Författare: Britta Gröndahl
Ämnesord: filosofi, politik, historia
ISBN: 9186474014

Bok recensioner av Pierre-Joseph Proudhon :
2005-04-12 21:17
Federativs bokförlag ger här ut, genom Britta Gröndahl, en politisk biografi över den smått kontroversielle Pierre-Joseph Proudhon, som myntade uttrycket: "Egendom är stöld".

Bokens fullständiga titel, "Pierre-Joesph Proudhon - Socialist, Anarkist, Federalist" ger det direkta svaret på en fråga som kanske varit minst lika intressant som mannens politiska verk, nämligen frågan huruvida Proudhon faktiskt var socialist, anarkist eller ens vänster? Det råder delade meningar om huruvida Proudhon faktiskt var anarkist, medan det finns författare som menar att han vitalt missförståtts och i själva verket är liberal eller rentav libertarian. Denna fråga berörs ytligt i biografins sista del, och svaret på frågan som Britta Gröndahl kommer fram till redovisas redan genom titeln.
Huruvida det faktiskt var så eller ej finner jag mindre viktigt, emedan jag måste konstatera att det skulle förefalla mig otroligt besynnerligt om han INTE var det.

Boken är en mycket bra inledning till mannen Proudhon och dennes verk. Jag fann mig direkt med i verkets logiska upplägg, och Britta argumenterar för olika ståndpunkter under verkets gång, på ett förhållandevis objektivt sätt, trots den redan etablerade anarkistiska hållningen.

Boken inleds med Proudhons liv och leverne, som sig bör, och övergår till diskussioner om hans politiska skrifter och tänk. Språket är utomordentligt bra anpassat till denna typ av biografi, och jag har inget direkt att anmärka i negativ mening på det. Jag fann mig snabbt dragen av Proudhons tänkande, som faktiskt inte är så tydligt anarkistiskt som författaren önskar.

Men för alla som intresserar sig för federativa idéer, och en ekonomisk politisk tänkare vars idéer fortfarande sätter sina spår i vår värld idag, är detta ett bra inledningsverk, och faktiskt ett verk som skapar sug efter Proudhons riktiga stora verk, där han kommer fram till den klassiska tanken att: "Egendom är stöld". Bokens betyg hamnar på en svag fyra, dels för att den möjligen brister i en del objektiva faktagranskningar, så som vi ovan nämnt, men också pga. att man gärna vill ha mer, där Britta ibland rundar av.

En mycket bra bok, som inledning till Proudhon, helt enkelt!

"

Skriv egen bokrecension till Pierre-Joseph Proudhon