Che Guevara

Författare: Jon Lee Anderson
Ämnesord: politik, historia, äventyr
ISBN: 9173430021

Skildringen av Che Guevaras liv är som en äventyrsberättelse hämtad ur verkliga livet. På motorcykel utforskade den unge argentinske överklasspojken den latinamerikanska kontinenten. När han i Mexico 1955 möter Fidel Castro förändras hans liv definitivt och han bytte läkarkallet mot gerillasoldatens. Från små och obetydliga baser i de kubanska bergen inledde Fidel och Che ett gerillakrig som - nästan som ett mirakel - slutade med att de tågade in i Havanna som segrare på nyåret 1959.
Che kastar sig in i försöken att skapa ''den nya socialistiska människan'' på Kuba, men tröttnar snart på den revolutionära vardagen. Han beslutar sig för att fortsätta kampen mot imperialismen i Afrika och Latinamerika.
Slutet kom i Bolivias djungel den 8 oktober 1967. Dagen därpå fördes Che Guevaras döda kropp till den lilla staden Vallegrande för att visas upp för tillresta journalister. Nyheten om revolutionärens död spreds över världen. Myten växte, den lever än.
Men vem var han, Ernesto ''Che'' Guevara? Vad skiljer mannen från myten?
Medelbetyg: 4,33 (3 röster)
Bok recensioner av Che Guevara :
2005-04-13 18:22
Innan jag påbörjar recensionen av detta enorma verk, vill jag bara nämna ett problem som uppstått i och med bokens omlansering.

Boken som skall recenseras heter "Che Guevara" och innefattar båda delarna av Jon Lee Andersons enorma biografi om just denna legendariska revolutionär (ISBN: 091-7001-055-2). Det som sedan hänt är att biografin delats upp i två delar, en vid namn "Ständigt mot seger 1928 - 1959" och den andra vid namn "Fosterlandet eller döden 1959 - 1967" (ISBN:9173430021). Konstigt nog har versionen som jag har, dvs. med båda delarna i samma pocketbok upphört, dvs. utgått ur sortimentet hos Månpocket (som lanserat den), och Leopard förlag har sedan tagit över produktionen varpå enbart del två tycks vara möjlig att köpa idag. Konstigt eller dåligt? Hur som helst skrider vi till verket.

Jon Lee Andersons minst sagt enorma biografi över mannen Che Guevara, på över 1000 sidor, är fruktansvärt välskriven. Det första man märker är just detta. Genom den mest avancerade journalistisken har Anderson lyckats gräva fram intressanta, roliga och viktiga händelser genom intervjuer av de som var med, eller är personliga släktingar etc. till Che Guevara. Detta gör också att verket känns otroligt sprängfyllt av ren kvalitetslitteratur. Biografier brukar annars ha en tendens till att vara både enkelt skrivna, och väldigt långtråkiga, vilket Anderson mirakulöst undviker med detta biografiska mästerverk.

Som sig bör, börjar han med den lilla Che Guevaras födelse, dennes äventyr i Argentina och med vännerna, till sin slutgiltiga död i Bolivia av CIA stödda trupper, 1967. Boken är inte bara ett harem för Che Guevara intresserade människor, utan också propfylld med intressant information om det Latinamerikanska politiska läget på denna tid, för att bättre förstå Guevaras agerande och känslor. Anderson har verkligen lagt ned sin själ i detta verk, och det märks tydligt.

Objektiviteten känns förhållandevis stor. Att en amerikan skriver ett porträtt av en legendarisk kommunist skulle kunna leda till vissa oroligheter på denna källkritiska punkt, med faktum är att Anderson gör ett tillsynes väldigt objektivt arbete, och ett väldigt trovärdigt arbete dessutom. Tveklöst är detta den bästa Che Guevara biografi jag läst (och förmodligen kommer att läsa), då den har mer än trillräcklig med fakta; allt från roliga insidenter till allvarliga politiska diskussioner och världspolitiska analyser. Allt känns oerhört välstrukturerat och trovärdigt.

Att recensera detta verk gör mig faktiskt smått lyrisk. Denna biografi är utan tvekan ett måste för alla som intresserar sig för Che Guevara, Kuba, eller Latinamerika. Det faktiskt enda negativa jag kan invända mot verket är att det många gånger kommer upp oerhörda mängder fakta, som exakta beskrivningar av en meningslös dag i Sierra Maestras berg, som kan förefalla onödiga för helheten. Men detta är egentligen en form av lyx-kritik. För om ett arbete innehåller "för mycket" fakta, gör det väl egentligen ingenting? Det går enkelt att hoppa över denna del om så önskas, vilket inte skadar historien som helhet.

Nej, utan att tveka kan jag bara konstatera att detta är ett måste för de som intresserar sig för området. Historia, politik och Che Guevara, nästintill i överflöd, gör att verket mer än lever upp till det man hoppas. En solkar 5:a. Hoppas bara ett Leopard förlag skärper sig och åter ger ut en nyutgåva av del ett, eller om de så vill åter ger ut båda delarna i en bok!
2007-02-12 03:28
Mycket intressant och lärorik bok om Che Guevaras liv.

Jag tycker dock att det kan vara svårt att hålla isär alla personer och ibland så var den lite konstigt skriven, vilket drar ner betyget till en 4.