar säkert bra på de här ”mindre” problemen.
2008-04-10 00:12
Jag håller verkligen med mana om att boken inte hjälper ett dyft mot äkta depression och social fobi, utan snarare ger tips på hur man i vardagen kan må bättre genom att acceptera saker som de är och se saker på ett ljusare sätt. Det ger en inblick i DBT och är, tycker jag, helt klart läsvärd bland alla andra "må bra"-böcker som finns i bokhandlarna idag.
2009-04-04 23:08
Lättläst och klok liten bok om förmågan att acceptera verkligheten och att vara medvetet närvarande här och nu. Kan dock hålla med tidigare recensenter om att det är "lättare sagt än gjort".
2009-09-28 21:13