Det här är en mycket fascinerande bok. Den är ytterst välskriven och svår att lägga ifrån sig. Historien om den kvinnliga fd kommunisten och narkomanen som kommit på rätt köl och funnit en adoptivson i det sönderfallande Rumänien är gripande och intresseväckande. Arnald lyckas väl med att göra berättelsen både personlig och allmängiltig och får med de fantastiska förändringar som inträffar i Europa runt år 1990.
Som insprängda intermezzon finns dock en del historiska berättelser med mer eller mindre lös anknytning till såväl den historia som Ann-Marie Bengtsson söker fakta kring, som till bokens titel. Dessa berättelser är ibland riktigt intressanta, men förmår ofta inte fånga intresset. De får boken att tappa styrfart ibland. Likaså blir det någonstans i mitten lite väl tungt med både Ann-Maries sökande efter adoptivsonens rötter som hennes fästmans sökande efter en författare som han blivit besatt av. Även om saker och ting knyts ihop rätt bra mot slutet blir det bara lite för mycket ett tag.
Men boken som helhet är ytterst läsvärd, och bara en hårsmån ifrån att få en femma. Arnald är en lysande berättare, vilket ju även märks när han skriver under sin pseudonym Arne Dahl. Under sitt riktiga namn tillåter han sig att ta ut svängarna mer, och det blir ännu bättre.