Sekelskifte i Stockholm

Författare: Claes Britton
Genre: Geografi, kulturhistoria
Utgivningsår: 2004
ISBN: 9113012428

Med siarblick avslöjade Claes Britton 1990-talets vansinne redan när det hände. Nu sammanfattar han sina profetior i den totala boken om det galna årtiondet: från Vattenfestivalen till OS. Några män med grälla slipsar satte sprätt på över 2 miljarder skattekronor för att få OS till Stockholm. Det fick vi inte.

Minns ni 90-talet? Vattenfestival, Langos, Moderna museet, OS-bombaren? Claes Britton kommer ihåg. Han såg 90-talet i backspegeln redan när det hände. Hans artiklar i DN och Nöjesguiden är moderna klassiker. Stil och innehåll är en hisnande resa mellan det lägsta låga och det högsta höga: skarpa analyser och plumpa skrevsparkar. Med oförvägen entusiasm och en brinnande sanningslidelse utforskar han fenomen som it-boomen, Södermalm, Göteborg, Vattenfestivalen och den stora konspirationen för att få sommar-OS 2004 till Stockholm.

Följ med på en resa till en tid där den tarvliga smaken och storhetsvansinnet triumferade. 90-talet var den låga människans tid. Är det någon som minns Expo 97?

Claes Britton (f. 1963) är journalist och copywriter på egen byrå. Utgav tidigare det exklusiva magasinet Stockholm New.
Bok recensioner av Sekelskifte i Stockholm :
2005-04-20 21:32
Det här är en mycket läsvärd bok. Men den är inte lätt att kategorisera. Geografi och kulturhistoria säger bokhandeln. På biblioteket hittade jag den på hyllan Geografi: Stockholm. Och visst kan man väl placera den där, men egentligen är det ju inte så mycket geografi. Och inte handlar den bara om Stockholm heller, ett mycket minnesvärt kapitel handlar om Göteborg som här går under namnen Sveriges framstjärt.

Britton är elak. Och rolig. Och begåvad. Det här är något så ovanligt som en svensk journalist som skriver riktigt bra. Då menar jag inte bra på ett sätt som lyfter fram innehållet i det han skriver i första hand utan bra på ett sätt som gör att språket märks, att det har ett eget liv. Alla tycker inte om det vilket framgår av t ex en recension i Svenska Dagbladet. Överlastat och studentikost är ord som använts om hans språk och också det stämmer väl. Men det är en fröjd att läsa!

Den här boken består av artiklar varav flertalet tidigare varit publicerade i olika tidningar, främst Dagens Nyheter. Detta gör att boken är lite spretig, men det är inte någon större nackdel. Fast det blir lite lustigt när Britton själv i slutkapitlet presterar en skärgårdsskildring av just den typ han ironiserar över hos Gösta Bohman i ett tidigare kapitel.

Boken innehåller bland annat en mycket underhållande text om Carl Bildts framträdande i Grisslehamn inför sina trogna skaror, samt Britton. Av störst historiskt värde är skildringen av det misslyckade stockholmska OS-projektet som här framhålls i all sin sorglighet. Också vattenfestivalen blir föremål för ett mycket roligt och mycket träffande porträtt. Att sparka på dessa liggande företeelser är måhända inte så djärvt idag, men Britton gör det mycket roligt.

Sveriges framstjärt Göteborg och diverse Stockholmska stadsdelar får också sina kärleksfulla hatporträtt, och till sist hamnar Britton i sin egen sommarmiljö Dalarö. Här kläs verkligen både de lokala Haningepolitikerna och de smaklösa nyrika inflyttarna av och får skämmas (fast de läser kanske inte böcker?).

Britton är som sagt både rolig och elak, och visst kan han uppfattas som överlägsen, vilket han också är medveten om. Kanske kan man använda den slitna klyschan osvensk, för så här är det ju inte riktigt passande att uttrycka sig i Sverige, men Britton avväpnar en del av kritikerna genom att vara socialdemokrat av födsel och ohejdad vana.

I boken får man också ett intressant porträtt av Brittons familj, ett lite tragiskt porträtt som kanske förklarar en del av såväl hans elakhet som hans politiska övertygelse.

Sammanfattningsvis: Läs den här boken, den är underhållande och ger nya perspektiv och insikter om vårt land och vår tid.

"